Teetkö sinä näin lapsesi kuullen?
Mulle on tullut ihan pahoinvoiva olo siitä että äitini jatkuvasti juoruilee ja puhuu pahaa kaikista. Siis ihan vaikka jos telkkari on auki ja siellä on joku ihminen niin hän sanoo jotain tämän ihmisen vaatteista, hiuksista, puhetavasta... Ja tätä on jatkunut siitä asti kun olin pieni. Isä sanoo myös tuollaisia juttuja, muunmuassa jos ollaan autossa niin kommentoi tietä ylittäviä naisia että "oli tuossakin läski" tms.
Ei siinä mitään mutta olen jotenkin sisäistänyt että se on normaalia, ja jos uusien ihmisten kanssa on hiljainen hetki niin olen alkanut sanoa ilkeitä asioita vaikka ihmisistä joita näen. En edes tiedostanut tätä, että se voisi olla tapa jonka oppii ennen kuin aloin kuunnella miten vanhemmat esim. puhuu muista. En oikeasti edes halua että mun vanhemmat mitenkään vaikuttaa muhun.
Tuli tämä asia mieleen että puhuuko muutkin tuolla tavalla lastensa kuullen, ja tietääkö miten voi vaikuttaa??
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
No varmasti lapset oppivat tuollaisen tavan vanhemmiltaan. Muutenkin ne imuroivat tosi paljon vanhempien tapoja, niin hyvässä kuin pahassa. Jos tuollainen käytös on jatkuvaa niin ei ihme että lapsi omaksuu sen että olisi normaalia. Hienoa että olet tiedostanut toimivasi noin, nyt pystyt muuttamaan tapasi.
Juu, niin yritänkin. Hävettää vaan ne tilanteet missä oon mennyt haukkumaan ihmisä koska ajattelen että se on normaalia. Vanhemmat jopa sanoi rasistisia juttuja mutta onneksi niitä en ole lähtenyt toistamaan.
Mutta siis se pointtini oli se että ajattelin vaikuttaa teihin jotka olette vanhempia.
No varmasti lapset oppivat tuollaisen tavan vanhemmiltaan. Muutenkin ne imuroivat tosi paljon vanhempien tapoja, niin hyvässä kuin pahassa. Jos tuollainen käytös on jatkuvaa niin ei ihme että lapsi omaksuu sen että olisi normaalia. Hienoa että olet tiedostanut toimivasi noin, nyt pystyt muuttamaan tapasi.