Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alaikäisen omaisuuden ilmoitus DVV:lle?

Vierailija
20.02.2022 |

Onko tuo alaikäisen omaisuuden ilmoittaminen DVV:lle jollekin tuttua? Eli kun olen käsittänyt että pitää ilmoittaa, jos omaisuus on yli 20000 euroa. Minua mietityttää seuraavat asiat, osaako joku sanoa näistä.

valvooko joku että ilmoitus tehdään? Pankki esimerkiksi, tai muu taho?
Jos ilmoitusta ei tehdä, niin tuleeko siitä jotain seurauksia huoltajalle; mitä ja millaisia?

Jos nuoren omaisuus on rahastoja, jotka on kasvaneet vuosien saatossa, eikä niistä ole koskaan otettu rahaa pois, niin täytyykö noista ilmoittaa? Eikä niistä siis olla mitään pois ottamassakaan. Sitten täysi-ikäiseksi tultuaan saa tehdä mitä haluaa.

Entä jos nuorella (muutama vuosi täysi-ikäiseksi) on oma tili, jolle on oma kortti, nin joutuuko huoltaja tuostakin ilmoittamaan? Kun sieltä ainoastaan nuori itse käyttää rahaa. Sen tulot koostuu kuukausirahasta (minkä saa vanhemmilta), isovanhempien antamista lahjoista, omista kesätyöpalkoista. Ja nuoren menot nyt on mitä on: Netflixiä, Spotifyä, Google Play-kortteja, hampurilaisia kavereiden kanssa, skeittilautoja, kuulokkeita….
Joutuuko tuosta pitkänkin selvityksen tekemään, että yrittää opettaa rahan käyttöä sitä kk-rahaa maksamalla ja siksi nuori ostelee tuollaiset itse?

Nuorella ei ole tuo summa vielä ylittynyt, eikä ehkä ylitykään jos rahastot tippuu. Ajattelin että täytyy etukäteen selvitellä. Mutta vähän kauhistuttaa että miten tuon nyt sitten joutuu tekemään.

Ja entä jos nuori haluaa itse ostaa indeksirahastoa ja laittaa siihen kuukausittain vaikka 10 euroa. Voiko DVV tai joku muu taho tuon kieltää…?

Jos joku on tuollaisen ilmoituksen tehnyt tai vuosittain tekee, niin millainen se on?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

DVV:n sivuilla on valmiit lomakkeet, joilla ilmoitus tehdään. Lapsella on säästötilit, joille kaikki lahjarahat ohjautuu, kuten myös perintö. Sitten on yksi käyttötili, jonne ohjautuu vanhempien antama kuukausiraha, mitään muuta rahaa ei ko. tilillä ole.

Säästötileistä tehdään ilmoitukset DVV:lle.

Vierailija
2/6 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuuden hoito-ohjeita

Omaisuusluettelo, vuositili ja päätöstili

https://dvv.fi/lomakkeet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa puhutaan alaikäisen saamasta omaisuudesta. Entä se tilanne, että rahastot on vuosien saatossa kasvanut yli sen 20000 euron? Tarviiko ilmoitusta siinä kohtaa tehdä?

Vierailija
4/6 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noissa puhutaan alaikäisen saamasta omaisuudesta. Entä se tilanne, että rahastot on vuosien saatossa kasvanut yli sen 20000 euron? Tarviiko ilmoitusta siinä kohtaa tehdä?

Kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi