Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuivaava pesukone kokemuksia 2022 eli onko laitteet parantuneet?

Vierailija
20.02.2022 |

Kovasti houkuttaisi hankkia kuivaava pyykkikone tilanpuutteen vuoksi. Kuitenkin kokemuksia lukiessa tulee vastaan lähinnä (vanhoja) huonoja kokemuksia: kuivaus on hidasta, pyykit rypistyy ja haisee palaneelle, vain puolikkaita koneellisia voi kuivata ja sähkölaskukin pompsahtaa pilviin. Kiinnostaisi tietää, onko laitteissa tapahtunut puolessa vuosikymmenessä kehitystä? Onko kokemuksia uusimmista malleista? Niin plussat kuin miinukset kiinnostaa, ja mielellään pesukobeen malli/merkki mukaan.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykin kuivaava lämpö on aina lämpöä eikä sitä voida tuottaa mitenkään vähemmällä energiamäärällä.

Vierailija
42/42 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi tilaa ja rahaa, hankkisin erikseen pesukoneen ja kuivausrummun. Se on parempi yhdistelmä kuin kuivaava pesukone. Mutta koska ei ole kumpaakaan, niin näillä nyt mennään. Itselläni siis on muutaman vuoden ollut kuivaava pesukone. 

Plussia:

-Kone pesee pyykin todella hyvin. Tulee aina puhdasta ja raikasta pyykkiä. Siltä osin on paras pesukone, mikä minulla on koskaan ollut, tai mitä olen missään pesulassa käyttänyt. Pesutulos on erinomainen. 

-Koneessa on hyvät ohjelmat, löytyy kaikki mitä tarvitsen, myös pikaohjelmat. Linkous on myös hyvä.

-Kone on superhiljainen, ei jyskytystä edes lingotessa ja kuivaus on käytännössä äänetöntä, mitä nyt lorauttaa kondensaatiovedet veks välillä. 

Kaikki miinukset liittyy kuivaamiseen:

-Kuivausohjelmat on hitaita erilliseen rumpuun verrattuna.

-Kuivauskapasiteetti on pienempi kuin pesun, eli joudut pesemään vähemmän, tai poistamaan osan pyykeistä kuivausvaiheessa. Kone kuivaa parhaiten samantyyppiset tekstiilit yhdessä, esim pyyhkeet on yksi satsi.

-Kuivausohjelmat on liian kuumia herkille tekstiileille. Myös matalan lämmön kuivaus on liian kuuma ja voi kutistaa ja tehdä jälkiä herkille materiaaleille. Ei ole siis sama asia kuin matala lämpö kuivausrummussa. Käytän itse kuivausta lähinnä liinavaatteille ja pyyhkeille. 

-Kun kone oli uusi, kuivauksesta tuli tekstiileihin haju, ehkä 6kk(?) mutta sitä ei ole ollut enää pitkään aikaan. Pyykki on nykyään hajutonta, en käytä hajusteellisia pesuaineita. 

-Kuivausohjelmat käyttää vettä kondensaatioon, osa jopa yhtä paljon kuin pesuohjelmat. 

-Koneessa ei ole erillistä nukkasihtiä kuten kuivausrummussa, vaan se linttaa kaiken nukan kumitiivisteeseen, josta se on puhdistettava. 

Jos löydät jostain kuivaavan koneen, jossa on erillinen nukkasihti, kuivakondensaatio ja kuivausohjelmien lämpötilaa voi säätää itse, niin kyllä suosittelisin sellaisen hankkimista. Jos ei siis ole tilaa ja mahdollisuutta hankkia erillisiä laitteita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla