Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tämä on? Harhoja? Alkava psykoosi?

Vierailija
19.02.2022 |

Hei, olen ysiluokkalainen tyttö. Mulla on ollut kuotosluokasta lähtien masentuneisuutta ja ahdistuneisuutta. Nyt kuluneen kuukauden aikana olen muutaman kerran kuullut, että joku kuiskaisi nimeäni aivan korvani vieressä. Tämä tapahtui tosin aamulla heti herättyäni, mutta olin kuitenkin ihan kunnolla hereillä enkä mitenkään puoliunessa.

Sitten mulla on joskus omituisia pelkotiloja. Minusta tuntuu, että koska tahansa entinen koulukiusaajani avaisi huoneeni oven ja tappaisi mut. Se siis tuntuu ihan todelliselta, ja pelkään sitä ihan oikeasti. Joskus olen aivan varma, että tulee maanjäristys, jonka takia mun perhe kuolee.

Mitä tämä on? Mua oikeesti pelottaa. Pelkään että mua pidetään hulluna jos kerron tästä kellekään.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta juominen niin 6kk kuluessa nuo harhat loppuu.

Vierailija
2/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysiluokkalaisethan on jo 16v?

Nice.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla taitaa traumat kolkutella. Se on eri asia kuin oikea todellisuudentajun hämärtyminen. Traumat voivat saada aikaiseksi tuon tyyppistä oireilua. Tarvitset ehdottomasti apua ja nopeasti. Sun menneisyys pitää saada käsiteltyä.

Vierailija
4/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene maanantaina kouluterkan luo ja kerro sille. Äänien kuuleminen unen ja valveen rajamailla on normaalia, mutta muuten tunnut olevan aika tiukilla itsesi kanssa ja tarvitset apua. Ei hätää, ahdistuksesta voi hyvin parantua ❤️

Vierailija
5/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista on ollut muillakin ja on ne siitä selvinneet, mutta ei kannata jäädä yksin pelkojen kanssa vaan kannattaa kertoa luotettavalle aikuiselle.

Vierailija
6/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että uskalsit kirjoittaa tänne. Onko sinulla ketään kelle voisit kertoa masentuneisuudesta ja ahdistuksesta? Niistä olisi tärkeää jutella. Sinua ei varmasti pidetä hulluna, jos kerrot tästä vaikka koulusi psykologille. Hän osaisi auttaa sinua.

Vierailija
7/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen kuiskausten ja muiden äänien kuuleminen herätessä voi hyvin liittyä ilmiöön nimeltä hypnagogia. Se ei ole vaarallista mutta hämmentävää kylläkin. Joskus ihminen saattaa kovasti stressaantuneena kuulla ääniä muutenkin, joten se ei välttämättä liity mihinkään mielen sairauteen.

Pelkotilat voivat olla sellainen asia jonka kanssa olisi hyvä käydä juttelemassa jonkun luotettavan aikuisen kanssa. Niiden kanssa pärjäämiseen löytyy kyllä apua!

Jos sinulla on ollut masennusta jo noin pitkään, on sinulla varmaankin myös joku kontakti psykalle? Siellä kannattaa ottaa rohkeasti puheeksi nämä jutut. Jos sinulla ei ole mitään kontaktia psykiatriseen hoitoon niin sellsinen pitäisi olla ihan jo tuon masennuksen takia. Kouluterveydenhoitaja voi auttaa sinne pääsemisessä, eli varaa aika terkkarille.

Eipä näitä kannata nolostella, ihmiset reagoi stressiin ja ahdistaviin tilanteisiin kuka mitenkin eikä ole mitenkään häpeä että tarvitsee tukea. Ihan kaikki meistä tarvitsee lisäapua jos tilanne menee liian pitkälle ja stressi alkaa oireilemaan pahasti.

Tsemppiä ja voimia!

Vierailija
9/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstalla päivystää eräs katolilainen pappi joka on Manaaja. Sinua saattaa vaivata pahat henget ehkä.

No höpöhöpö. Mees ny siitä.

Vierailija
10/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysiluokkalaisethan on jo 16v?

Nice.

Olen 15v. Loppuvuodesta syntynyt. Ap

Vierailija
11/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstalla päivystää eräs katolilainen pappi joka on Manaaja. Sinua saattaa vaivata pahat henget ehkä.

Älä viitsi. Miksi haluat pelotella henkisesti pahoinvoivaa lasta?

Vierailija
12/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on traumoja kiusauksesta. Ja stressiä, siksi valveunet. Mulla oli uupuneena niitä, ne ei oo vaarallisia. Mutta nyt sun pitäisi relata. Ehkä jutella asioista ja tunteista, niitä voi olla käsittelemättömänä. Puutu asiaan nyt niin tilanne ei eskaloidu. Tsemppiä sinulle, älä pelkää, puhu, koita relata ja jos voit, tee mieluisia asioita, ei stressaavia. <3

Vierailija
13/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo lapsi kun haluaa vain huomiota.

Ja huomiotahan ei missään tapauksessa saa antaa pahoinvoivalle lapselle 🙄.

Vierailija
14/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsella add aiheutti tuollaisia. Kannattaa käydä kouluterkalla ja jos koulussa koulupsykologi niin sinne.perheneuvolaan tekee lähetteen. Helpottaa sinua itseäsi, kun syy löytyy.

Kun lapseni heräsi, hän saattoi nähdä vieraan mummon, joka sitten hävisi. Mummo näytti kuulemma vihaiselta.

Vierailija
15/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet typerä ja henkesi varmasti haisee pahalta.

Vierailija
16/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo lapsi kun haluaa vain huomiota.

Ai niinkuin saimaannorppa kun väittävät olevansa uhanalainen laji.

Vierailija
17/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet typerä ja henkesi varmasti haisee pahalta.

Juuri kävin hammaslääkärissä. Hyvältä henkeni kuulema tuoksuu. Olen Mensan jäsen niin en voi aivan typerimmästä päästä olla.

Vierailija
18/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli muutama vuosi sitten samoja kokemuksia kun sulla.

Mun äiti kuoli sairastettuaan pitkään. Isä hoiti sitä meillä kotona joten kun äiti sitten kuoli olin tavallaan itkenyt ja valmistautunut siihen.

Mä kuitenkin lopetin syömisen kun tuntui ettei voinut niellä palaakaan. Sitten mä kuulin myös ääniä. Ne oli lähinnä musiikkikappaleita. oli kuin radio olisi ollut päällä.

Sitten mulla myös on koulukiusaamista taustalla ja mä sain myös kauhutiloja, kun mä yöllä heräilin ja pelkäsin, että mun kiusaaja tulee meille sisälle ja tekee mulle jotain pahaa, niin kuin oli uhkaillut.

Ne äänet lakkasi itsestään kuulumasta n.kk jälkeen, mutta olin edelleen ahdistunut ja pelkäsin juuri tuota, että mun entiset kiusaajat tunkeutuu yöllä kotiin, vaikka tiesin olevani turvassa kotona.

Jouduin vaihtamaan mm. koulua kiusaamisen takia.

Menin lääkäriin ja mulla on post traumaattinen stressireaktio. googlaa, tuntuuko tutulta.

Vierailija
19/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös psykoosia, ihan tavallisia ensioireita. Dg riippuu lääkäristä, kuten monessa muussakin vaivassa.

Vierailija
20/33 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös psykoosia, ihan tavallisia ensioireita. Dg riippuu lääkäristä, kuten monessa muussakin vaivassa.

Tietääkö sun vanhemmat kiusaamisesta, tai tästä muusta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi