Minkä ikäisenä teillä on lapset olleet yksin yön kotona
ilman vanhempia? Kuinka monta yötä peräkkäin ovat olleet yksin?
Kommentit (17)
Voiko 13-vuotiaan jättää yhdeksi yöksi kotiin yksin?
Meillä oli yhden yön kaksistaan 16 ja 13 v. Tuntui olevan minulle ja miehelle isompi asia kuin lapsille. Hyvä kun huomasivat, että oltiin poissa. :)
16- vuotiaana poika oli kahdestaan koiran kanssa kaksi viikkoa, kun olin Yhdysvalloissa työmatkalla.
13v ja 12v olleet kaksi yötä kaksistaan
Eiköhän jo noin päälle 12v poika osaa jotenkin itsestänsä huolehtia. Mutta jos on tyttö niin mieluummin päälle 13/14v..
Jättäkää vaan Raamattu niille niin kyllä pärjää.
Vasta 18, kun ei ollut aikaisemmin tarvetta/tilaisuutta.
1 vuotiaasta lähtien. Baarireissut venyivät joskus pitkiksi ja jatkoille. Nyt lapset jo 8, 10 ja 12v.
Vierailija kirjoitti:
Voiko 13-vuotiaan jättää yhdeksi yöksi kotiin yksin?
Lasten suojelu lain mukaan .Ikä raja sinä on 12 vuotta,jota ei alle 12 vuotiasta saa jätä yksin yökisi,tai Illaksi useamaksi tunniksi yksin kotia!Löyty tiedot netti lastensuojelu laki .
Riippuu todella paljon lapsesta. Toiset pärjää aiemmin, toiset myöhemmin. En kuitenkaan itse jättäisi alle 15-vuotiasta yksin kotiin, vaikka vastuullinen lapsi olisikin.
Vanhin oli 18 v , tyttö.
Nuoremmat olivat 15 ja 13 v.
Minusta vanhimman lapsen pitää olla lähes täysi ikäinen , vähintään 17 v.
Meillä on 2 yläkouluikäistä poikaa ja vielä on aina järjestetty yöpaikka mummolaan, jos aikuiset ovat poissa.
Vierailija kirjoitti:
1 vuotiaasta lähtien. Baarireissut venyivät joskus pitkiksi ja jatkoille. Nyt lapset jo 8, 10 ja 12v.
1 vuotias pärjää jo hyvin kun jättää tuttipullollisen kuumaa maitoa viekkuun. Lämpöä ja ruokaa.
Jotkut muuttaa kotoa pois opiskelemaan yläasteen jälkeen niin ehkä sen ikäisen voisi jättää yksin?
Mä ja sisko jäätiin muistaakseni ensimmäistä kertaa 2 viikoksi kahdestaan kotiin kun oltiin oltaisko oltu 14 ja 15 v vai 13 ja 14v. kun muut lähti thaimaaseen matkalle.
Meillä 13-vuotias käyurheiluleireilläkin yksin, juuri oli viikon toisella puolella Suomea.
Valvoja on öisin puhelinsoiton päässä, jos tulee ongelmia. Toki siellä yövytään yhdessä kavereiden kanssa ja aamusta iltaan on valmentaja mukana ja ruokailut ja ohjelma järjestetty.
Kotona en viikoksi jättäisi, kun päivisin ei olisi kontrollia mitä tapahtuu, mutta yhdeksi yöksi voisin jättää, jos esim. isovanhemmat puhelimen päässä lähellä.
Nosto