Autoilun kuluista ainoastaan 20 prosenttia tulee polttoaineista.
https://yle.fi/uutiset/3-12322122
Penätty bensaveron lasku vähentäisi rahanmenoa vain vähän, koska autoilun kuluista ainoastaan 20 prosenttia tulee polttoaineista
Auton arvonalenema, huollot, varaosat, vakuutukset ja muut nielevät autoilun kokonaiskuluista neljä viidesosaa.
Kommentit (22)
Arvonalenema ei ole kustannus, sitä ei tarvitse maksaa.
Kyllä suurin kulu autostani on tuo vuosittainen lähes 300 euroa jonka trafi repii minulta siitä ilosta että seisotan autoani suurimman osan ajasta pihassa.
Pitää olla kunnon auto. Mun mersulla ajellessa polttoaineen osuus kaikista kuluista on alle 10 %.
Ei ihan pidä paikkaansa. Mulla ainakin tulee työmatkasta sen verran ajoa, että kyllä se polttoaine on isoin menoerä. Tällä hetkellä menee noin 400 euroa kuussa dieseliin! Se on paljon rahaa se.
Paljonkohan se arvonalenema on minunkin Ladassa josta aikanaan 450e maksoin.
Mun käytettynä ostetub dieselauton arvo ei ole tippunut yhtään 2,5 vuodessa 🤷
Kyllä polttoaine on mun autoilussa kaikkein isoin kulu, koska autohan on maksettu jo, en mä siitä maksa enää kuin vakuutukset 60e/kk ja verot (sis.törkeä käyttövoimavero 708e) 60e/kk, renkaat jonkun vuoden välein, jne. Huoltokulut olleet 2,5 vuodessa 350e (öljynaihto, jarrupalat). Katsastus 59e kerran vuodessa.
Tankkiin menee vähintään 120e/kk, vaikka kuinka karsisin ajoa. Se mitä on pakko ajaa, on pakko ajaa.
Äkkiseltään laskettuna kaikki muut kulut 136e/kk (plus ne renkaat, ei ole montaa euroa per kk) ja polttoaine 120e.
On se vähän enemmän kuin 20%.
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan se arvonalenema on minunkin Ladassa josta aikanaan 450e maksoin.
Jos joutuu Ladalla ajamaan pitäisi valtion maksaa korvausta säälistä ja häpeästä.
Aivan höpöhöpö juttua. Vanhemmassa autossa arvo ei juuri alene joten polttoaineesta kulut moninkertaiset jutun prosentteihin verraten.
Kun auton arvo on vähäinen, ei se siitä enää paljon alene ja huoltoon ja korjauksiin ei voi mennä enempää kuin auton arvo. Siksi polttoaineen osuus voi olla pikemminkin 80% kuin 20% varsinkin paljon ajavilla.
Minun auto on 21v vanha, on ollut minulla jo 12v. Ei se arvo paljon ole alentunut. Korjauskulut koko aikana ehkä 500€. Vakuutuksiin ja veroihin kyllä menee rahaa. Bensaan nykyhinnoilla 200€/kk. Eli bensaan menee kyllä ennemmin 80%.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan pidä paikkaansa. Mulla ainakin tulee työmatkasta sen verran ajoa, että kyllä se polttoaine on isoin menoerä. Tällä hetkellä menee noin 400 euroa kuussa dieseliin! Se on paljon rahaa se.
Matkakulu vähennys
Sähköautolla voit siis säästää vain tuosta 20% osuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti!
Tuo laskelma tekee sähköauton ostamisen täysin pöllöksi touhuksi.
Tosiasiassa uuden auton ostaminen on lähes aina tyhmää, koska siinä arvonalenemisen kustannus on todella suuri.
Halpaahan tuo bensa tuntuu olevan, kun aikuiset ihmiset ajelee letkassa ympäri kaupunkia torvet soiden.
Suomessa suurin osa autoista on vanhoja ostohinnaltaan 5000-2000 välissä. Huoltokulut, verot ja vakuutukset huomioidenkin ovat polttainekulut vuodessa aivan normaalit 30 000-20 000km ajavalle ylivoimaisesti suurin menoerä.
Suomalaiset on kasvatettu niin alamaisiksi ja ovat kuin pikkulapset suhteessa vanhempiinsa. Keksimällä keksivät miksi kansaa kurjistava valtio on oikeassa eikä olekaan syyllinen elinkustannusten nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Näillä sähkön hinnoilla?
Ajelen tonnin kotterolla n. 20000km vuodessa. Ajoneuvovero ja vakuutus alle 500. Kulutus n. 5L/100km.
Vuodessa siis n. 1000L bensaan.
Kertokaa mulle miten 2000€ on 20% rielusta 2500€sta.
Joka prosentin joutuu tavis maksamaan omasta pussista ja se on pois jostain muualta.
Eikä pidä edes väite paikkaansa, ellet aja tosi vähän.