Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kummiasiaa...

25.09.2006 |

Ollaan kovasti ristiäisiä järjestämässä ja olisi kummiongelma. 2 tulevista kummeista ei kuulu kirkkoon niin onko he sitten haltijakummeja ? Samoin onko kellään kokemusta että onko ei kirkkoon kuuluvilla ns. kummeilla mitään tehtävää itse kastetilanteessa, voiko he olla vauvan vieressä ?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kummia pitää olla sellaisia, jotka kuuluvat kirkkoon. Ja toisaalta taas kyllä liian montaa kummia ei kannata olla. Tai ainakin mun mielestä siitä katoaa sitten se koko idea.

Meillä kummit " hoitivat koko seremonian" . Siis me vanhemmat istuimme " yleisön" joukossa ja vain kummit olivat edessä lapsen ja papin kanssa. Yksi kummi piti vauvaa, yksi luki raamattua, yksi kuivasi lapsen pään.

Kummeille voi olla tarjolla enemmänkin tehtäviä, kannattaa jutella papin kanssa ennakkoon. Ja tietty kysyä kummien halukkuutta noihin lukuhommiin yms.

Vierailija
2/4 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kolme kirkkoon kuuluvaa kummia, mutta pappi erikseen mainitsi, että hän antaa todistuksen myös kuulumattomille, kunhan vähintään kaksi on ev.lut. seurakunnan jäseniä ja konfirmoituja.

Myös mieheni, joka ei kuulu kirkkoon, on nyt 7 vuotiaan tytön kummi ja hänellä on tästä papin kirjoittama ja antama kastetodistus.

Eli papin ei ole pakko tunnustaa näitä " ylimääräisiä" kummeja, mutta hän voi halutessaan niin tehdä oman vakaumuksensa mukaan.

Jonsku

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi kirkkoon kuuluvaa ja yksi kuulumaton kummi. Ekan lapsen kohdalla tuli yllätys, kun vasta ristiäisten jälkeen kävi ilmi, ettei toinen kummi kuulukaan kirkkoon, jouduttiin sitten nimeämään yksi kummi lisää, hän ei ollut edes läsnä ristiäisissä. Kummitodistuksissa lukee kaikkien kolmen nimet.

Toiselle lapselle kummeja pyydettäessä kävi ilmi ettei yksi kuulu kirkkoon, seisoi kyllä ristiäisissä muiden kummien kanssa mutta kaste- ja kummitodistukseen ei hänen nimeään tullut (oli eri pappi, on näemmä eri tavat).

Että meillä näköjään tullut oikein perinteeksi nämä " pakanakummit" =)

Vierailija
4/4 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kolme " oikeaa" kummia ja sitten yksi haltiakummi. Pappi oli hyvin tiukka tässä asiassa, eikä kirjoittanut pojan kastetodistukseen kuin näiden kolmen kummin nimet. Itse hain kirkkoherranvirastosta kummeille todistukset, jotka pappi sitten antoi näille kolmelle kummille, mutta minä annoin sitten itse tilaisuuden jälkeen myös tälle haltiakummille oman todistuksensa muistoksi (papilta salaa)!

Meillä haltiakummi ei seisonut meidän vanhempien ja kummien kanssa, vaan " yleisön" eli isovanhempien joukossa. Mutta koska kastetilaisuudessa jonkun piti lukea raamatusta pieni pätkä, niin sovittiin sitten, että tämä haltiakummi lukee sen, jotta olisi jotenkin mukana itse tilaisuudessa.

Kaikista huvittavinta koko jutussa oli se, että tämä haltiakummi oli oikeasti varmasti ainoa, joka on kiinnostunut lapsemme hengellisestä kasvatuksesta, eikä häntä kelpuutettu oikeaksi kummiksi, koska kuuluu väestörekisteriin ja helluntaiseurakuntaan. Muita kummeja, eikä kyllä meitä vanhempiaan tämä kristillinen kasvatus nyt niin kiinnosta, mutta kun pappi siitä paasasi, että kun se on kummin tärkeä tehtävä... =)