Miksi yliopistossa joka kurssilla käytetään eri viittaustapaa?
Jokainen heistä aina sanoo, että viittaustapoja on monia, mutta että pitää olla johdonmukainen ja käyttää jotain tiettyä, vaikka niitä oikeita tapoja olisi monia. Jotkut taas eivät edes sano, mitä viittaustapaa haluat, että käytetään, mutta sitten valmiista työstä kommentoivat, että olisit mieluummin tapaa X .
Miksi opiskelija ei saa itse valita niistä oikeista tavoista itseään eniten miellyttävää ja käyttää sitten sitä? Eikö pääasian pitäksi olla se, että ne viitteet ja lähdeluettelot löytyvät jollakin olemassa olevalla tavalla kirjoitetettuna?
Kommentit (7)
Jokaisessa tiedekunnassa ovat omat traditionsa. Kannattaa kysyä suoraan, että mitä viittaustapaa kulloinkin käytetään.
Kun minä opiskelin, meillä sai laitokselta tutkielman mallin. Sitä mallia käytettiin oppiaineen omissa tutkielmissa. Jos ei käyttänyt, siitä kyllä huomautettiin.
Mä oikeasti luin aloituksen ihan loppuun saakka ajatellen, että aloittaja on turhautunut, kun käsi pitää nostaa luennoilla aina eri tavoilla ylös 🤔
t. kandidaattitutkintoammatissa oleva
Ap on ilmeisesti suorittanut eri tiedekuntien tai muuten eri viittaustapoja käyttäviä kursseja. Yleensä tiedekuntakohtaista, ja hyvin voi onnistua suorittamaan koko tutkinnon käyttämällä vain oman tiedekuntansa yleisintä tapaa.
Nämä kyllä käytiin pääpiirteittäin läpi siellä tieteenfilosofian peruskurssilla. Että missä pitää viitata oikealla ja missä vasemmalla - ja missä pitää nousta seisomaan kun saa puheenvuoron. On sellaisiakin tiedekuntia joissa luennolla viittaamiseen ei ole mitään perussääntöä. Ahdistaa kovasti, en aina uskalla viitata ja sitten tuntiosaamisesta ei tule pisteitä.
*Jokainen kurssin pitäjä