Osallistuuko lapsesi siihen diabetes-tutkimukseen?
Eli jos napanuorasta otetusta näytteestä käy ilmi, että on riski sairastua diabetekseen. Lääkäri soitti tänään ja kertoi, että lapsellani on 7 % mahdollisuus sairastua siihen (norm. 0,2 %). Minkälaisena olet kokenut tutkimuksen? Onko lapsesi kenties sairastunut?
Kommentit (9)
Kyllähän se tieto vähän säikäytti. Ekoina vuosina jatkuva ruokapäiväkirjojen täyttäminen oli rankkaa, mutta on minusta vaivan arvoista kuitenkin. Saapa ainakin ehkä ajoissa tietää, jos lapsi sairastuu.
Ei meidän ainakaan varsinaista ruokapäiväkirjaa ole tarvinnut täytellä (aloitettiin siis tänä vuonna). No toki juuri vasta aloitettiin kiinteiden maistelu, ollaan niiden eri makujen aloitusiät merkitty sellaiseen A4 lomakkeeseen parin viikon tarkkuudella. Lisäksi ollaan kerran kuussa lähetetty niille kakkapaketti. Kaksi kertaa ollaan tähän mennessä siellä käyty.
käyneet säännöllisesti ko. tutkimuksessa (DIPP). Nyt toisen sairastumisriski huomattavan kohonnut (50-60 prosenttia), mikä on henkisesti aika raskasta. Nenäsuihkeet (vaivattomat), joita tälle riskitytölle nyttemmin on alettu antaa, voivat ehkä viivästyttää sairastumista. Joka tapauksessa suosittelen osallistumista, koska vain tutkimalla asioita voidaan sairaus mahdollsesti joskus ehkäistä tai jopa parantaa. Mitään ruokapäiväkirjaa ei tarvitse pitää.
et kerro mikä on tutkimuksen nimi. Meillä on yksi diabetikko ja kaksi seuraava lasta on tutkimuksissa mukana, toinen DIPP-tutkimuksessa ja toinen TRIGR-tutkimuksessa. Ensimmäisessä otetaan vaan verikokeita tietyin väliajoin ja jos niistä löytyy saarekesolujen vastaaineita annetaan sitä nenäsumuteinsuliinia, josta jo aikaisemmin joku mainitsi. Jälkimmäinen on maidon käyttöön liittyvä tutkimus. Siinä käydään säännölisin väliajoin lääkärissä ja verikokeissa, mutta ne näytteet tutkitaan vasta vuosien päästä. Minä olen kokenut molemmat tutkimukset hyödyllisiksi. Lapsiani tutkitaan useammin ja tarkemmin, kuin yleensä lapsia.
Nyt toisella se löytyi. Aloitimme juuri tutkimuksessa käynnin, vaikka olin aluksi vastahakoinen. Ihan mukavalta tuntui vaikka tosin siis vain yksi kerta takana.
Lähinnä olen huolestunut siitä mitä se meiltä vaatii kun nyt on jo kädet täynnä töitä :) Esikoisemme on 1v 3kk ja toiset tuubit laitettiin tiistaina. Hänellä ei ole tätä riskiä. Tällä pienemmällä on jo ollut kaksi korvatulehdusta :( Tuntuu, että tällä hetkellä tämän normaalin arjen pyörittäminen on riittävä mutta toki olemme valmiit lähtemään tuohon tutkimus-ryhmään lapsemme takia.
Täytyy myöntää ettei tässä enää tuollaista olisi tarvittu mutta elämäähän tämä on.
T:ap
siis mitä ihmeen vaivalloista siinä jonkun mielestä on ? KERRAN vuodessa pidetään viikon ruokapäiväkirjaa ja KERRAN vuodessa käydään OYS:ssa verikokeessa ! Onpa toooosi vaivalloista. Kaikesta ne ihmiset kanssa valittaa
Ei rasita, käydään kerran vuodessa verikokeessa ja täytetään 3 päivän ruokapäiväkirja.
Olen iloinen että mukana saadaan olla. Jospa voitais osaltamme auttaa tutkimuksessa ja tiedetäänpä ainakin varhaisessa vaiheessa jos poika sairastuu diabetekseen.
Ei suvussa kyllä ketään diabeetikkoa olekaan