Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä arfidia?

miz
16.02.2022 |

Arfid taitaa olla Suomessa vielä sen verran uusi asia että mitään virallista on vaikea löytää. Kysytään siis parviälyltä josko joku tietää. Meneekö tämä arfidin piikkiin?:

En ole koskaan kokenut olevani nirso vaikka olenkin ruokailun suhteen ollut tarkka lapsesta. Ongelmien taustalla ei ole suoranaisesti haluttomuus syödä jotain vaan eri ruoka-aineet saattavat vain maistua liian voimakkaalta (kitkerä, voimakas, tulinen) tai olla koostumukseltaan vaikeita.

Hedelmistä menee banaani, appelsiini, omena, päärynä ja viinirypäleet. Vihanneksista lehtisalaatti, tomaatti ja kurkku. Marjoista mansikka, mustikka ja vadelma joskus. Inhoan yli kaiken majoneeseja, sinappeja, jne. Kastikkeista käy vain peruskermaversiot. Kaikkein pahimpia "limaiselta" tuntuvat kuten kananmuna (keitetty, paistettu, omeletti, jne kaikki muodot) ja sienet. Juomista menee rasvaton maito (ei aina), valion appelsiinimehu (ei muut merkit) ja coca-cola (normaali). Syön käytännössä pastaa ja jauhelihaa/tonnikalaa tai kananrintaa ja riisiä. Laitan joskus kermaa mutta en mausta muuten.

Ruoka-aineksia ei mielellään saa sekoittaa keskenään joten salaattiannokset tai bowlit ovat haastavia. Jotkut ruoka-ainekset tai annokset saattavat myös koostumuksen takia aiheuttaa oksennusrefleksiä. Joudun syömään B-vitamiinia, foolihappoa ja kaliumia extrana koska en saa sitä tarpeeksi.

Minua ahdistaa mennä syömään muiden ihmisten kanssa. Jos olen yksin ravintolassa, voin tilata ruoan ilman tiettyjä aineita tai ottaa ne ruoan saavuttua sivuun, mutta muiden seurassa en kehtaa. Pahin painajainen on mennä fiinimpään ravintolaan jossa on valmis menu. Joskus olen ollut lähellä puklata ruoan ulos koska se on ollut koostumukseltaan niin ällöttävä. Syön töissäkin muuhun aikaan kuin suurin osa muista, jotta toistuvasti sama ja ravinneköyhä lounaani ei herätä niin huomiota.

Olen ennemminkin ylipainoinen eli painoa rajoitettu ruokavalio ei vähennä. Tämän takia en tunnut menevän ihan suoraan arfidin kriteereihin. Puutostilojen puolesta kyllä. Onko jollain enemmän kokemusta joka osaisi sanoa ollaanko tällä alueella?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi