Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko lääkäri mitätöidä toisen lääkärin kirjoittaman reseptin?

Vierailija
15.02.2022 |

Voiko ja miks

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen ettei voi? Eikö kollegiaalisuus mene kaiken yli?

Vierailija
2/48 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähtävästi voi? Mun särkylääkkeiden annostusta pienensi joku tk-lääkäri minua näkemättä. Periaatteessa apteekista pitäisi saada kerralla 3kk lääkkeet, nyt en saa. Huom! Eivät ole mitään huumelääkkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nähtävästi voi? Mun särkylääkkeiden annostusta pienensi joku tk-lääkäri minua näkemättä. Periaatteessa apteekista pitäisi saada kerralla 3kk lääkkeet, nyt en saa. Huom! Eivät ole mitään huumelääkkeitä.

Mihin ihmeeseen tarvitset 3kk annoksen särkylääkkeitä, nimenomaan jos eivät ole pkv ?

Vierailija
4/48 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tekevät usein tietämättömyyttään ja ammattitaidon vielä ollessa hyvin kepeää. Terveyskeskuksen yleislääkäri voi hyvin peukaloida erikoissairaanhoidossa diagnosoituihin sairauksiin määrättyjä lääkkeitä.

Vierailija
5/48 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Mulla oli erikoislääkäri määrännyt endometrioosikipuihin tarvittaessa pkv-kipulääkkeet jotka tk-lääkäri sitten ensi töikseen edes käyttömääriä kyselemättä lopetti, oli vielä kirjoittanut potilastietoihin isoilla kirjaimilla EI UUSITA!

Vierailija
6/48 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Mulla oli erikoislääkäri määrännyt endometrioosikipuihin tarvittaessa pkv-kipulääkkeet jotka tk-lääkäri sitten ensi töikseen edes käyttömääriä kyselemättä lopetti, oli vielä kirjoittanut potilastietoihin isoilla kirjaimilla EI UUSITA!

Onpa mukavasti tehty

Vierailija
7/48 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks niin tekis

Vierailija
8/48 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tk-lääkäri ei uusi erikoislääkärin antamaa reseptiä, niin on tarkoitus, että ottaauudelleen yhteyttä siihen lääkäriin, joka lääkkeen määräsikin. Lääke voi olla määrätty eri annostuksella ja eri tarkoitukseen kuin normaalisti,tai lääke on sen tyyppinen, että se otetaan kuurina, ei jatkuvaan käyttöön.

Vierailija
9/48 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä kai silloin jos joudutaan määräämään uutta lääkettä, minkä kanssa sitä aiempaa ei saa käyttää yhteisvaikutusten takia.

Sitähän puhutaan koko ajan miten iso ongelma se on, että vain määrätään 'uutta päälle' eikä selvitetä miten lääkkeet vaikuttaa ristiin.

Eli jos särkylääke merkitään "EI UUsITA" se saattaa johtua siitä, että juuri se lääke on vaarallinen vaikkapa sydänlääkkeesi kanssa.

Vierailija
10/48 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta kelassa ja eläkevakuutuslaitoksessa voidaan lääkärin laatimia lausuntoja saiaspäivärahasta, eläkkeestä, c-lausunnoista ym. hylätä, eli mitätöidä. Tapahtuu aika useinkin.

Vierailija
11/48 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen ettei voi? Eikö kollegiaalisuus mene kaiken yli?

Ei ainakaan silloin kun kela käsittelee lääkärinlausuntoja=hylkää lääkärin laatiman lausunnon.

Vierailija
12/48 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla uusittiin kuukautiskipuihin Burana 600 mg resepti jota en ehtinyt hakemaan, kun toinen lääkäri kirjoitti sen tilalle Burana 800 mg reseptin. Kysyin apteekista, mitä käy tuolle 600 mg reseptille, jääkö se kummittelemaan reseptin vanhenemiseen saakka vai kuinka. Farmaseutti vastasi kyllä, ellei joku lääkäri mitätöi reseptiä. Joten tuon perusteella olettaisin, että mitätöinnin voi tehdä joku toinen kuin reseptin kirjoittanut lääkäri.

Vierailija
13/48 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikymmeniä sitten pienen kainuulaiskunnan lääkäri oli määrännyt äidilleni (laihahko nainen) aivan liian vahvat lääkkeet nivelreuman oireisiin: hiukset alkoivat lähteä, tuli heikotusta yms. Lääkäri vaihtui. Äitini meni uuden lääkärin vastaanotolle ja kysyi, onko näitä vanhoja lääkkeitä pakko käyttää.

Uusi lääkäri oli aivan äimän käkenä ja totesi: "Sehän (entinen lääkäri) on melkein tappanut teidät. Annos liian suuri eikä tuo lääke teille sovi".

Vierailija
14/48 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi milloin tahansa mieli tekee, jos ei halua potilaan saavan kyseistä lääkettä apteekista ulos.

Vierailija
15/48 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehnyt. Kivaa alkaa sitten uudestaan menemään lääkärille sen takia kun joku idiootti tk-lääkäri sattuu olemaan vittumaisella päällä.

Vierailija
16/48 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin tekevät usein tietämättömyyttään ja ammattitaidon vielä ollessa hyvin kepeää. Terveyskeskuksen yleislääkäri voi hyvin peukaloida erikoissairaanhoidossa diagnosoituihin sairauksiin määrättyjä lääkkeitä.

Erikoislääkäri usein tarkastelee tilannetta omasta näkökulmastaan.

Tk-lääkäri hoitaa potilasta ja näkee esimerkiksi alkoholiongelmat ja hoitoon sitoutumattomuuden.

Vierailija
17/48 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ottanut yhteyttä tk:n, saattaa olla ihan vain virhekin.

Miehelle uusittiin resepti tk:ssa ja annostus oli puolitettu, soitti ja kysyi minkä takia?

Selvisi että oli vahinko ja korjasivat annostuksen.

Vierailija
18/48 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sairastaa perimnöllistä sairautta, johon kuuluu neuropatiaa, kipuja ja lihaskramppeja.

Ennen e-reseptiaikaa kaveri sai hampaanpoistokipuun Panacod-reseptin ja käytti sitä vuosia, kunnes tk-lääkäri huomasi erheen.

Kaveri on alkoholisti, joka juo välillä kuukaudenkin putkeen.

Erikoislääkäri sitten määrää Diapamia ja opioideja, tk- lääkäri näitä karsii...

Vierailija
19/48 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla uusittiin kuukautiskipuihin Burana 600 mg resepti jota en ehtinyt hakemaan, kun toinen lääkäri kirjoitti sen tilalle Burana 800 mg reseptin. Kysyin apteekista, mitä käy tuolle 600 mg reseptille, jääkö se kummittelemaan reseptin vanhenemiseen saakka vai kuinka. Farmaseutti vastasi kyllä, ellei joku lääkäri mitätöi reseptiä. Joten tuon perusteella olettaisin, että mitätöinnin voi tehdä joku toinen kuin reseptin kirjoittanut lääkäri.

Vaihda Burana naprokseeniin. Menee vähemmän tabuja.

Vierailija
20/48 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tehnyt. Kivaa alkaa sitten uudestaan menemään lääkärille sen takia kun joku idiootti tk-lääkäri sattuu olemaan vittumaisella päällä.

Jos lääkkeitä käytetään jatkuvasti, niin välillä pitää käydä tapaamassa lääkäriä ja tehdä kokeita jotta lääkkeen haittavaikutukset ehditään löytää ennen kuin maksa hajoaa.

Lääkkeet on jaettu kolmeen kategoriaan.

Tiettyjä lääkkeitä ei uusita ilman lääkärissä käyntiä.

1-2 vuoden välein uusittavat ilman lääkärissä käyntiä.

3-5 vuoden välein lääkärissä käynti.