Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puheäänen merkitys

Vierailija
29.06.2015 |

Miten paljon painoarvoa on puheäänellä, se että onko henkilöllä miellyttävä vaiko epämiellyttävä puheääni? Kommunikoinnista kuitenkin 94% on verbaalista, joten puheäänelläkin on paljon merkitystä siihen miten ihmiset suhtautuu. Miten näet puheäänen vaikuttavan henkilön elämän onnistumiseen, elämänlaatuun ja ihmisten suhtautumiseen henkilössä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että paljoa vaikuttaa. Itselläni on varsin epämiellyttävä puheääni. Olen nainen, mutta minulla on hyvin matala, ja lisäksi jotenkin terävä ja nariseva ääni. Kuulostan aina siltä kuin aggressiivisesti valittaisin jostain. Eipiä tuo ole elämääni mitenkään haitannut.

Vierailija
2/12 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on iso merkitys, etenkin sillä saako äänensä kuulemiin. Jos vaikka joku nuhapumppu kimittää jossain ei kukaan noteeraa sitä mitenkään, taas jos joku iskevä kantava möreä ääni niin kaikki kuuntelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan yleisesti paljoakaan. Koulussa, opiskeluissa tai työelämässä ei ketään diskriminoida äänen vuoksi. Henkilökohtaisissa suhteissa taas voi vaikuttaa; itse en voisi mitenkään kuvitella ihastuvani henkilöön, joka kimittäisi tai kailottaisi, ääni olisi kovin nasaali, tai puhetyyli muuten epämiellyttävä.

Vierailija
4/12 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sirpa Selännettä koskeva kommentointi tällä palstalla etenkin viime itsenäisyyspäivän juhlien aikaan kertoo kaiken siitä, millainen sosiaalinen stigma on toiminnallinen äänihäiriö.

Vierailija
5/12 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:45"]

Sirpa Selännettä koskeva kommentointi tällä palstalla etenkin viime itsenäisyyspäivän juhlien aikaan kertoo kaiken siitä, millainen sosiaalinen stigma on toiminnallinen äänihäiriö.

[/quote]

Kuule eiköhän Sirpa mokaa esiintymisensä ihan jollain muulla kuin "toiminnallisella äänihäiriöllä".

Vierailija
6/12 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mulla on vaikuttanut henkilökohtaisissa suhteissa, mutta olen erittäin herkkä huomioimaan tuollaisia asioita.

Vierailija
7/12 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunelkaapa meri-kukka forsiuksen ääntä. Sillä on merkitystä ja paljon.

Vierailija
8/12 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänellä on merkitystä. Olen mies ja moni on ihastunut minuun pelkästään puhelimessa. Siis juttuluurien aikana.

Vierailija
9/12 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheääni – ja ihmisen ääni muutenkin – on erittäin olennainen asia.

Olen sokea ja muodostan käsitykseni jonkun persoonasta sen perusteella, miltä hän kuulostaa ja miten hän ilmaisee itseään.

Vierailija
10/12 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sillä merkitystä. Juttelin kerran erään vanhemman naisen kanssa ihan muita asioita kun hän kysyi harrastanko laulua. Yllätyin ja vastasin myöntävästi, hän sanoi että sen kuulee äänestä ja äänenkäytöstä. Positiviisesti siis.

Vierailija
11/12 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:36"]

En usko että paljoa vaikuttaa. Itselläni on varsin epämiellyttävä puheääni. Olen nainen, mutta minulla on hyvin matala, ja lisäksi jotenkin terävä ja nariseva ääni. Kuulostan aina siltä kuin aggressiivisesti valittaisin jostain. Eipiä tuo ole elämääni mitenkään haitannut.

[/quote]

Tämä on saanut alapeukkuja, mutta oikeasti on oma kokemukseni että ruma ääneni ei ole elämääni haitannut millään tavalla. Ihmiset ei tunnu mitenkään välttelevän minua kolkon ääneni takia, parisuhteisiin on aina miehiä löytynyt, töissä menee hyvin. Jos olisin joku puhelinmyyjä, varmasti voisi äänestäni olla haittaa, mutta näin it-arkkitehtina ei paljon haittaa möreä ruma ääni. 

Vierailija
12/12 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sellaista miellyttävää ja rauhallista ääntä kiva kuunnella, mutta kokonaisuus ratkaisee tässäkin asiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän