Mies facebookkaa salaa minulta
No niin arvon av- raati. Nyt tarvitsisin kipeästi mielipiteitänne onko mieheni touhu kummallista vai normaalia. Olen jo itse aivan pihalla enkä enää tiedä mikä on normaalia ja mikä ei :(
Ollaan mieheni kanssa nelikymppisiä, tyypillinen lapsiperhe, vanhemmat vakkaritöissä, lapset kouluikäisiä eli pikkulapsiaika ohi ja elämä on tasaista ja turvallista.
Mieheni liittyi 2 vuotta sitten facebookiin. Ei ole kertonut minulle siitä mitään koskaan, ei edes sitä että liittyi. Itse olen joskus varmaan 5 vuotta sitten rekisteröitynyt faceen, mutta en käytä sitä. Huomasin miehen liittymisen siitä, että mailiini alkoi tulemaan niitä facen viestejä "Tunnetko käyttäjän xxx" ja yllätyin kun mieheni nimi oli sellaisessa viestissä.
Koko tämän kahden vuoden ajan mies päivittää sinne monta kertaa viikossa jotain mobiilidatakuvia, jotka näkyvät ilmeisesti vain kavereille (eli en näe mitä kuvia, koska en ole miehen, enkä kenenkään kaveri facessa). Itseäni ihmetyttää miksi mies ei kerro olevansa facessa ja että käyttää sitä aktiivisesti. Onko se teistä outoa, jotka käytätte facea? En siis tiedä mitä kuvia mies sinne laittaa. Minusta, lapsista vai mistä?
Kaikki miehen kaverit sen sijaan näkyvät avoimesti kun menen katsomaan. Miehen kavereita ovat työkaverit, vanhat opiskelukaveri, koulukaverit lukiosta ja peruskoulusta sekä lastemme luokkakavereiden vanhempia. Yllätyin myös aika paljon, kun huomasin, että miehen vanha ja monivuotinen tyttöystävä oli liittynyt miehen facekaveriksi. He olivat eronneet jo ennen kuin minä tutustuin mieheeni eli en ole syypää heidän eroonsa. Tuo exä oli miehen lukioluokkakaveri myös. Mutta silti ihmetyttää miksi mies on exansä ottanut facekaveriksi, onko se teistä outoa? Jotenkin minusta tuntuu kurjalta, että elämäämme on tullut entinen tyttöystävä, pano, johon kuitenkin on ollut tunteita joskus. He siis seurustelivat aikoinaan monta vuotta. En tiedä heidän eronsa syytä, kuka jätti ja kenet. En vaan ole tullut kysyneeksi, kun ajattelin, että asia on mennyttä elämää. Mutta nyt hän on jälleen osa mieheni elämää. Miksi? Itse en ainakaan koe mitään tarvetta jakaa nykyisen elämäni käänteitä ex-poikaystävieni kanssa.
Ja ennen kuin joku sanoo, että kysy mieheltä niin en oikein voi. Mies liittyi kaksi vuotta sitten faceen viikko sen jälkeen kun oli kertonut pettäneensä minua. Joo, ei ehkä ollut viisasta jäädä, mutta mies vannoi tehneensä emämokan ja aneli uutta mahdollisuutta näyttää että haluaa olla mun ja lasten kanssa niin annoin sitten mahdollisuuden. Mies on ollut koko tämän ajan tosi kultainen ja hyvä minua kohtaan, muuttunut vain parempaan suuntaan puolisona, joten sen suhteen ei ole minulla valittamista. Olisipa ollut sellainen aina! Mutta tuo pettäminen vei luottamuksen ja nyt kun mies facebookkaa salaa minulta niin mietin että miksi? Onko sillä kuitenkin jonkun naisen kanssa jotain viestittelysutinaa sitä kautta?
Jos kysyn mieheltä hänen facekavereista niin pelkään, että mies sullkee kaverit pois muiden näkyviltä ja sitten en enää tiedä ketä kavereita hänellä siellä on.
Ja kertokaa tyhmälle ei-facekäyttäjälle. Voiko facebookissa lähettää viestejä jollekin omalle facekaverille niin, että muut henkilön facekaverit ei näe kyseistä viestiä? En tiedä miehen facen salasanaa, joten en pääse katsomaan mitä hän siellä touhuaa. Mies ei käytä facea pöytäkoneelta vaan kännykältä (olen joskus ohikulkiessa huomannut). Mutta pelko on pettämisen jälkeen tietysti koko ajan läsnä ja olen sanonut miehelle, että pienikin virhe niin otan avioeron. Ja siihen mies vastaa itkien, että rakastaa mua. Voi hitto tätä... Ja tuo salafacetus ruokkii epäluulojani. Kun vain tietäisi mitä se puuhaa niin voisi ottaa eron, jos sillä on jotain sutinaa :(
Ja tuo miehen pettäminen ei tapahtunut Suomessa joten en usko että oli kukaan noista facekavereista. Miehen mukaan kyseessä oli joku tuntematon yhden illan tuttavuus. Ei ole suostunut kertomaan kuka, liekö tiesi itsekään nimeä... Enkä edes tiedä minkä maalainen tuo nainen oli (tai mistä mä tiedän vaikka olisi ollut mies).
Kommentit (24)
En ymmärrä miksi et voi kysyä mieheltäsi. Jos ette voi keskustella noin pienestä asiasta, niin ehkä olisi parempi vain erota.
Siis mistä te sitten edes voitte puhua? Et tiedä miehen entisesta suhteesta mitään, et eroista jne. Ja et voi myöskään ottaa facebook-asiaa esille?
"Ja kertokaa tyhmälle ei-facekäyttäjälle. Voiko facebookissa lähettää viestejä jollekin omalle facekaverille niin, että muut henkilön facekaverit ei näe kyseistä viestiä?"
Kyllä voi, tottakai. Korostan kuitenkin että facebook ei ole seuranhakusivu.
No hei, jos miehesi liittyi sinne viikko ulkomailla tapahtuneen pettämisen jälkeen, niin eiköhän todennäköisin vaihtoehto ole, että pitää yhteyttä just siihen samaiseen pettämiskaveriin siellä.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:11"]
Siis mistä te sitten edes voitte puhua? Et tiedä miehen entisesta suhteesta mitään, et eroista jne. Ja et voi myöskään ottaa facebook-asiaa esille?
"Ja kertokaa tyhmälle ei-facekäyttäjälle. Voiko facebookissa lähettää viestejä jollekin omalle facekaverille niin, että muut henkilön facekaverit ei näe kyseistä viestiä?"
Kyllä voi, tottakai. Korostan kuitenkin että facebook ei ole seuranhakusivu.
[/quote]
En vain ole koskaan tullut kysyneeksi miehen entisestä suhteesta, kun se kerran oli päättynyt jo ennen kuin me tapasimme. Jotenkin olen ajatellut, että ei kuulu minulle kun on mennyttä elämää. Heillä siis ei ole lapsia, joten senkään vuoksi en ole ollut kiinnostunut koko asiasta. Eivät olleet myöskään kihloissa eikä naimisissa. Olin ajatellut, että mennyttä elämää, joka ei kuulu meidän elämäämme enää millään tavalla. Mutta nyt kun tuo nainen ilmeistyi 15 vuoden jälkeen hänen facekaverikseen niin toki ihmetyttää.
Ei mieskään tiedä minun entisistä poikaystävistäni. Ei ole koskaan kysynyt, mutta jos kysyisi niin kertoisin, koska ei ole mitään salattavaa. Ei ole mitään peikkoja salattavana. Minä en pidä mitään yhteyttä exiini mitään kautta. Ei ole mitään tarvetta siihen. Heillä on oma elämäsä ja minulla oma elämäni niin miksi me oltaisiin yhteydessä? Minulla ei ole mitään tunteita exiäni kohtaan.
Meillä on ollut sellainen kauhun tasapaino elämässä läsnä miehen pättämisen paljastuttua. Jokainen jka on kokenut saman ymmärtää varmaan mitä tarkoitan. Kuten sanoin, mieheni on muuttunut tosi kultaiseksi minua kohtaan, ei hauku ja kehuu kauniiksi ja kohtelee kuin kukkaa kämmenellä. Minä puolestani yritän välttää riitoja ja äsyttämätsä miestä, kun pelkään koko ajan että teen jotain väärin ja sitten se taas pettää. sen vuoksi Joo, elämä on nyt perseestä , mutta jospa tämä jossain vaiheessa menisi normalaimmaksi...
-ap
Aika monella on eksiä fb-kavereina, varsinkin niitä iäisyyden vanhoja eksiä. Monilla on myös fb kavereissa ihmisiä joita hädintuskin edes tuntee.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:23"]
No hei, jos miehesi liittyi sinne viikko ulkomailla tapahtuneen pettämisen jälkeen, niin eiköhän todennäköisin vaihtoehto ole, että pitää yhteyttä just siihen samaiseen pettämiskaveriin siellä.
[/quote]
No sitähän minäkin ajattelin ensin. Mutta kun miehen facekaverit ovat työkavereita, lasten koulukaverien vanhempia ja opiskelu/lukiokavereita niin tuntuu aikamoiselta sattumalta, että joku heistä olisi sattunut samaan kaupunkiin ulkomaille ja mies olisi siellä törmännyt häneen. Tuo ulkomainen kaupunki ei ole mikään Tukholma tai Tallinna missä puoli Suomea ramppaa vaan harvinaisempi Euroopan kaupunki. Mies oli tuolla työmatkalla kahden miespuolisen työkaverin kanssa, että onhan se voinut homostellakin miespuolisen työkaverin kanssa, mistäs mä tiedän kun ei kerro enempää.
Ja joskus olen jopa miettinyt, että tapahtuiko se pettäminen oikeasti tuokka ulkomaan matkalla. Mitä jos se tapahtuikin aiemmin Suomessa. Tässä tulee jo vainoharhaiseksi!
-ap
Ei ole aivan normaalia touhua. Meistä ei kumpikaan kuulu facebookiin, mutta jos toinen jostain syystä liittyisi, kyllä siitä avoimesti kertoisi. Ja jos ei kertoisi ja asia tulisi muuta kautta esiin, niin se olisi moikka moi vaan! Sinuna kysyisin suoraan asiasta, mikä tuollainen suhde on jossa ei mistään saa puhua tai kysyä? Epäilenpä kyllä, että miehesi pettää, sori.
Vielä sellainen kysymys, kun en tosiaan käytä itse facea, että jos kaksi ihmistä on rekisteröitynyt faceen, mutta eivät ole keskenään facekavereita niin voivatko he silti lähetellä facen kautta viestejä toisilleen niin, että kummankaan facekaverit ei sitä näe?
-ap
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:01"]
Vielä sellainen kysymys, kun en tosiaan käytä itse facea, että jos kaksi ihmistä on rekisteröitynyt faceen, mutta eivät ole keskenään facekavereita niin voivatko he silti lähetellä facen kautta viestejä toisilleen niin, että kummankaan facekaverit ei sitä näe?
-ap
[/quote]
Kyllä voivat.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:01"]
-ap
[/quote]
Kyllä voivat.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:37"]
Aika monella on eksiä fb-kavereina, varsinkin niitä iäisyyden vanhoja eksiä. Monilla on myös fb kavereissa ihmisiä joita hädintuskin edes tuntee.
[/quote]
Miksi teillä on eksät facekavereina? Varsinkin jos ei ole edes perhettä eksän kanssa vaan on joku lyhyempi suhde vain takana eli ei ole oltu edes naimisissa?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:37"]
[/quote]
Miksi teillä on eksät facekavereina? Varsinkin jos ei ole edes perhettä eksän kanssa vaan on joku lyhyempi suhde vain takana eli ei ole oltu edes naimisissa?
[/quote]
No eksän kanssa voi olla ihan kaverikin. Hyvä tyyppi muttei sopinut mulle. :)
Kysy suoraan vaan.
Tosin toi että on ollut 2 vuotta siellä "salaa" eikä oo tässä ajassa otettu puheeksi niin musta ois aika kiusallista :D
Vaikka fb ei suoraan ole seuranhakusivu, niin aika moni pettäjä on tuntunut pitävän yhteyttä juuri tämän kanavan kautta.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:39"]
Vaikka fb ei suoraan ole seuranhakusivu, niin aika moni pettäjä on tuntunut pitävän yhteyttä juuri tämän kanavan kautta.
[/quote]
Ihan yhtä moni kuin tekstarein, puheluin... Ei se fb mikään pettäjien mekka kuitenkaan ole.
Jos mun nykyinen menisi faceen ja kaverikseen ilmaantuisi entinen pitkäaikainen seurustelukumppaninsa, ensimmäinen rakkautensa, niin siihen loppuisi meidän suhde.
Miehellä on edelleen jonkinlaisia tunteita tätä naista kohtaan, mielikuvissaan, mutta silti.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:52"]
Jos mun nykyinen menisi faceen ja kaverikseen ilmaantuisi entinen pitkäaikainen seurustelukumppaninsa, ensimmäinen rakkautensa, niin siihen loppuisi meidän suhde.
Miehellä on edelleen jonkinlaisia tunteita tätä naista kohtaan, mielikuvissaan, mutta silti.
[/quote]
No voi kauheeee... Jos vanha eksä kysyy kuulumisia ja pyytää kaveriksi facessa niin sehän on sen merkki että edelleen tunteita on. Ei ole näin.
Alkaako miehesi nimi kirjaimella K?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:52"]
[/quote]
No tämäpä se! Tuo ex on miehen ensirakkaus, seukkasivat useamman vuoden, mutta eivät olleet edes kihloissa eikä heillä ole lapsia. Tuo nainen on nykyään uudessa parisuhteessa, heillä lapsi. Mutta en siltikään tajua miksi pitää olla facekavereita?! En tiedä eron syytä, mutta mulla on sellainen tuntuma, että nainen olisi jättänyt mieheni. Tosin en tiedä syytä miksi jätti, oliko uusi mies kuvioissa vai mitä.
Ja kyllähän sitä aina ne vanhat tunteet varmaan tulee tietyllä tapaa mieleen, kun kuulee exästä. Vaikka mulla ei ole mitään rakkauden tunteita mun eksiäni kohtaan niin jos käyttäisin facea ja he päivittelisivät kuulumisiaan ja lukisin niitä, niin kyllä mä saattaisin mietiskellä jossain vaiheessa että "noinhan mekin silloin joskus tehtiin", "tuollahan mekin silloin joskus käytiin" jne. Että en ymmärrä miksi mun pitäisi sellaisia muistella nykyisessä liitossani. Tuntuu kuin silloin vanha suhde kulkisi koko ajan vieläkin mukana, vaikkakin vain ajatuksina.
-ap
Facebook ei ole seuranhakusivusto.