Kauanko teillä kestää imetyssessio?
Eli kun imetätte, niin kauanko se kestää? Meillä menee aina 25-30min rinta ja sitten vaipanvaihto ja taas 25-30min toinen rinta. Tuntuu että kestää kauan, joskus minulle sanottiin, että kun vauva jaksaa paremmin imeä, niin menee nopeammin, mutta tuo aika on pysynyt ihan samana alusta alkaen, tietenkin vauva juo koko ajan enemmän maitoa tuossa ajassa.
Mutta onko se siis ihan tavallista että tunti menee aina imetykseen, kerran päivässä menee 1,5h, kun vauva juo hitaasti lutkuttaen, mutta huutaa heti jos rinnalta pois ottaa.
Seirana + Milian 7vko.
Kommentit (13)
Jos on nukkunut pitkään ja on supernälkäinen ja virkeä, kestää imetys ehkä noin 5 min rinta. Mutta jos on väsynyt (ja varsinkin iltaisin), tyttö lutkuttaa mielellään 10-15 minuuttiakin per rinta. Ihan viime viikkoina on imutahti selvästi nopeutunut, ilmeisesti on oppinut kasvaessaan imemään tehokkaammin.
Pepper + tyttö 9 vko
Meillä imetyshetket suhteellisen lyhyitä, korkeintaan 15 minsaa, ja näin ollut alusta alkaen. Mulla ns. suihkutissit ja maitoa tulee välillä hyvinkin kovalla paineella! Hyvä jos poitsu pysyy perässä tukehtumatta. Syötän aina vain yhden rinnan kerrallaan.
Maikku ja poika 2,5kk
väsyneenä tyttö jaksaa joskus juoda vain tovin ennen kuin urvahtaa uneen.
Mutta kyllä tuo puolesta puoleentoista tuntiin vaikuttaa ihan tutulta, useimmiten se on sitä luokkaa täälläkin.
Juulia & typy 6vkoa+2pvää
Itselläni oli aluksi myös suuria vaikeuksia sopeutua loputtomilta tuntuviin imetyshetkiin... Iltaisin vauva oli rinnalla usein ja pitkään ja ennen yöunille menoa imetys kesti lähes tunnin. Kyllä siinä oli monesti pinna tiukalla, koska en jotenkin osannut suhtautua asiaan oikein. Näin jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt ottaa ne hetket ihan vain levon kannalta ja katsella rauhassa kaikki mahdolliset tv-sarjat sillä aikaa.
Nyt kun vauva on 7 kk ikäinen, imetyshetki kestää vain noin 5 minuuttia 4-5 kertaa päivässä. Huomaan usein jopa kaipaavani niitä pitkiä imetyshetkiä, jolloin oli aikaa vain olla...
Jos toisen vauvan joskus saan, niin sitten olen paljon viisaampi!
Ihan tutulta kuulostaa. Muistelen, että meidän tyttömme imi joskus parikin tuntia putkeen! :) Eipä siinä mitään, sai ihan kivasti luettua kirjoja ja lehtiä silloin, kun tyttö oli ihan pikkuinen. Muistaakseni noin 3-kuisesta lähtien imu alkoi olla tehokkaampaa ja imutus kesti usein kymmenisen minuuttia, jos sitäkään. Nauti ajasta, kun vauva viihtyy rinnalla! Myöhemmin saattaa tulla imemislakkoa ja levottomuutta rinnalla.
-Pilkku & tissitakiainen Sara-Ellen ~ 10 kk-
Välillä saattaa mennä vaan 5-10min, yleensä jos tytöllä on hyvä uniputki päällä niin herää vaan lyhyesti syömään. Usein tyttö on jopa tuntikausia tissillä :) Zippe tuossa edellä totesikin tv-sarjoista, niin minä en nykyään esim. lehtiä luekaan kuin imettäessä eli köllöttelen sängyllä ja luen. Ja salkkaritkin pyörii yleensä taustalla ja tyttö tissillä :P Aina kun ei jaksa vaan maata siinä tuntikausia kun tissi on tytölle niin rakas :D Neiti lähes poikkeuksetta nukahtaa rinnalle, mutta öisinkään se ei ole ongelma kun nukkuu vieressä :)
E ja tyttö 5vkoa
meillä nyt alkanut syöttöajat lyhenemään, vauva 2kk3vkoa. Selkeesti imu on kovempi ja ote parempi.
Ainahan imeminen ei ole vain nälkää vaan myös hellyydentarvetta, läheisyydenkaipuuta, janoa, kipua jne. Vauvalla on luotainen tarve imeä, varsinkin noin pienenä-
jos vauva tosiaan nieleskelee koko syöttösession ajan, on sillä nälkä, mutta toiset vauvat vaan käyttää äitiä tuttina ja lutkuttaa tissiä muuten vaan. Näin meillä usein öisin. Tähän auttaa usein tutin laitto vaivihkaa suuhun ja tissi pois:)
kyllä se siitä! tää vauva-aika on kuitenkin hirmu lyhyt!
sitruska
Meillä tyttö kärsiessään ilmavaivoista haluaa usein olla tissillä samaan aikaan, eli lohtua saa siitä. Toki joudan tuttina olemaankin, välillä tosin olis kiva jos se tutti kelpais edes hetkeksi muttei ole vielä kelvannut, pitänee ostaa ja kokeilla eri mallisiakin (nyt joku anatominen tuokin, muttei se ole hyvä kun se ei vaan ole se tissi :D ). Esim. kaupassa jos itku tulee niin tutti olisi hyvä väliaikaislohtu.
Ja tuttina toimin senkin takia, kun mietin että se imeminenhän aktivoi maidontuotantoa ja itse toivon pystyväni täysimettämään ekat puoli vuotta ja sen jälkeenkin :)
Ekat pari kuukautta varasin aina käden ulottuville juomista, huulirasvan, kännykän ja kaukosäätimen, kenties jotain syömistä. Kesällä tuli aina aamuisin saliksia 1,5 tuntia ja sen ajan yleensä imetin.
Nykyisin vauva syö noin 10 minuuttia ja sitten onkin jo masu täynnä. Itse syötän aina yhden rinnan kerrallaan. Tähän mennessä se on ainakin riittänyt.
Tytteli-83 ja neiti 3,5kk
Täälläkin oli alussa maratonsessioita yms. Nyt menee n. 10 minsaa ja syötän kerralla vain toisesta rinnasta. Ja syötön pituus voi tietenkin vaihdella jos on tosi väsynyt saattaa olla hitaampi ja päivällä nopeampi.
Tsemppiä kovasti sinulle. Minulla on usein myös kaukosäädin, ruokaa/juomaa, tietokone tai kirja käsien ulottuvilla samalla kun syötän niin etten pääse pitkästymään ;)
8 viikkoisen tytön äiti
Hei.
Itse ihmettelin alkuun, miten toiset puhuu lapsen syövän tunninkin kerrallaan ja ihmettelin, voiko meidän nyytit saada mitään nopeilla syötöillään. Aivan pieninä imivät ehkä pisimmillään 20-30min., siinä ajassa meni siis molemmat rinnat. Kuopus täyttää huomenna 6kk ja on ollut täysimetyksessä 5kk, nytkin rinta vielä pääruokana ja kiinteitä lisäksi. Nyt imetyssessio kestää n.5min., jos sitäkään. Kauhealla imulla vetää... Kasvaa ihan hyvin eli huoleni riittämisestä on ollut turha. Yöllä on unenpöpperössä ja saattaa imea peräti 10 min.
Ei ole paljon lehtiä tullut näiden kanssa luettua imetellessä :-) Taitavat olla äitinsä tapaan nopeita ja tehokkaita mimmejä!
Meillä ei tyttö, nyt jo 7,5 kk, ole oikeastaan koskaan syönyt yli 20 minuuttia. No, sairaalassa ekoina päivinä tais olla rinnalla pari kertaa lähemmäs tunnin, mutta kotiin tultuamme ja maidon noustua söi alle 15 minuuttia. Yleisimmin söi/syö 5-10 min. Puoli vuotta täysimetin joten maitoa kyllä sai ja kasvoi. Itse vähän ihmettelin kun olin lukenut, että vauvat syövät kauan...
Kun syöminen muuttui lutkuttamiseksi, aloin vaihtaa tissin tuttiin. Tutti ei aina kelvannut, mutta välillä kylläkin.