äidit, neuvoja ilman ilkeilyjä
Lapsi on 1 v 3 kk ja haluaa edelleen tissiä pitkin päivää ja öisin. En osaa vierottaa ja opettaa nukahtamaan ilman rintaa, yritin tassuttelua mutta en kestänyt huutoa. Mies on reissutöissä ja kotona ollessa ei oikein tunnu pääsevän kärryille lapsenhoidosta, röhnöttää lähinnä sohvalla.
Mua on itkettänyt pitkin vauvavuotta, mutta ajattelin sen olevan vaan normaaliväsymystä kun olen yksin paljon kotona. Nyt tuntuu että päivät ja yöt on yhtä samaa paskaa, olen alkanut tiuskia lapselle ja koiraa tekee mieli lyödä, jos se touhottaa ympärillä koko ajan.
Neuvolassa olen ottanut asiaa puheeksi mutta se nyt vaan on sellaista elämänvaihetta ja anna kunnon iltapuurot niin tyttö jaksaa nukkua. Jooo, mutta mua pelottaa että en jaksa enää. Olen ihan hirveä ihminen ja vihaan itseäni :/ Jonkun tason masennus taitaa olla, mutta jos vaan saisin nukkua niin se auttaisi. Niin että mistä apua ja miten jatkuva tissittely ja yöheräily loppuu? Etsinkö koiralle uuden kodin kun en jaksa sitäkään hoitaa? Onko tämä samanlaista kaikilla ja pitää vaan sietää?
Kommentit (24)
Paikkakunnan perheneuvola? Paikkakunnan perhetyö, perhetyöntekijä avuksi? Sano ihan suoraan miehelle, että nyt pitää osallistua ja antaa panosta perheen eteen, muuten saa jäädä yksin sohvannurkkaan röhnöttämään. Ihan tosi!
Mä sain kanssa vasta 1,3v ikäiseltä yösyönnit pois, mutta silloin pitää olla ihan varma, että syö riittävästi päivän aikana. Me syödään aamupala jogurtti 9, iso lounas 12, päikyt, iso ruoka 15.30, iso ruoka 19, iso iltapala 20.30 ja 22-- aa aa, imetän silloin 60min aina.
Korvaa aluksi niitä päiväimetyksiä ruoalla.
Alku oli tietty hankala kun heräsi vaatimaan rintaa, join ison tuopin vettä etten hermostu ja otin kellon mukaan, menin viereen makaamaan vaan ja hyssyttelin.
Aika tuntuu paljon pidemmältä, kun ei tiedä kauan on mennyt. Meni 20min, 20min, 15min, 10min ja siitä se sitten viikossa oppi sen. Lempeyttä ja johdonmukaisuutta. Jos siinä hermostuu, lapsi ei uskalla enää nukahtaa itse. Vettä, vettä, vettä!!
Eli, juo säännöllisesti tosi paljon vettä, olen tosi paljon rauhallisempi kun juon jatkuvasti ison 0,5l vettä parin tunnin välein ainakin. Heti kun tiuskahdan, muistan että joo, vesituoppi ja vähän äkkiä.
Me myös ulkoillaan aamulla 9.30-11.30 ja 16-18 sekä 19.30-20.30. Siinä ei paljon jaksa enää taistella.
17 jatkaa, tiedätkö sellaiset melukuulokkeet Peltorit? Osta, 20€, sietää apremmin huutoa, mulla on ne päässä joka päivä kun tukka alkaa savuta.
Tuo kuvaus kuulosti aivan mun siskon elämältä, tosin ilman koiraa. Ja lisänä 3v poika. Sisko ei pystyny yli vuoteen nukkumaan täyttä yötä, "normaali" yönä heräsi 5-9 kertaa syöttämään ja käyttämään poikaa yöllä vessassa. Neuvolasta ei apua saanut vaan lähinnä törkeän vastauksen... No, nukkumisjärjestelyt meni uusiksi. Poika isän kans nukkumaan, eli isi hoiti pojan vessatukset. Pienempi vierotettiin tissistä, antoi maidon kerran yössä ja muuten tyttö sai itkeä mutta enempää maitoa ei herunut yöaikaan. Toki äiti lohdutteli ja käski käydä nukkumaan. Viikon taistelun jälkeen sisko sai nukuttua ensimmäistä kertaa piiiitkään aikaan 6 tunnin katkeamattoman unen. Ja nyt sai vielä yksityiseltä lääkäriltä mielialalääkityksen, että pahimman vaiheen yli pärjäisi niin, ettei tunnekuohut unenpuutteessa vie viimeisiä voimia. Kyllä välillä pelotti kuunnella siskon tarinoita, ei siksi että olisi vaaraa lasten satuttamisesta. Vaan siksi, että mielestäni mentiin lähellä sitä rajaa, että olisi sisko tarvinnut viedä esim tk-osastolle hetkeksi hoitoon jotta saisi nukkua ja lääkityksen. Oli niin lopen uupunut. Mutta nykyisin menee kuulemma hyvin. Eli tsemppiä ap, vierottaminen on varmasti vaikeaa mutta lopputulos palkitaan!
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 12:56"]
Olen sanonut suoraan että itken tosi paljon ja että en jaksa enää. Oliko sitten virhe kirjoittaa tänne, minne pitää kirjoittaa? :/
[/quote]
Soitat heti maanantaina neuvolaan ja sanot, että tarvitse apua nyt heti, et jaksa enää ilman apua! Ja miehelle sanot saman heti! Yöimetyksen lopetat, kun mies on seuraavan kerran kotona, sinä nukut ja mies hoitaa lasta sen yön.
Toivottavasti neuvolassa on enemmän kuin yksi terveydenhoitaja, koska sinun pitäisi saada vaihdettua asiointisi toiselle henkilölle, pakko löytyä joku joka kuuntelee jos nykyinen ei osaa työtään. Jos ei ole muita neuvolaterveydenhoitajia etkä saa aikaa lääkäriin, joka ohjaisi sinut neuvolan ohi saamaan apua, niin ota yhteyttä seurakunnan diakoniin. Ei ole merkitystä kuulutko kirkkoon!