Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikki ei ollutkaan hyvin uä:ssä.Muilla kokemuksia?

25.09.2006 |

Rakenne ultrassa viikolla 19 löydettiin vauvasta ns.pieniä ultraääni merkkejä,munuaisaltaat suurentuneet ja kaksi kystaa aivoissa.Kävin lapsivesipunktiossa ja nyt odotellaan pikatestin tulosta.Onko muilla kokemuksia? Kamala pelko mielessä kokoajan,vaikka riskit kai aika pienet.Onko äitejä jotka ovat synnyttäneet vammaisen lapsen,mistä tässä oikein saa tukea?Tuntuu täysin mahdottomalta ajatukselta keskeyttää tämä raskaus näin myöhäisessä vaiheessa,vasinkin kun useita km takana ja tätä tehty kaksi vuotta,mutta kuinka menee elämä vammaisen kanssa.Vaikeita asioita tässä on saanut miettiä viime päivät,onnellinen odotus muuttui suorastaan helvetiksi.

Kiitos jos joku viitsii jakaa kokemuksensa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotta sitten todettiin rakenneultrassa esikoisella laajentuneet munuaisaltaat ym. Sikiötutkimusyksikössä lapsi ultrattiin uudestaan ja siihen toimenpiteeseen mennessä (piti odottaa pari päivää) olimme jo itkeneet itsemme lähes kuiviin, kun pelkäsimme mitä tuleman pitää. Päädyimme siihen, ettemme ottaneet edes tarjottuja lisätutkimuksia (lapsivesipunktio), koska emme kuitenkaan olisi voineet lasta abortoida ja halusimme välttää punktioon liittyvän keskenmenoriskin. Ja hyvä niin koska poikamme oli syntyessään täysin terve. Nyt olen uudestaan raskaana ja päätimme jo etukäteen, että löytyi ultrissa mitä tahansa otamme lapsen vastaan ja elämme sitten sen mukaan. Jo päätös siitä miten edetä rauhoitti silloin viisi vuotta sitten ja on tuonut jonkunlaisen rauhan myös tähän odotukseen.

Voimia ja toivottavasti teillekin on kaikesta huolimatta tulossa terve lapsi.

Vierailija
2/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu, 2 vuotta vauvaa toivottu, ja yritetty saada. On ollut keskenmenojakin ihan tarpeeksi yhdelle ihmiselle. Viime viikolla meillä oli ensimmäinen ultra ja siinä todettiin, kysta vasemmalla puolen kaulaa ja np-arvot 3.2 eli näiden molempien löydöksien takia, tuli lähetys heti NKL:lle ja siellä oltiinkin viime viikolla ja ottivat istukkabiopsian, ja nyt kiltisti odotellaan tuomiota. On tämä aika hurjaa, kun on niin ollut tässä raskaudessa mukana, todella toivottu lapsi, 2kk:tta oksensin ja todella uskoin, että tällä kertaa kaikki olisi hyvin. Samoja mietteitä on täälläkin, että mitä teemme, jos lapsemme ei saa ns ' terveen' tuloksia, eihän se toki anna varmuutta etteikö lapsi voisi vammautua tmv. Mutta antaisi ainakin varmuutta odotukseen ..Abortti tuntuisi aika mielettömältä ratkaisulta myös, jos viikkoja jo paljon kasassa, MUTTA silloinkin täytyy miettiä asioita myös lapsen etuja ajatellen. Nämä ovat vaikeita asioita ja aiheuttaa paljon pohdintoja, mutta näin se meidän kohdallamme meni. Toivotaan että molempien vauvoilla asiat olisivat hyvin !!! Koita jaksaa ja ilmoittele kunhan kuulet vastauksen. Millainen tuo pikatesti oikein oli ?

t. ' kohtalontoveri' emmi rv-14+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi alustavien tulosten tulla.Lapsivesinäytteestä voi siis tehdä myös ns.pikatestin,joka kertoo onko vauvalla 21 tai 18 trisomia,ja ehkä jotain muutakin.Pikatestin tulokset tulevat muutamassa päivässä. Lopulliset vastaukset tulevat sitten parin viikon kuluttua.Täytyy sanoa ettei kyllä tule työn teosta mitään,melkein pitäisi sairaslomaa ottaa kun tyhjän panttina täällä istuu ja odottelee.Toivon kuitenkin parasta,jotenkin vain on epämiellyttävä tunne että juuri me kuulumme tuohon parin prosentin joukkoon,jolla nämä merkit tarkoittavat kromosomi poikkeavuutta.

Vierailija
4/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muusta en tiedä, mutta kystia on ns. meillä kaikilla eli minä ainakin kuullut lääkärin sanovan niiden olevan " normaaleja" löytöjä ja harmittomia.

Toivottavasti sinulla vain väärä hälytys.

Vierailija
5/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella pahoillani, näitä uutisia ei kukaan halua kuulla. Lähinnä siksi kirjoitan että haluan toivottaa voimia teille ja sanoa ettei vielä tiedä oikeastaa mitään varmaksi vielä. Ja jos jotain todetaan-pääsette keskustelemaan asiasta rauhassa varmasti jonkun asiantuntijan kanssa. Monilla on ollut kaikenlaista ja silti syntyy terve lapsi. Synnyskään ei ole vaaraton tapahtuma. Kirjoittele, miten teillä asiat etenevät.

Meidän tytöllä löytyi vuosi sitten poikkeamaa vas.munuaisesta-eikä sitä ultrissa nähty. Tälläiset laajentumat yleensä nähdään. Nyt toinen tulossa viikoilla 25 ja välillä mietityttää asiat ja tunnen kovasti myötätuntoa teidän perhettä kohtaan.

Voimia ja jaksamista!

Vierailija
6/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli rakenneultrassa kaksi noita mystisiä merkkejä ja lääkärin mukaan 2-3% riski johonkin trisomiaan. Lapsivesipunktio jätettiin kuitenkin väliin, pääasiassa keskenmenoriskin takia mutta myös siksi että vaikutti jotenkin epäuskottavalta että muuten ihan tavallisen näköinen ja normaalisti kasvanut sikiö voisi olla 18-trisomiainen - ja down-vauvaa ei oisi abortoitu kuitenkaan.

Kyllä tuo tieto silti häiritsi muuten hyvin mennyttä raskautta. Aika paljon mietin vielä nyt jälkikäteen - kun siis terve poika nukkuu tuolla terassilla päiväunia - että olis kiva tietää millaisiin tutkimuksiin nuo kaikki riskiluvut oikein perustuu. Tietääkö joku jonkun jolla esim pelkkä yksi plexus-kysta on oikeesti merkinnyt 18-trisomiaa?

Joka tapauksessa toivotan paljon positiivista & rauhallista mieltä kaikille jotka odottelee näitä tuloksia joko punktiosta tai vasta synnytyssalista!!

Vierailija
7/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kakkosella rakenneultrassa myös kysta päässä tai mulle siitä puhuttiin vesirakkulana, mutta äippäkorttiin oli kirjoitettu cysta. Lääkäri arveli silloin, että se häviäisi itsestään, eikä muita toimenpiteitä sitten tehtykään kuin uusi ultra parin viikon päästä. Silloin tuo kysta oli kuulemma jo lähes kokonaan hävinnyt, eikä siitä sitten vauvalle mitään haittaa ollut koitunut, ihan terve poika sieltä syntyi. Mutta silloin aikanaan se kyllä pysäytti, kun menin ultraan niin huolettomana eikä käynyt edes mielessä etteikö siellä kaikki olisi hyvin. Odotin vaan, että kiva kun saa vauvasta kuvan...

Luna rv 13+3 :)

Vierailija
8/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.verneri.net/yleis/index.php?kys_id=1084&kat2=22

Jäi meinaan ittee vähän kaiveleen, ku muistin rakenneultrassa lekurin sanoneen aivoissa olevan kystan. Totes ettei merkkaa mitään jne.

Vierailija
9/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään helpottaa niin mulla itsellä löytyi kaksi kystaa päästä magneettikuvauksessa, mutta eivät ole vaarallisia tms. voidaan leikata jos alkaisivat vaivata. Ovat luultavasti olleet päässäni koko elämäni, mutta kun 77-vuonna ei ultrattu (ainakaan mua) niin eivät ole aiemmin selvinneet! Neurologi sanoi, ettei kystistä voi tulla esim. kasvaimia, että siltä osin ei ehkä ihan lohduton tuomio ole. Mutta se on aina ikävä kuulla jos pikkusella ei ole kaikki hyvin! Voimia sulle! Toivottelee Pipu (rv 33)

Vierailija
10/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan ensinnäkin toivottaa teille oikein paljon voimia, koska tuo epätietoisuus on varmasti pahinta mitä kuvitella saattaa oman vauvan kohdalla. Syy miksi kirjoitan on se, että minulla itsellä on vammainen pieni lapsi. Me läpäistiin kaikki ultrat kirkkaasti terveen vauvan kanssa ja vielä sairaalastakin lähdin terveen vauvan kanssa. No minun lapseni on vaikeasti vammainen mutta kuitenkin niin rakas ja positiivinen sälli. Vammaisen lapsen äitinä joutuu miettimään paljon asioita mitä terveen lapsen vanhemmat ei joudu koskaan pohtimaan. Ajoittain on rankkaa, mutta päivääkään en pois vaihtaisi vaikka aluksi tuntui etten millään jaksa/pysty olemaan vammaisen lapsen äiti. Päätös minkä teet jos vauvalla ei olekkaan kaikki hyvin on varmasti vaikea, mutta sinä ja lapsen isä tiedätte varmasti mikä teille on parasta päätitte sitten pitää vauvan tai keskeyttää raskauden. Toivon että pienellänne olisi kaikki kunnossa ja selviäisitte säikähdyksellä. Itse olen menossa parin viikon päästä niskapoimu ultraan ja ensimmäistä kertaa asenteella, että entäs jos jotain löytyy, koska minulla ei ole hajuakaan mikä meidän päätös on jos kaikki ei olekkaan niinkuin pitäisi.