Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihasnykäyksistä kysymys: Onko normaalia, että siellä täällä kehoa

Vierailija
25.09.2006 |

tuntuu päivittäin usein elohiirimäisiä vipatuksia? Voikohan esimerkiksi väsymys tehdä sellaista? Tai jumissa oleavt niska- ja hartia lihakset? Kokemuksia?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kutsui sitä lempeästi " elomarsuksi" ...

Itsekseen tuo katosi!

Vierailija
2/5 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ajoittain lihasnykäyksiä, siis elohiirtä ympäri kehoa, jopa kielessä, korvissa, varpaissa. Tämä alkoi jo yli 20 vuotta sitten ja hävisi välillä, ja tuli kymmenisen vuotta sitten takaisin. Kävin kummallakin kerralla neurologilla, joka sulki pois vakavat sairaudet, kuten ALS:n, jonka oire elohiiri voi olla. Minulle syyksi paljastui ihan vain stressi ja väsymys. Rupesin syömään magnesiumia säännöllisesti ja se on auttanut elohiireen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niitä tuntui olevan lopulta ihan joka puolella kroppaa. Kävin neurologilla kun pelkäsin sen olevan jotain vaaraallista. Tehtiin perusteelliset tutkimukset magneettikuvineen joidenkin vakavien sairauksien poissulkemiseksi. Mitään ei löytynyt ja helpotuksen myötä oireetkin katosivat. Mulla oli noihin aikoihin aika kova stressi monestakin eri syystä, ja oli kyllä myös hartiat ja selkä jumissa. Luulen kyllä että stressi oli mulla syynä noihin lihasoireisiin.

Vierailija
4/5 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä mitään ollut. Onhan tätä väsymystä tietenkin, kun on 3 alle 4 vuotiasta lasta. Nuorin on muutaman kuukauden ikäinen

Vierailija
5/5 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ALS on etenevä neurologinen sairaus, jossa liikehermosolut aivokuorelta, aivorungosta ja selkäytimestä tuhoutuvat. Sairaus johtaa tahdonalaisesti säädeltyjen lihasten vähittäiseen surkastumiseen lihassäikeen toisensa jälkeen jäädessä ilman hermotusta. Sairauden syy on tuntematon paitsi noin 10%:ssa tapauksista sairaus on perinnöllinen.

Suomessa uusia ALS-tapauksia todetaan noin 130 vuodessa ja sairastuneita on kaikkiaan noin 350-400 henkilöä. Yleisin sairastumisikä on 45-70 vuotta. Sairaus on miehillä jonkin verran yleisempi kuin naisilla. Sairastumisen jälkeen keskimääräinen elinaika on 3-5 vuotta. Noin 20% elää yli 5 vuotta.

ALSin keskeisiä oireita ovat raajojen ja vartalon lihasvoimien heikkous, lihasten surkastuminen, puhe- ja nielemisvaikeudet ja hengityksen vajavuus. Yleensä oireet alkavat paikallisesti yhdestä tai kahdesta raajasta ja leviävät sen jälkeen saman raajan muihin lihaksiin ja edelleen kehon muille alueille. 20-30%:lla sairastuneista ensioireina ovat pahenevat puhe- ja nielemisvaikeudet ja 1-2%:lla hengitysvaikeudet. Muita oireita ja löydöksiä ovat väsymys, painon lasku, lihasnykäykset ja -krampit ja häiritsevä limaisuus.

ALS-sairauteen ei ole toistaiseksi parantavaa hoitoa. Rilutsolia sisältävällä lääkkeellä voidaan mahdollisesti pidentää elinikää muutamalla kuukaudella, jos hoito aloitetaan taudin varhaisessa vaiheessa. Rilutsoli ei kuitenkaan lievitä sairauden oireita muulla tavoin. Hoidon painopiste onkin lääkityksen sijasta muissa tukitoimissa. ALS johtaa huomattavaan vammaisuuteen ja sairauden kokonaisvaltaiseen hoitoon kuuluvat sopeutumisvalmennus, neurologinen avo- ja laitosmuotoinen kuntoutus, apuvälineet ja kodinmuutostyöt.