*#*Jouluntähtien maanantai*#*
Viikonlopun keskustelut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8416540&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (16)
Niin sitten Kirsikkkakin liittyi tähän joukkoon, joka on kotosalla vauvan syntymään asti. Kyllä se aika kotonakin kuluu, jos ei ihan pedin pohjalla tarvi köllötellä. Itse olen esim. järjestelly kaikenlaisia säilytyslaatikoita ja -kansiota (paperiasiat meillä aina ihan retuperällä, kun paperinpyöritys ei toimistotyöpäivän jälkeen hotsita) ja laittannu valokuvia albumeihin, askarrellu mm. lorupussin, kortteja ym.ym.
Mutta nyt kaakaon lämmitykseen ja Aamulehden kimppuun... löytyisköhän pari pipariakin kaapista!
t. päivikki 29+6 (päivää vaille seuraavasta etapista)
Meinaakos kaikkia jouluntähtiä väsyttää, kun ei näin aamukymmeneen mennessä ollut kukaan ehtinyt aloittaa ketjua tai vastailla? :-)
SELKÄSÄRYT. Nani ja pikkusisko taisivat kertoa selkäsäryistään. Itselläni särkee oikean kankun yläosaa, kun olen ollut sohvalla vaaka-asennossa liian pitkään. Itsensä ylös kampeaminen on jo jonkinmoinen urakka. Millaista lienee sitten, kun masu on jo valtava?
Tervetuloa vain UUDET (Suklaapapu) mukaan joukkoon! Vielähän tänne ehtii. Aina on mukava lukea myös harvemmin kirjoittavien kuulumisia.
JOULUNLAPSI taisi kirjoitella sairasloman tarpeesta. Samaten Kirsikka. Ilmoitelkaahan, saatteko sitä ä-loman alkuun saakka. Itse olen miettinyt, että sinnittelen töissä vielä tämän ja ensi viikon ja sitten menen neuvolalääkärin puheille. Tämä tietenkin sillä ehdolla, ettei välillä tapahdu mitään merkillistä. Lekurihan sanoi jo elokuussa, että jossain vaiheessa sairis määrätään suoraan (minun kohdallani supistelujen takia) ä-loman alkuun. Parin viikon sairasloma lokakuussa voisi tehdä terää. Nyt tuntuisi ajatus sairiksesta marraskuun puoliväliin aika pitkältä... :-)
OMA NAPA. On vähän hankala uskoa, että on taas maanantaiaamu. JOS voisin olla töissä ä-loman alkuun saakka, olisi vielä 6 maanantaiherätystä. Saan nukuttua öisin hyvin, mutta tuntuu, että koko ajan vain väsyttää. Mikään unen määrä ei riitä. Ei taida Retaferit auttaa. Taitavat myös nuo pimenevät illat vaikuttaa samansuuntaisesti. Iltaisin ei jaksaisi kuin maata vaaka-asennossa. Supistuksia tulee ihan jatkuvasti. Vähänkään liian nopeasti kävellessä alkaa vihloa oikeaa puolta vatsasta ja sitä rataa. Mutta eivätpä nuo vaivat valittamalla parane, joten lopetan nurinat tähän.
Oikein hyvää viikon alkua jouluntähdille!
Iituli rv 27+5
Muistan itsekin tuon Marttojen neuvon siitä, että jos ei aio viettää juhlapyhiä komeroissaan, ei kannata rehkiä suursiivouksen kanssa. Minun mielestäni se on oikein osuva ja armollinen kommentti! :-D
hui, aika tuntuu rientävän! Viikonloppunakin tuli kyläiltyä urakalla (niin vieraita meillä kuin itse kyläilemässä), joten odottamani sieniretki jäi vain haaveeksi... Tällä viikolla on ihan [b]pakko[/b] päästä metsään! (Ai miten niin pakkomielteinen sienestäjä?!) Hirvikärpäsiä varten aion " aseistautua" vetämällä lakin alle hiusten suojaksi nailonsukkahousujen lahkeen, pitää ällötykset hyvin erossa päänahasta :P. Yök, ovat kyllä todella vastenmielisiä otuksia ja niitä on PALJON!
JOULUSTA: Hih, olen aina ollut " wannabe-Martta" , siksi järkeviä ja jopa nykyaikaisia tuntuvat tuon järjestön edustajat olevan. Ehkä ensi vuonna tuumasta toimeen :) Niin, en minäkään ajatellut joulua komerossa viettää, mutta aion aloitella siivouksia hyvissä ajoin. Ja ne muutamat pakolliset joululahjatkin täytyy jossain vaiheessa ostaa, vihaan joulunalusruuhkia kaupoissa, joten loka-marraskuun aikana varmaankin.
Päivikki ja muut sairaslomalaiset (tai sen uhan alla olevat), töitä ehtii tehdä myöhemminkin, nyt ei kannata itseään syyllistää siitä, että joku muu joutuu sitten ne työt tekemään! Päivikki olikin saanut kotona jo ihanan paljon aikaiseksi, kukahan tulisi meillekin laittamaan valokuvat kansioihin :)? Paperit sain sentään jo itse järjestettyä muuton yhteydessä :D
Oma napa (.): Ei uutta tai mullistavaa, lonkkia jomottaa ja yöuni on katkonaista. Vauvalla oli pari hiljaisempaa päivää, mutta nyt on jumpsutellut entiseen tahtiinsa :) ...Viimeksikin tuli näillä viikoilla kaikenlaisia murehtimisia ja öisiä pelkotiloja vauvan terveyden suhteen, kai se jotenkin kuuluu asiaan käydä myös tummia tunteita lävitse kun uni ei tahdo tulla... Kaikkein todennäköisintä kuitenkin on, että lapsi on terve. Jos muuta ilmenee, niin siihen sitten sopeudutaan.
SYNNYTYKSEN LÄHESTYMINEN: Ei tässä loppujen lopuksi niin pitkä aika ole synnytykseen, taitaa osalla olla jo tosi lähellä. Ja tietenkin toivomme kaikille mahdollisimman turvallisia viikkoja :) Tilasin esikoisen synnytyksen epikriisin kopiot TAYSn potilaskertomusarkistosta, ihan vain käydäkseni läpi synnytyksen kulkua. Vaikka synnytys meni " normaalisti" , oli sen kulussa kuitenkin joitakin asioita, joita haluaisin käsitellä kätilön kanssa synnytystapa-arviossa/ synnytyksen suunnittelukäynnillä rv 36.
Menen eri sairaalaan tällä kertaa (VAS), ja vaikkei normaalin alatiesynnytyksen jälkeen toissynnyttäjä välttämättä tuota synnytyksensuunnittelukäyntiä tarvitse, niin itse sellaiseen haluan päästä eikä VASssa oltu sitä vastaan, kun asiaa puhelimitse tiedustelin :). Kätilö puhelimessa kuulosti itse asiassa todella mukavalta ja asialliselta, odotan jo kovasti tuota käyntiä ja tutustumista synnytyssairaalaan. Harmi vain, että VASssa aikaisemmin ollut hypnoosivalmennus ei tällä hetkellä pyöri! (Huhuu Päivikki, sinäkö kirjoitit aikaisemmin tuosta hypnoosin käytöstä synnytyksessä?)
No nyt lounaalle, kaalipadan tyrmäävä mutta hyvä tuoksu leijuu koko asunnossa :)
Tinuri ja Itu rv 28+2
Kiitos joulunlapsi, oli tosi hyvä että laitoit tuon ruokailu ohjelman. Mulla ei ole raskausajandiabetestä, mutta syön mielestäni ihan mita sattuu ja välillä liian vähän ja epäterveellisesti. Olen itsekkin Googlettanut aiheesta, mutta en ole löytänyt mitään järkevää. Mutta tuo sun lista oli tosi hyvä:)
Iituli: harmi että selkää särkee. Mulla on sama vaiva ja sama puoli. Puutuuko sulla jalka? Mulla välillä kun on istunut pitkään, sitten ei nouse kunnolla jalka kävelessä. Välillä tuntuu että on Guosimodo kyttyrä vaan vatsassa, samanlainen kävely tyyli. Hienoa että olet jaksanut olla töissä. Mutta älä kumminkaan kiduta itseäsi.
Omanapa: Mulla on huono omatunto etten kykene olemaan enää töissä:( Sain nyt sairaslomaa äippälomaan saakka. Olen hoitoalalla, enkä pysty nostelemaan ilman ettei tulisi supistuksia. Ja nyt vielä tämä selkäsärky. Kai tähän täytyy nyt asennoitua ajatella omaa parastaan. Yrittää tehdä samoja asioita kuin Päivikki. Koti kuntoon ennenkuin vauva syntyy.
Oletteko te jo järejestelleet vauvalle vaatteita, huonetta, tehneet tarvike ostoksia yms.? Mulla olisi jo kova hinku, mutta isäntä on sitä mieltä että on tässä vielä aikaa. Mulla on esikoiselta (nyt 6v) melkein kaikki tarvittava tallella. Mutta olisi niin ihana hypistellä niitä.
Hyvää maanantaipäivää!
marjaro 28+4rv
TINURI, tule hypnoosivalmennukseen Napapiiriin. Pitäjä on sama kuin Vammalassa aikoinaan, Tuula Minkkinen. Seuraava kokoontuminen on ke 4.10. Tarkemmat tiedot löydät osoitteesta www.lapsiperhe.net/napapiiri/
Tätä hypnoosivalmennusta voin kyllä suositella kaikille pirkanmaalaisille jouluntähtösille. Itse käytin hypnoosia apuna esikoisen synnytyksessä ja sain positiivista palautetta niin kätilöltä kuin ukkokullaltakin. Olen välillä aika hysteerinen ja " pelokas" tapaus, mutta synnytyksessä olin kuin toinen ihminen: rauhallinen, itsevarma jne.
MARJARO keskittyy nyt sitten vaan masuvauvaan ja muuhun perheeseen! Itse olin aika hysteerinen, kun jouduin sairaslomalle, mutta kyllä tämä tästä - päivä kerrallaan. Laita vaan vauvan tavarat kuntoon, niin tulee hyvä mieli, kun kaikki on valmiina. Meillä on jo parisen viikkoa ollut kaikki ihan ready ja se toi ainakin minulle varmemman olon. 2 vuotias tuleva isoveli taputtelee aina iltaisin vauvan pinnistä ja sanoo, että " vauvan sänky" . Tällä tavoin totuttelemme kaikki hiljalleen siihen ajatukseen, että meitä on pian yksi enemmän.
t. päivikki
Päivikki74:
TINURI, tule hypnoosivalmennukseen Napapiiriin. Pitäjä on sama kuin Vammalassa aikoinaan, Tuula Minkkinen. Seuraava kokoontuminen on ke 4.10. Tarkemmat tiedot löydät osoitteesta www.lapsiperhe.net/napapiiri/
Napapiirin toiminta on tuttua, siellä tuli käytyä esikoisen kanssa kun asuimme Tampereella :) ...Täältä Pirkanmaan periltä ei ajokortittoman (joo, uskokaa pois vain!) olekaan niin yksinkertaista lähteä Tampereelle, no, Vammalaan olisi ollut toisaalta suurinpiirtein sama matka ;) Täytyy siis laittaa harkintaan! Valmennuksen hinta vaikuttaa tosi kohtuulliselta, vain 5 ¿ / kerta, mutta edestakaiset bussimatkat lisäävät kyllä hintaa :S, vaikka opiskelijakortillinen olenkin.
Oli kiva lukea kokemuksiasi hypnoosivalmennuksen tehosta :) Käytkö paljonkin Napapiirillä?
NEUVOLAan olen menossa huomenna pitkästä aikaa. Vähän jännittää, että mitä sanovat painosta ja ovatko verenpaine/sokerit tms. muuttuneet. Täytyy muistaa kysyä synnytysvalmennuksesta ja sitten mainita siitä, kun välillä aina kutittaa vatsaa, käsiä ja jalkoja ihan vietävästi. On ollut ihan pakko laittaa kortisonivoidetta, kun muuten ei pysty nukkumaan senkään vertaa kuin normaalisti.
Kohta alan NEULOMAAN vauvalle villatakkia, pipoa, potkuhousuja, tumppuja ja tossuja. Samalla pitäisi vääntää kummipojalle uusi talvivillis.
Kävellessä tuntuu vihlontaa, jos ottaa rivakoita askeleita. Maha kiristelee aina välillä ihan vietävästi. Syvään hengittäminen ja hieronta auttavat siihen jonkun verran. Vauva potkii välillä vähän ikävästi kylkiluita ja tuntuu, että sillä on ollut jo monta viikkoa hyvinkin ahtaat oltavat. Tämä taitaa johtua kohdun vähän erilaisesta rakenteesta (sydämen muotoinen). Alkaa toisaalta tuntua siltä, että voiton puolella jo ollaan. Minullakin LA:han reilut 10 viikkoa.
rv. 29+2
Kiitos vain tsempistä. Minulla jalat eivät puudu. Tuo inhottava särky/pistos tulee vain silloin, kun on tosiaan ollut sohvalla liian pitkään. Esimerkiksi aamulla sängystä noustessa sitä ei tule.
Minä en ole vielä uhrannut ajatustakaan vauvan tarvikkeiden järjestämiselle tai huoneen järjestämiselle.
On helppo sanoa sivusta, marjaro, mutta toivottavasti huono omatuntosi tuosta häviää. Itse olen yrittänyt kahdella sairaslomalla (viikon ja 2,5 viikon) ajatella niin, että lääkäri tietää, milloin se on tarpeen. Jos hän näkee sen tarpeelliseksi ja aiheelliseksi, sitten se on sitä. :-)
VAUVAN TERVEYS. Tinuri (anteeksi jos muistan väärin) oli tainnut miettiä vauvan terveyttä. Itse en kovin aktiivisesti uskalla miettiä asiaa. Toivon tietenkin hartaasti, että vauva olisi mahdollisimman terve enkä kyllä uskalla pohtia, mistä jos onkin toisin.
Kiitos muuten sille, joka vaivautui laittamaan tuon ruokavalion ylemmäs pinoon. Oma paino nousee sellaista vauhtia, että alkaa jo järkyttää. Tosin ihan selvästi osa on viimekertaiseen tapaan nestettä ja turvotusta. Osa kyllä ihan selvää läskiä, hah.
Niin, ja niitä viikkoja on tietenkin 28+5 eikä 27+5. Onneksi viikot sentään lisääntyvät eivätkä vähene. Enää reilut 11 vk laskettuun aikaan... Saa nähdä sitten, kuinka pitkä aika on sitten vauvan syntymään. Toivottavasti alle 11 vk... :-)
kiva lukea jälleen juttujanne..netti oli pimennossa viikon :( on tainnut ukkeli soittaa ja uhkailla et parempi et netti toimii tänään
tänään siis tasan 30vk, että aika on mennyt nopeasti
vielä ois muutama viikko töitä edessä :( mä haluaisin niin jo järjestelemään kotia
ainoa mitä ollaan hommattu on turvakaukalo :) nooh saa ainakin vaavin kotiin tuotua jos ennen la:ta tulla tupsahtaa maailmaan.
saas nähdä saanko sitä äitiyspakkausta ikää kun tuli vähän sohlattua tuon lekan ja sairaskassan kanssa, itse en kyllä olis välittäny koko pakkauksesta mutta mies halus.
ultrassa tarkkilan sanoin selvisi seuraavaa : tämähän on suoraan kun po***lehdestä, tyttöhän se siellä :) hassu vanha lääkäri..ei vaan pidä olla turhan tiukkapipo jos tämän tohtorin luona käy.
meidän vaavi painoi jo 1011g ohho :)
kaikille hyviä vointeja tasapuolisesti
onkkos kultsusta kuulunut?
enkeleitä heille ja pienoiselle
... aiheena tänään seksuaalisuus raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. Asiallinen, vähän pintapuolinen (aikaa vajaa 2 tuntia), tunnelmaa haittasi se että huone oli tosi täynnä, kaikkia ei edes nähnyt. Puhuja oli oikein kokeneen oloinen, ei mikään tiukkapipo yhden asian ihminen, vaikka tietenkin mun piti kommentoida jotain sen juttuja...
Palasin vielä töihin hoitamaan pari asiaa, jotka valvotti viime yönä! Aargh no parempi näin, koska huomenna taas menee päivä viipottaessa muualla. Ostin kyllä evästä että pitäisi jaksaa, ja first things first eli nyt lukaisin myös nämä teidän kuulumiset :-)
JOULUNLAPSI dieettiohjeista SUURI KIITOS. Todella hyvä. Huomasin että noudatan sitä hyvin tuohon iltapäivän välipalaan asti. Sen jälkeen sen päivällisen saaminen kestää, ja tulee otettua työkaapista keksejä jne. illalla jogurtti ja mysliä tms. tosi kaloripommia ja karkkia... jos sen illan siis saisi vielä kuriin niin hyvä tulis.
Nyt teen nuo työhommat pois tuosta kuleksimasta -ankaraa keskittymistä- pystyyköhän sitä vaihtamaan noista oikeista seksiajatuksista tähän tosi seksikkääseen työoikeuteen.
t.Heini rv 26
Heippa
Olen ainakin tällä hetkellä yksin odottamassa lasta. Seurustelimme mieheni kanssa ja hän kuullessaan vauva-uutisen, pelästyi sitä ja on siitä asti ollut omissa oloissaan eikä oikein tiedä miten reagoisi. Tämä raskaus oli yllätys molemmille, ymmärrän häntä oikein hyvin. Asumme erillään ja mies viihtyy omissa oloissaan, ilmeisesti liiankin hyvin. Olen koittanut olla tukena ja turvana enkä ole painostanut häntä lainkaan. Olen antanut aikaa miettiä tulevaa mutta päätösten tekeminen näyttää olevan todella vaikeaa. Lapsen syntymään on nyt pari kuukautta enää aikaa ja itselläni alkaa olemaan kova huoli ja murhe sekä miehestä että tulevaisuudesta. Sen tiedän että tulen kyllä yksinkin pärjäämään mutta tässä epätietoisuudessa on kamalaa elää. Vaikeemman ajan yli olen selvinnyt vanhempien, sisarusten ja ystävien avulla. Tukea saan kyllä heiltä mutta sitä tukea jota mieheltäni haluan, kaipaan kyllä kovasti. Toivon sydämestäni että kaikki vielä kääntyy parhain päin.
Olisi mukavaa vaihtaa kuulumisia jos täällä on muita yksinäisiä.
sonette 27+3
hmmm, hyvä että sinulta riittää ymmärrystä miehelle. Onkohan hän kovin nuori vai miten tuo niin yllätys oli että sitä voi toinen tulla raskaaksi. En mitenkään tarkoita pahalla, koska en tunne tilannettanne, taustoja jne jne... Nuo miehet vaan osaa aina yllättää. Ihanaa että jaksat olla noin kärsivällinen, viestissäsikin kuulsi oma tasapainosi, joka on tärkein. Isä voi olla osa lapsen elämää monella eri tavalla.
Toivottavasti sukulaisten ja ystävien tuen lisäksi saat tästä palstasta vertaistukea. Vaikka meitä on tässä porukassa monessa eri tilanteessa olevaa, on meillä vatsojemme kautta paljon yhteistä :-)
Voimia sinulle ja meille kaikille.
t.Heini
Olemme miehen kanssa molemmat hieman alle kolmekymppisii, minä 27 mies 28. Täällä on mukava kertoa kuulumisia ja lukea muiden ajatuksia raskaudesta ja elämästä noin muutenkin.
Eiköhän se mies sieltä tokene ;) jaksaisin uskoa niin.
Onnellista odotusta sinulle Heini ja kaikille muillekin, tasapuolisesti.
Sonette
tottapuhuen, kun ajattelen asiaa niin oma mieheni on nyt 37 eli kymmenen vuotta teitä vanhempi (itse olen 31) Vaikea on kuvitella että mieheni olis aikaisemmin tullut/ollut valmis isäksi, odotetaan nyt ensimmäistä... nuo miehet vaan kypsyvät niin eri aikaan kukin. Toisaalta jos lapsi olis tullut, niin kai se siihen olis ajan myötä tottunut ja sopeutunut. Nyt taas mielessä häilyy, että jokohan tuo mies on liian fakkiutunut omiin tapoihinsa siten, ettei pysty sopeutumaan vauvan tuloon, yöherätyksiin, itkuihin jne. Joka iässä on ne omat kommervenkit. Mutta eiköhän me kaikki selvitä.
Hyvät yöt!
Heini. Minä sain omat ohjeeni sairaalan ravitsemusterapeutilta. Yhdessä katselimme omia ruokailutottumuksiani ja valitsimme minulle mieluisia tapoja syödä. Noudatan 1600-1800 kalorin dieetiä, jossa hiilihydraatteja napsitaan tasaisesti pitkin päivää, ei liian suuria määriä kerralla. Sokeri on kokonaan pannassa ja rasvaa rajoitetaan. Ohjeita on myös netissä, kun googlaa " raskausajan diabetes" . Minulla vaan oli ongelmana googlauksessa se, että mihin voi luottaa, kun oli vähän erinäköistä tietoa tarjolla...
Laitan tähän vaikka esimerkki päivän ohjelman, jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan:
Aamupala klo 7-8
2-3 viipaletta leipää tai 2-3 dl puuroa
2 dl maitoa tai viiliä
tai 1 dl tuoremehua tai 2 dl marjoja
1-2 viipaletta kevyt juustoa tai leikkelettä
kasviksia
kahvia tai teetä
Välipala tarvittaessa klo 9-10
1 viipale leipää (leipä aina täysjyvää/ruisleipää)
ja/tai 1 hedelmä
Lounas klo 11-13
2-3 pientä perunaa tai 1½ dl riisiä tai pastaa
1-2 vipaletta leipää
2 dl maitoa tai piimää
120-150 g kala-, kana- tai liharuokaa
kasviksia runsaasti
TAI leipäateria (2-3 viipaletta leipää, leikkelettä, salaattia, hedelmä, maitoa tai jugurttia)
Välipala klo 14-15
1 viipale leipää ja/tai 1 hedelmä tai 2 dl marjoja tai 1,5 dl jugurttia
kasviksia
kahvia tai teetä
Päivällinen klo 16-18
2-3 dl keittoa tai n 2 dl laatikkoruokaa
1-2 viipaletta leipää
2 dl maitoa tai piimää
1 dl kiisseliä tai 1 hedelmä
kasviksia runsaasti
TAI kuten lounas
Iltapala klo 20-21
2-3 viipaletta leipää
2-3 siivua juustoa tai leikkelettä
kasviksia
teetä
Tämän on laatinut Laillistetut ravitsemusterapeutit Riitta Kivelä, Pirjo Nurmi, Helena Orell-Kotikangas. Itse asioin Riitta Kivelän kanssa. Hän oli todella mukava. Nyt pitää mennä.......