Tosi aamuvirkku 2-vuotias...Apua kaivataan!!!
Heippa!
Meillä siis hieman yli kaksivuotias tyttö joka herää aamuisin n.klo 5.30
Laitetaan illalla kahdeksalta nukkumaan. Olen myös kokeillut muuttaa nukkumaanmeno aikaa välillä myöhemmäksi, mutta ei auta.
Nukkuu päivällä n. 2h päiväunet.
Aamun voisi aloittaa n. klo 6.30, siis miten saisi tunnilla eteenpäin siirettyä heräämistä... Keinot alkaa olla lopussa... ja väsyneet vanhemmat...
Tyttö yleensä itkee kun herää aikaisin, joten on väsynyt...
Viisaamat, neuvoja kiitos!
Kommentit (8)
Enpä nyt ole tässä asiassa sen viisaampi kuin sinäkään, mutta pohdiskelenpa, jos olisi jotain apua. Meillä poika on pian 2 v. ja viimeisen vuoden ajan herännyt lähes joka ikinen aamu klo 4-6 välillä. Sänky on samassa huoneessa meidän sängyn kanssa ja tuoho aikaan nappaankin pojan kainaloon ja sitten onneksi yleensä nukutaan vielä klo 6.30-7 asti. Itse olen pohdiskellut tuota, että miksi poika herää aina samaan aikaan, mutta ilmeisesti siinä kohtaa on jokin ohuempi kohta unessa ja kun takana on jo n. 8 h unta, ei uudelleen nukahtaminen onnistukaan ihan niin vain. Jos en viereen ottaisi, niin ei kyllä enää nukahtaisi.
Tiedätkö sinä, miksi teillä tyttö herää? Ja miksi jää hereille, jos kerran itkeskelee vielä väsyään? Onkohan kyseessä ihan vaan tapa vai voisiko tuohon aikaan aamusta olla jo nälkä? Tai liian valoisaa? Tai epämukavan tuntuinen vaippa (jos siis käyttää vielä vaippoja)? Vai äitiä ikävä? Tiedän kyllä lapsia, jotka vaan yksinkertaisesti on aamuvirkkuja, mutta ne lapset on kyllä sitten vauhti päällä ja pirteitä heti herättyään.
Tuota illalla nukkumaan menemistä on vaikea muuttaa kyllä myöhemmäksi niin, että siitä olisi mitään apua aamuun. Kokemusta on ;o) Mutta kyllä sekin saattaa onnistua, jos pikku hiljaa kaikkia rutiineja ihan päivällisen syömisestä asti aletaan hivuttaa myöhemmäksi. Siis ei pelkästään siirretä nukkumaan menemisen aikaa vaan kaikkia rutiineja esim. klo 17 lähtien. Puolikin tuntia illasta saattaa auttaa aamuun. Tai voisiko päikkäreitä siirtää puolisen tuntia myöhemmäksi?
Aika paljonhan teidän tyttö nukkuu kuitenkin vuorokaudessa, mutta ehkä jää sitten kuitenkin lyhyeksi, jos aamuisin itkettää.
Eipä näistä nyt kovasti neuvoiksi ole, mutta toivottavasti saat jotain irti. Ensimmäisenä toimenpiteenä tekisin kuitenkin sen, että esim. viikon ajan isä ja äiti (tai edes toinen) menisi ajoissa nukkumaan, että saadaan pahin väsy pois ja sitten jaksaa taas paremmin ajatella asioita. Kaveriperheessä on ratkaistu aamuvirkun tytön ongelma siten, että tyttö nukkuu omassa huoneessaan ja vanhemmat heräävät vuoroaamuin (klo 5 tietämissä) ja toinen saa nukkua kellon herätykseen asti.
Tsemppiä matkaan ja toivotaan, että tuo on vain joku vaihe, joka menee lähitulevaisuudessa ohi!
A.A.
Meillä oli vähän sama ongelma kun esikoinen reilu 1v, nukkui silloin 21-6 ja 2 h päiväunet. Nyt 2,5 v ja nukkuu 21-7 ja 2 h päiväunet. En oikein tiedä, mistä muutos johtui, nukkui kuitenkin koko ajan meidän kanssa samassa huoneessa. Ehkä vähän enemmän käytin energiaa siihen, että " houkuttelin" sen viimeisen levottoman tunnin (6-7) nukkumaan meidän vieressä. Kyllähän se ensin söi sekä miehen että mun aamu-unia.
Niin ja olen todennut myös sen, että jos iltaisin laitetaan tyttö nukkumaan normaalia myöhemmin (esim klo 22), niin varmasti herää aamulla aiemmin kuin normaalisti. Eli pitää aika monena päivänä peräkkäin käyttää energiaa tuohon iltaunien myöhäistämiseen, jos sillai yrittää tilanteen ratkaista.
Ja minähän menin itsekin nukkumaan klo 21, että jaksoin herätä klo 6 :)
wei
Meidän 2-vee taaperolla oli samanalinen vaihe, kesti koko kevään ja kesän. Nyt 2v4kk ja nukkuu ainakin 8 asti.
Ei auttanut, vaikka olisi 22 laittanut yöunille ja vaikka olis päikkärit jääneet väliin- aina poika heräsi 06 aikaan. Yksi, mikä saattoi vaikuttaa oli se, että laitettiin oveen hesarin jakajalle ilmoitus, ettei tiputa lehteä postiluukusta vaan jättää sen oven taakse:) Ajateltiin, että poika heräisi siihen luukun kolahdukseen. En tiedä, saattoipa olla!
Nyt siis nukutaan edelleen 2h päikkärit ja yöunille mennään klo 20. Nukkuu aamuun 8-8.30.
Vanha kansahan sanoo, että mitä paremmin nukkuu päivällä sen paremmin nukutaan yöllä. Eli UNI LISÄÄ UNTA. Sinuna en siis lähtisi karsimaan päikkäreistä. 2-vuotias tarvitsee sen lepohetken eikä 2h ole todellakaan liikaa. Taaperot kun touhuaa niin kamalasti päivän mittaan ja koko ajan opitaan uutta. Ei pysy pikkuisen pää mukana, jos ei saa tarpeeksi unta.
Summa summarum: menee luultavasti ajallaan ohi tämä heräily!
sitruska ja muksut 2v4kk/2,5kk
Itse ratkaisin aikoinani tuon ongelman siten, että heräsin lapsen kanssa samaan aikaan. Tarkoitti aikoinaan aluksi heräämistä klo 4 aamusta, josku nukuttiin onneksi aamu viiteen =) Nykyisin herätys on viiden ja kuuden välistä, mutta viimeistään puoli seitsemän. Aluksi oli rankkaa elää kyseisen rytmin mukaan, mutta nykyään ei enää tuota tuskaa herätä aikaisin. Töihin on kuitenkin lähdettä arkisin puoli seitsemän aikaan ja mies lähtee töihin jo ennen aamu kuutta.
Päiväunia voisit lyhentää, mutta varaudu siihen, että lapsi kuukahtaa yöunille jo pikkukakkosen viimesävelien tahdissa pahimmassa tapauksessa.
Omalla kohdallani homma toimi niin, että otin päivällä lasten kanssa päikkärit ja illasta heidän mentyä nukkumaan laitoin paikat pikaisesti kuntoon ennen seuraavaa päivää ja kömmin itsekin peiton alle yhdeksältä illasta. Tälläkin hetkellä olen jo unten maille kymmenen aikaan.
Vaikka meillä herätään aikaisin niin meillä on mieheni kanssa se etu moniin tuttuihin verrattuna, että saamme illasta olla edes hetken kahdestaan ennen ilta kymmentä. Muutoin meillä ei sitä omaa yhteistä aikaa olekaan.
Hyvää tuossa aamuvirkkuudessa on myös se, että lapset eivät ole aamuisin kärttyisiä. Hoitoon lähtö onnistuu hyvin useimmiten, koska nyt eletään nuorimmaisen kanssa tahtokautta eli en haluu, ei käy, tee sä, en tule (ikää neljä vuotta). Kannattaa siis miettiä onko aamuvirkkuus huono vai hyvä asia ennen kuin lähtee muuttamaan lapsen sisäistä rytmiä.
kiitos kaikille kommenteista.
Unohdin mainita että tyttömme on päivähoidossa, joten päiväunien lyhentäminen ym. on vaikeaa. Ja olen myös itse todennut, että mitä paremmin nukkuu päivällä, sen paremmin myös yöllä.
Sitten annan hänelle iltapalaksi yleensä aina jotain kunnnon ruokaa, joten nälkä tuskin on syy, koska ei aamuisin meinaa muutekaan mikään maistua.
Ja enpä tosiaan tiedä onko se niin väärin jos on aamuvirkku ;)
Mutta kun itse ei malta mennä ajoissa nukkumaan, kun sen miehen kanssa olisi myös kiva viettää aikaa... :)
Niin ja se piti mainita, että tyttö nukkuu omassa huoneessa ja se on hyvin pimennetty...
Kiva oli kuulla että muillakin on ollut samoja ongelmia... sekin jo auttaa jaksamaan...
Kiitos!
... ja vähäuninen. Ja me vanhemmat ollaan pitkäunisia.
Meidän kohta 2v. nukkuu yleensä 21.30 - 05.30, " hyvänä" yönä 21-06. Päivällä nukkuu yleensä 1,5-2h unet, tankkaa kyllä välillä 3h päiväunia.
Reilun vuoden ikäisenä, kultaisena horror-kautena, nukkui 19.30 - 04.00, ja sitten ei yhtään lisää. Silloin oli parisuhde koetuksella ja mummot apuna. Silloin nukkui 2 x 1h päiväunet, ekat jo klo 09.00. Jossain vaiheessa siirryttiin pakolla yksiin päikkäreihin.
Iltaa on siirretty myöhemmäksi vähitellen, parhaiten on onnitunut matkojen, muuttojen ym. mullistusten yhteydessä. Kotona jos yritettiin muuttaa rytmiä niin takuuutulos oli se mitä edelläkin mainittiin: myöhemmin nukkumaan mutta entiseen aikaan ylös aamulla ja vihainen lapsi (ja äiti...).
Ihan vauvanakin nukkui tosi vähän, esim. muistan kuinka n. 6kk ikäisenä nukkui 8 tuntia vuorokaudessa, eikä todellakaan yhdessä pätkässä vaan tipoittain. Hirveää.
Kaikkia mahdollisia keinoja meillä on yritetty, unikoulut auttoi varmaan jonkin verran, samoin nukkuu parhaiten omassa huoneessaan. Lisäunet vanhempien sängyssä ei onnistu ollenkaan, haluaa seurustella vaan.
Vieläkin välillä mulla on kriisipäiviä kun haluaisin niin että lapsi nukkuisi enemmän enkä pysty hyväksymään että meidän lapsen rytmi on nyt sitten tällainen, täysin erilainen kuin meidän vanhempien.
Katotaan sitten miten nukkuu murrosikäisenä!
Itse nukun päiväunet aika monena päivänä viikossa, ja toinen lapsi meidän perheeseen on täysin mahdoton ajatus.
Vielä pitää lisätä että rakastan toki lasta yli kaiken, ihana tyyppi, mutta unijutut ei ole mennyt äidin hienojen suunnitelmien mukaisesti. Niin, ja itse olen kyllä selkeästi se meidän perheen hankalin tapaus!
Meidänkin 2-vuotias on aina ollut huono nukkumaan. Vaikeahan se on ollut hyväksyä. Meidän aamut on kuitenkin alkaneet aikaisintaan kuudelta. No, viime joulun aikaan oli monta viiden aamua ja se tosiaan otti päähän. Meidän aamut piteni pari kuukautta sitten sillä, että poika siirrettiin pinniksestä lasten sänkyyn. Aamut alkavat yleensä aina 7 aikaan, joskus nukkuu pidempäänkin. Aina ei itselle riitä, että saa nukkua 7 " asti" vaikka menenkin ajoissa nukkumaan. Joskus poika vieläpä herää heti kiukkuisena, selvästi väsyneenä. Mutta mitenkään sitä ei saa enää nukahtamaan, jos vaikka herää 6.30 nukuttuaan 9h. Tämän kanssa on vaan elettävä...
Päiväunia poika nukkuu 1h50min päivittäin. Yli kahta tuntia en yleensäkään anna nukkua.
2 h päiväunet on aika pitkät 2 vuotiaalle jos kerta herää niin aikaisin. mitäs jos kokeilisit 1 h päiväunia, 20.30 nukkumaan? ja eihän ole nälkäinen jos herää itkien?