Järkyttääkö Guernica sinun mieltäsi?
Selaillessani pienenä taidekirjoja katselin myös oheisen artikkelin mainitsemaa Guernicaa. Minua kiinnosti lähinnä tuo outo hevonen, joka näyttää siltä kuin olisi vetäissyt vettä nenäänsä. En nyt 50 vuotta myöhemminkään näe teoksessa muuta kuin kummallisia piirroshahmoja ilman sen suurempaa tunnetta. Artikkelissa kuitenkin kerrotaan, että Guernica on jo vuosikymmeniä järkyttänyt ihmismieliä. Miten on, järkyttääkö se sinun mieltäsi?
Kommentit (9)
Lähinnä ärsyttää kun on niin paskan näköinen.
No. En oo koskaan nähnyt sitä kuin vain pienessä kuvassa. (Muuten, muistelen, että kun kirjoitin ylioppilaaksi, aineistoaineen vihkon kannessa oli kuva Giernicasta.) En mä tiedä, onko nyt just järkytys se tunne, jota tunnen, mutta onhan se aika voimakas kuva kyllä. Jää kerrasta mieleen.
Ei, mikä hevonen? Minusta siinä hippi painaltaa tukka putkella, varmana tietona, et nyt saa vielä kaupasta kaljaa.
Ei järkytä. Picasso on tekotaiteellista kakkaa, joskin tuo on hänen paras teoksensa mielestäni. Oikea modernin "taiteen" kantaisä.
Ei järkytä minua, mutta en ihmettelisi, jos sodan kokeneilla tulisi ikäviä flashbackeja.
Ei Guernica järkytä minun mieltäni, mutta kyllä sitä voi luonnehtia järkyttäväksi. Se kuvaa kauhua, sekasortoa ja sellaista mielentilaa, joka saa kaiken näyttämään käsittämättömältä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ei järkytä. Liian sekava. Reidar Särestöniemi on järkyttävämpi.