Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin on unohtunut opetus sotatilanteisiin?

Vierailija
13.02.2022 |

Eli siis Suomessa miehet koulutetaan puolustamaan rajoja ja tuottamaan kovasti Venäläisille vahinkoa. Entäs sitten kun sota siirtyy kaupunkeihin. Naisille ja siviileille ei ole minkäänlaisia ohjeita sodan aikana? Vai meinasitteko älypuhelimilla suojautua? Ei peruskoulussa puhuttu sotimisesta mitään.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista opetusta ole olemassa missään maassa. Ehkä muinaisessa Spartassa oli, mutta ne ihmiset olikin eri puusta kuin nämä feministitranssut.

Vierailija
2/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta totta. En tiedä, missä on alueeni väestönsuoja, vaikka jokaisen pitäisi se tietää. Tuskin sinne kaikki mahtuisivatkaan, mutta olisihan se silti hyvä tietää. Ei löytynyt googlellakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

venäjän trolli ilmiannettu

Vierailija
4/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sodan aikana toimitaan samoin kuin muunkin kriisiuhan aikana.

Ja vaikka mitä neuvoja ja ohjeita olisi annettu, niin kansa ei niitä muista eikä piittaa noista ohjeista, silloin kun kaikki on hyvin.

Ja Suomeen ei ole tulossa sotaa.

Ja saatte olla varma, että jos kriisitilanne tulee, siitä kyllä tiedotetaan, niin tehtiin vuosikymmeniä sitten myös.

Ja myös 1939 ja 1940-luvuillakin ihmiset pärjäsivät ja osasivat toimia, vaikka monessa perheessä ei ede radiota silloin ollut.

Vierailija
5/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plääh plääh, mene katsomaan Tuhkimo-leffa.

Vierailija
6/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kyllä ihan kapiainen. Ja kysyn vakavasti että tiedättekö te mitä tehdä jos rajat murtuu?

Vierailija
7/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sodan aikana toimitaan samoin kuin muunkin kriisiuhan aikana.

Ja vaikka mitä neuvoja ja ohjeita olisi annettu, niin kansa ei niitä muista eikä piittaa noista ohjeista, silloin kun kaikki on hyvin.

Ja Suomeen ei ole tulossa sotaa.

Ja saatte olla varma, että jos kriisitilanne tulee, siitä kyllä tiedotetaan, niin tehtiin vuosikymmeniä sitten myös.

Ja myös 1939 ja 1940-luvuillakin ihmiset pärjäsivät ja osasivat toimia, vaikka monessa perheessä ei ede radiota silloin ollut.

No hyvä että näin on, mutta tajuaako 2000+ syntynyt Henri-Kamomilla miten toimia?

Vierailija
8/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset nostaa hameensa ja antaa ryssäpojulle kyytiä.

Vierailija
9/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kyllä ihan kapiainen. Ja kysyn vakavasti että tiedättekö te mitä tehdä jos rajat murtuu?

Tiedän. Menen mökille ja olen siellä kunnes kriisi on ohi. Jos joku yrittää sisälle, niin tulee muurikasta ohtaan.

Vierailija
10/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni matkalaukku=tärkkeimmät, voimassaoleva passi ja EU-Kela kortti, puhelin ja akku ja matkaan. Jos pääsen maasta pois, niin minne vaan kauas ja äkkiä.

Vierailija
11/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalojen "väestösuojat"= häkkivarastot?

Vierailija
12/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa jaettiin valmiusviraston toimesta v 2018 jokaiseen talouteen "Om krisen eller kriget kommer" eli "Jos kriisi puhkeaa tai sota syttyy"- opas, joka löytyy täältä suomenkielisenä https://www.msb.se/fi/rad-till-privatpersoner/jos-kriisi-puhkeaa-tai-so…

Suomessa ei koettu tuolloin olevan vastaavanlaiselle tarvetta

Vierailija
13/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalojen "väestösuojat"= häkkivarastot?

Minä asuin aikoinaan kerrostalossa, jossa oli oikeasti hyvä väestönsuoja. Se oli iso, ehkä noin puolet pitkänmallisen kerrostalon pohjapinta-alasta kattava monihuoneinen tila maanpinnan alapuolella, jonne mentiin ulkokautta portaita pitkin (häkkivarastot olivat kerrosta ylempänä). Hätäuloskäynti oli yhdessä taloyhtiön muutamista autotalleista. En tiedä, tiesikö sen autotallin vuokraaja, mikä luukku hänen autotallinsa seinässä oli :) Väestönsuojassa oli lääkintätarvikekaappi, useita kuivakäymälöitä ja ilmanpudistus/tuuletuslaitteisto, jota pystyi käyttämään myös manuaalisesti (nimetty hallituksen jäsen kävi välillä koekäyttämässä sitä). Lisäksi löytyi lamppuja, lyhtyjä, paareja, huopia ym. Ruokaa ja vettä ei kyllä ollut. En tiedä, miksi tuohon oli panostettu niin paljon. Ehkä syynä oli se, että tuollainen iso, ylimääräinen tila vaan sattui olemaan.

Nykyään joka asuntoyhtiössä pitää olla pelastussuunnitelma. Sotatilanteita niissä eiehkä ole kuitenkaan huomioitu.

Vierailija
14/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin ensimmäistä kertaa tuossa hienossa väestönsuojassa, kun menin mukaan taloyhtiön hallitukseen. Sitä ennen olin luullut, että ne raput veivät johonkin tekniseen tilaan ja väestönsuojana toimisivat maanpinnan tasossa olevat häkkikellarit.

No:13

Vierailija
15/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän rivaritaloyhtiössä on varsin pätevän näköinen väestösuoja betonibunkkerissa isossa talousrakennuksessa (osassa rakennusta on yritystoimintaa, siksise on niin iso). Siellä on joku ilmastointilaite tms., mutta en tiedä, onko se oikeasti toimintakuntoinen. Muuta tarviketta ei välttämättä ole.

Tärkeintä keskivertoasujalle olisi tietää, mistä oman talon (myös kerrostalon) ilmastoinnin saa pois päältä. Välillähän on tulipaloja tai kemikaalivaaroja, joissa pitäisi sulkea ilmastointi.

Vierailija
16/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset nuoret miehet lähtee heti pakolaisiksi turkkiin ja irakiin, perustavat siellä sitten pitserioita.

Vierailija
17/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä metrossa on suoja.

Kaupunkisotaa opetetaan Santahaminassa. Ake

Vierailija
18/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustaktiikka on droneilla ja satelliiteilla tutkitaan tontit. Sen jälkeen ohjukset, tykit, hävittäjät pommittavat maan tasalle . Ihmiset paniikissa lähtevät karkuun, ennen kuin tankit ja vihreät miehet ottavan homman haltuun.

Vierailija
19/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuneiden naisten pitää voida valita myös maasta poistuminen, jos ei kykene sotatilanteisiin. Ulkomailla järki kulkee paremmin ja osaa sanoa miten toimitaan esim. evakuoinnissa jne.

Vierailija
20/27 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan oma potero mihin maatua. byhyy

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi