Voiko tämä olla psoria?
Kommentit (18)
Onko otettu sieniviljely? Minulla oli jalkapohja valkoinen ja sellainen sileä sekä liukas lattialla, varapaankynsissä muutoksia.
Sain kolmen kuukauden tablettikuurin, oli sientä joka tarvitsi kunnollisen lääkityksen.
Voi toki olla psorikin mutta hieman epäilen. Sienen voi saada uimahallista, kylpylästä yms.
Sieneltä ja huonosti hoidetuilta jaloilta toi näyttää. Lisäksi huonot ruokailutottumukset aiheuttaa tuollaista, mutta nehän ne on 2 tyypin diabeteksenkin taustalla.
Mikä tuossa on jalkasientä? Se että iho on rikkinäistä ja hilseilevää?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 11:42"]Onko sinulla ylipainoa? Onko verensokeriasi mitattu? Onko varpaissa tunto ihan normaali? Isäni varpaissa oli tuollaisia ihomuutoksia diabeteksen takia. Huono ääreisverenkierto. Sittemmin varpaisiin alkoi tulla kuoliota ja niitä on jouduttu amputoimaan. En haluaisi pelotella, mutta jos taipumusta diabetekseen on niin varpaista pitää pitää parempaa huolta.
[/quote]
Miten ääreisverenkiertoa voi parantaa? Minulla on aina kylmät varpaat ja niissä (kuin myös sormissa) huono verenkierto. Iho-ongelmia tai kynsivaurioita ei ole, eikä ylipainoa eikä diabetesta. Eikö kuolioon menevää varvasta pysty huomaamaan tarpeeksi ajoissa?
Tuskin. Punaiset läiskät puuttuu, lisäksi psori viihtyy usein ihon ohuemmissa kohdissa. Noin lähellä kynttä luulisi kynsimuutoksiakin näkyvän.
Kovettumia, liottele,raspaa ja rasvaa. On noita minullakin.
Minulla on myös psori ja se hilseilee ja kun raaputtaa kuolleen ihon pois alla on punainen läikkä.
Minun on vaikea uskoa että ne olisivat pelkästään kovettumia. Kyllähän varpaissani kovettumaa ja tuollaista vaaleaa kuluman näköistä sierettymää on ollut maailman sivu, mutta ennen ei ollut mitään kuvan kaltaista. Ikää nyt 43v.
Ihoni uudistuu aina kovaa vauhtia.
Varpaankynsistä ainakin osa on kovin paksuja ja niiden alle kertyy paljon kuollutta ihosolukkoa. Kyynärpäissä on karheat läikät, jotka ovat kuitenkin välillä pois. Tällä hetkellä esimerkiksi ovat sileät.
Punaista läikkää noissa varpaiden läisikissä ei kyllä ole alla.
Kuivuneita läikkiä on vuosien varrella ollut käsivarsissa ja kasvoissa kahdessa kohtaa. Nämäkin pysyvät suurin piirtein samoissa paikoissa, mutta välillä katoavat näkyvistä. Ovat kuitenkin hyvin vaaleita eivätkä haittaa mitenkään ulkonäöllisesti.
Lähisuvussa on psoriasista.
ap
Onko sinulla ylipainoa? Onko verensokeriasi mitattu? Onko varpaissa tunto ihan normaali? Isäni varpaissa oli tuollaisia ihomuutoksia diabeteksen takia. Huono ääreisverenkierto. Sittemmin varpaisiin alkoi tulla kuoliota ja niitä on jouduttu amputoimaan. En haluaisi pelotella, mutta jos taipumusta diabetekseen on niin varpaista pitää pitää parempaa huolta.
Kävin sieniviljelyssä juuri äskettäin ja tulos oli että ei ole sientä.
Sen verran olen jalkojani katsellut, että kyse on väärästä negatiivisesta tuloksesta kyllä. Ilman muuta sientäkin on. Menee suvussa. Olen syönyt pari kertaa vahvan lääkekuurinkin siihen vaivaan, vaihdan joka päivä puhtaat ja kuivat sukat, kuivaan varpaiden välit aina huolellisesti, käytän sienipuuteria ja talvisin lampaanvillaakin varpaiden väleihin. Sieni saattaa hetkeksi vähentyä, mutta pian se tulee taas.
Minua askarruttaa se, että jos leikkaan pienen palan kovettumaa pois vaikka tuosta kynnen reunasta, niin siihen tulee aika pian tuollainen kunnon kuiva ihoryhelmä. Ennen ei tullut mitään, ehkä iho kasvoi takaisin hitusen kovempana. Tämän vuoksi mietin, onko minulla lähtenyt liikkeelle psoriasioituminen.
ap
ps. tiedän, eivätkö olekin ihanan näköiset varpaat :-)
8, kiitos tästä huomiosta! Tuo ei ollut tullut mieleenikään. Varpaat ja sormet puutuilevat usein etenkin öisin, viime vuosina. Päivisin tunto suurin piirtein normaali. Täytyy käydä näyttämässä lääkärille.
ap
Ei ole känsä. Sen tunnistan kyllä.
ap
up