Grillattavia, paistettavia kasviksia
Kasvisten grillaaminen on aina jäänyt vähän vähemmälle. Tai itse asiassa grilliäkään ei ole saatavilla kuin muutamana päivänä vuodessa. Nyt tuossa juhannuksen aikoihin sitten päästiin grillailemaan useamminkin ja testiin pääsi tutun maissin lisäksi tomaatit ja paprikat.
Nyt kun ollaan taas poissa grillin ääreltä, niin ollaan uunia ja paistinpannua sitten hyödynnetty kasvislisäkkeiden teossa eri tavalla kuin ennen. Paistettuja tomaatteja yrteillä maustettuna on tehty ennenkin, ne hyppäsivät taas ruokalistalle uudestaan. Paprikasta tulee tosi hyvin kun pannulla heiluttelee.
Mutta mitäs muuta voisi kokeilla? Kesäkurpitsasta itse tykkään, mies ei. Ei siis estä minua sitä tekemästä itselleni. Miten esimerkiksi kurkku (tai avomaaversio) käyttäytyy, jos uuniin tai pannulle laittaa? Sellaiset kasvikset kiinnostaa, joita ei juurikaan tarvitsisi kuoria ja pilkkoa tai raastaa tai muuten vaan käsitellä pitkiä aikoja.
Ja hyviä maustamisvinkkejäkin mielelläni kuulisin. Suola, pippuri ja yrtit ovat nyt olleet käytössä.
Juu, mikään kasvis-/vihannesekspertti en ole, mutta jos sitä nyt olisi intoa vähän opetella.
Kommentit (12)
Munakoiso tosi hyvä. Täytetyt sienet (foliossa, sisällä auraa, nam, tai muuta juustoa), porkkana (pituussuunnassa viipaloitu, halutessa hunajaa) pannulla helpompi.
Joo juuri noi täytetyt sienet aurajuustolla, ah! Ja meillä ne kääritään vielä pekoniinkin :---)
Tuonne kasvikset.fi -sivustolle jo aiemmin löysinkin. Mä tykkään kun hullu puurosta noista täytetyistä sienistä, perheen muut jäsenet ei. Munakoisoa en ole varmaan koskaan maistanutkaan, sitä voisi vaikka kokeilla.
Vihreiden syöminen on taas jäänyt tosi vähiin ja se perussalaatin mussuttaminen ei oikein iske. Nyt tällaisen viikon kokeilun perusteella paistetut kasvikset maistuvat kaikille paremmin. Niin ja ihan ilman öljy-/voilisäyksiä nuo olen tähän mennessä tehnyt.
Ja vielä kun löytäisi sellaisen kasviscombon, että kelpaa kaikille, eikä kenenkään tarvitse poimia mitään pois tai irvistellä muuten vaan. Tosin itselleni taidan sipulia paistella ihan urakalla :)
ap
Opeta ne muut syömään vähän monipuolisemmin. Nirsot aikuiset ja isommat lapsetkin on noloja.
Myös kukkakaalia voi grillata tai paistaa pannulla. Itse keitän kukkakaalia noin 3min, jonka jälkeen ruskistan sen grillissä. Erinomaista erilaisten kastikkeiden ja yrttien kanssa, ja myös halpaa ja helppoa! :)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 15:12"]
Opeta ne muut syömään vähän monipuolisemmin. Nirsot aikuiset ja isommat lapsetkin on noloja.
[/quote]
Minä itse tykkään mm. sipulista ja aurajuustosta ja herkkusienistä. Mutta en tykkää sillistä enkä maksasta enkä graavilohesta. Mies taas ei voi sietää sipulia, aurajuustoa eikä herkkusieniä. Mutta tykkää sillistä, maksasta ja graavilohesta.
Myönnetään, että miehellä on pidempi lista noista inhokeistaan. Lapsi sitten taas syö monia sellaisia juttuja, joista me ei miehen kanssa tykätä. Minä pääsääntöisesti teen ruuat, niin yritän sitten mennä sellaista kultaista keskitietä, tai joskus jopa tehdä useamman vaihtoehdon, että kaikki saavat syötyä.
Juu, en minäkään tuota nirsoilua sinänsä ymmärrä. Mutta ymmärrän sen, että kaikesta ruuasta ei tarvitse tykätä. Se, tekeekö asiasta numeron vai ei, on merkityksellisempää. Jos minä johonkin ruokaan sipulia laitan, niin mies kyllä syö eikä valita. Tosin silloin se sipuli on siellä sellaisessa muodossa, että ei häiritse.
Mutta olisiko alkuperäiseen aiheeseen vielä lisää?
ap
Kesäkurpitsa on ehdotonta herkkuani grillatessa vihanneksia. Muita hyviä: munakoiso, bataatti, (tanko-)parsa, parsakaali, kukkakaali, sipuli, paprika, chili, tomaatti, maissintähkä, porkkana. Jos teet foliossa kasvisnyyttejä, mukaan voi pilkkoa myös muita juureksia kuten punajuuri, lanttu, nauris, jne. Muista ryhmistä: sienet, ananas, banaani.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 15:40"]Kesäkurpitsa on ehdotonta herkkuani grillatessa vihanneksia. Muita hyviä: munakoiso, bataatti, (tanko-)parsa, parsakaali, kukkakaali, sipuli, paprika, chili, tomaatti, maissintähkä, porkkana. Jos teet foliossa kasvisnyyttejä, mukaan voi pilkkoa myös muita juureksia kuten punajuuri, lanttu, nauris, jne. Muista ryhmistä: sienet, ananas, banaani.
[/quote]
Lisään vielä pari herkkua: ruusukaali ja artisokka, nam! Myös fenkoli hyvää hunajan kanssa.
Itse viipaloin punajuuria ohuiksi viipaleiksi ja grillaan. Voi paistaa myös pannulla tai lohkoina uunissa.
Aasiassa vaelluskohteiden tienvarsilla myydään höyryävän kuumia paistettuja bataatteja. Superherkullisia!
Täälläpä hyviä vinkkejä
http://www.kasvikset.fi/WebRoot/1033640/Oletussivu.aspx?id=1168771