Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rannekanavaoireyhtymä vai jotain ihan muuta?

Vierailija
11.02.2022 |

Täällä mietin mahdollista diagnoosia miehen käsikipuun 😅
Kävi eilen työterveydessä ja siellä oltiin sitä mieltä että rannekanavaoireyhtymä. Oireet ei kuitenkaan ihan täsmää eikä työterveyslääkäri/hoitaja ollut kuunnellut vaikka mies oli sanonut että olisiko kuitenkin jotain muuta.

Hän satutti olkapään treeneissä parisen vuotta sitten kun pelikaveri kaatui hänen päälle. Silloin tutkittiin ja kuvattiin rannetta vaikka olkapää oli se joka enemmän otti osumaa. Ranteessa ei todettu silloin mitään.

Siitä asti käsi oireillut enempi ja vähempi. Moottoripyörällä ajaessa käsi Ilmeisesti kipeytyy jos pitkään ajaa. Käsi ei myöskään ole kestänyt kunnon rasitusta/ voimaa vaativaa tekemistä tänä aikana. Muuten ei ole arkea haitannut vasta kun nyt.

Nyt on käsivarressa ihan hirveä särky. Yöllä ei saa nukuttua kun käsivartta särkee. Viikon verran ollut näin paha ja kolmisen viikkoa ollut nyt kaiken kaikkiaan kipeä.
Nyt on sormet alkaneet puutua ja ovat vähän turvoksissakin. Pahin oire kuitenkin se särky joka ei lopu burana 800/600 +1g panadol yhdistelmällä.
Kipu tuntuu olkapään ja kyynärpään välillä.
Kipu hellittää hetkeksi vähän kun kättä pitää ihan paikoillaan 90° kulmassa mutta hetken päästä palaa takaisin.

Onko jollakin ollut rannekanavaoireyhtymä ja oliko oireet kuvatunlaiset?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa tuo juuri minulla vuosi sitten keväällä. Ihan sain kuntoilulla itse sen vaivan. Ei siis ranne kestänyt sitä rasitusta mitä sille tarjoilin. No, ma apu paras apu- 6 kuukauteen en rasittanut sitä millään tavalla normiaskareita lukuunottamatta. Parantui sen jälkeen itsestään. Nyt voin tehdä kaikenlaista. Se on mun heikko kohta.

Vierailija
2/9 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIköhän se lääkäri tiedä paremmin asian kuin palstamammat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei tapaturmaa taustalla,mutta vuosien työrasituksen jälkeen todettiin rannekanavaoireyhtymä molemmissa käsissä. Kädet leikattiin ja osa oireista parani,mutta käsivarsia saattoi särkeä myös ihan olkapäästä ranteeseen asti. Tutkittiin enemmän ja todettiin TOS oireyhtymä. Siihen liittyy juurikin tuollaisissa staattisissa pidoissa puutumista ja särkyä koko kädessä. Kannattaa mennä vielä lääkäriin ja kuvauttaa olkapää ja jos sieltä ei mitään löydy niin sitten hermoratatutkimuksiin olisiko rannekanavat tai TOS.

TOSin puutumisoireet provosoituu ylöspäin työskennellessä ja yöpuutumiset voivat vaivata.

Vierailija
4/9 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa tuo juuri minulla vuosi sitten keväällä. Ihan sain kuntoilulla itse sen vaivan. Ei siis ranne kestänyt sitä rasitusta mitä sille tarjoilin. No, ma apu paras apu- 6 kuukauteen en rasittanut sitä millään tavalla normiaskareita lukuunottamatta. Parantui sen jälkeen itsestään. Nyt voin tehdä kaikenlaista. Se on mun heikko kohta.

Kipu siis ranteessa kuitenkin?

Miehellä ei ranne ole kipeä vaan se käsivarsi olkapään ja kyynerpään välissä. Sillä ajattelin että onko se rannekanavaoireyhtymä vai joku muu hermojuttu?

Ap

Vierailija
5/9 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EIköhän se lääkäri tiedä paremmin asian kuin palstamammat

No ei kyllä aina osu heidän diagnoosi oikeaan.

Kyllä itse ainakin olen joutunut kyseenalaistamaan diagnooseja.

Lapsellani oli tulirokko (se rokko missä mansikkakieli tuhka- vai tuli-) ja lääkärin mielestä oli enterorokko. Ei kuunnellut kun sanoin epäilyni tulirokosta. Parin päivän päästä toinen lääkäri diagnosoi tulirokon ja sai lääkekuurin. Tämä nyt tuli ekana mieleen.

Ei ne lääkäritkään aina osu oikeaan.

Ap

Vierailija
6/9 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se varmaan heijastuu sieltä ylhäältä alas. Mulla käsi tulee ranteen tuntumasta kipeäksi, jos pidän paljon kännykkää kädessä. Luen tai pelaan pitkään. Olkalihaksen alaosaan tulee todella kipeä piste ja kun saa siitä lihasjännityksen purettua, ranteen kipukin loppuu.

Vierailija
7/9 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista ei ole olemassakaan kuin rannekanavaoireyhtymä. Se on samanlaista kuin sähköallergia tai sokerikoukku. Siis psyykkistä luulotautia ja tekosyy teettää työt muilla.

Vierailija
8/9 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan ketjua

Vierailija
9/9 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkylääkkeeksi voisi pyytää lääkärilt meloksikaamia eli 15 mg tabletteina Meloxicam 7...10 päivän kuuri ja sitten vielä muutamana päivänä puolikas annos kuurin lopussa. Minulla tuo toimii vastaavanlaiseen vaikka burana ei. Meloksikaami otetaan kerran vuorokaudessa eli käytännössä hyvä aika ottaa on hieman ennen nukkumaanmenoa, jolloin se pitää yösäryt kurissa.

Fysioterapiaa voisi myös pyytää ja kun tarjotaan puhelinaikaa niin sitten pitää vaatia oikea käynti paikan päällä. Voi olla että menee ensin puhelinajan kautta ja sitten vasta toinen aika paikan päällä. Fyssari tietää lihasten ja nivelten kuntoutuksesta enemmän kuin lääkäri ja voi lähettää jatkotutkimuksiin jos katsoo sen tarpeelliseksi. 

Jos muuten asia ei etene niin varaa aika yksityiselle lääkärille ja sieltä sitten tarvittavat lähetteet eteenpäin. Oma terveys on kyllä sen arvoinen asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi