Naapuri ahdistelee!
Olen siis nainen ja asun omakotitaloaluuella jossa talot ovat lähekkäin. Naapurin mies vähän niin, kuin ahdistelee minua. Aluksi se vain tuli väkisin auttamaan kauppakassien kantamisessa ja keksi jatkuvasti syitä tulla kotiini auttamaan jossain.
No sitten se alkoi mennä pahemmaksi. Kerran, takaovi oli auki ja olin vessassa niin kuulin kauhean kolauksen ja naapuri oli olohuoneessa. Yritti vielä mennä piiloon. No mies sitten selitti vain, että arveli pattereissa olevan vikaa ja tuli tarkastamaan. No halusin päästä eroon vain miehestä ja "uskoin".
Toinen ahdistava juttu, joka kävi oli, kun tulin kävelyltä näin naapurin kiertävän taloa ja kurkkivan sisään ikkunoista. Ja en uskaltanut tehdä mitään niin tulin kovin äänin ja mies lähti karkuun enkä huomannut muka mitään.
Mitä tämä nyt oikein meinaa?!
Kommentit (7)
No huh, ovet ja ikkunat lukkoon jatkossa. Voiko tonttia aidata? Olisiko koiran ottaminen ajankohtaista?
Vittu te naiset ootte säälittäviä.Minä hakkaisin kirveellä kappaleiksi jos yllättäisin jonkun asunnostani.Voitaisiin sitten oikeudessa miettiä kumpi oli oikeassa.Opettele tappelemaan vitun luuska.
Kysytkö vakavissasi mitä meinaa?! Sitä että naapurisi on luvatta tunkeutunut kotiisi! Nyt kipikipi poliisiasemalle rikosilmoituksen tekoon.Asentaisin valvontakamerat ja mahdollisen hälytyslaitteiston, sekä ottaisin sen koiran.
Jos tarpeeksi kauan ahdistelee, tee rikosilmoitus. Varsinkin toi että oli tullut luvatta kotiisi, jokaisella on oikeus kotirauhaan.
Mikä vaikeus on sanoa naapurille suoraan, ettet halua häntä kotiisi?
Itse en asu (vielä) ok-talossa,mutta seinänaapurina asuu joku ilmeisen höynähtänyt vanha ukko,joka muuttopäivänä alkoi heti kurkkia viereiseltä parvekkeelta meidän puolelle ja alkoi jutella elämäntarinaansa maasta taivaaseen ja kysellä ties mitä. Vastailin kohteliaasti ja juttelin hetken ja ajatellen että onpa erikoista miten tuttavallinen on tuntemattomille, varmaankin yksinäinen. Koska parveke on lasittamaton, laitoin lumipyryä estämään näkösuojan joka peittää noin puolet parvekkeesta, siis sen puolen, jolla tämä naapuri asuu. Estää siis näkyvyyden ja kurkkimisen meidän puolelle lumipyryn lisäksi. Jokin aika tämän jälkeen menin kellarikerroksen pesutupaan ja törmäsin kylpytakissaan olevaan naapuriin joka oli menossa saunaan. Säikähdin tietysti, iän myötä on tullut varovaiseksi. Mies tarjosi minulle omaa saunavuoroaan, koska kuulemma itse käyttää jonkun toisen asukkaan vuoroa, joka kuulemma muutoin jäisi käyttämättä. Kiitin kohteliaasti ja kävimmekin miesystäväni kanssa saunassa tuon yhden kerran ja veimme kiitokseksi naapurille kahvipaketin joulutoivotuksineen. Tämän jälkeen ukko alkoi norkoilla rappukäytävän edessä, tupakalla ja ilman. Taloyhtiö ei ole siis savuton, joten parveketupakointi on sallittua. Erään kerran tullessamme kaupasta miesystävän kanssa, ukko jäi vain seisomaan rapun eteen ja vaikka yritimme vältellä kohtaamista eihän se tietenkään onnistu jos joku tukkii kulkureitin tahallaan. Halusi taas jorista jonninjoutavia, vastailimme nopeasti kohteliaasti jotain säästä ja menimme sisään. Tämän jälkeen istuessani tupakalla parvekkeella,alkoi naapurista kuulua omituista puhetta, kuten: "siellä se istuu kakat pöksyssä ja pelkää" yms. Ihmettelin, mutta en voinut olla varma,oliko puhe tarkoitettu minun kuultavakseni vai ei,vaikkakin siltä se vaikutti. Lisäksi lähes joka kerta mennessäni parvekkeelle, myös naapurin ovi hetken kuluttua aukeaa ja tulee ulos asunnostaan. Yleensä olen vain itse poistunut ja odottanut, että tyyppi häipyy urkkimasta seinän takaa-iljettävää toimintaa.
Tänään sitten asia varmistui jälleen parvekkeella ollessani. Seinän takaa alkoi kuulua kovaäänistä höpötystä siitä, kuinka "naapurissa asuu pelkuri" "on se varmaan kiva pelätä naapureita" "kyllä siellä saunassa pitää käydä" ja muuta horinaa kuinka minulla on velvoite poistaa näköeste parvekkeeltani ja pitää puhua ihmisten kanssa. Tuli todella epämukava olo, aivan sekopää koko äijä. Soitin miehelleni ja puhuin kovaan ääneen siitä,kuinka surullista on,ettei tässä maassa vanhuksista ja mielenterveysongelmaisista huolehdita, johon vastauksena naapurista kuului "kyllä täällä muut ihmiset huolehtii, kyllä kanssaihmiset pitää huolen" jne. Miten sairaita yksilöitä tässä maassa annetaan kulkea vapaana? Jos ahdistelee vielä kerrankin,tulee juttelemaan tai huutelee parvekkeeltaan,teen valituksen tai rikosilmoituksen kotirauhan häirinnästä.
No sitähän tuo meinaa, että pillua on naapuri vailla. Anna sille niin voi olla, että muuttaa pihtariämmänsä luota sinun vakituiseksi patterin ilmaajaksi ja röörien rassaajaksi.