Mistä tunnistaa luotettava kumppani?
Olin suhteessa polyamoriseen ihmiseen. Hän ei moneen kuukauteen kertonut polyamoriastaan selkeästi. Hänen puheistaan käsitin kyseessä olevan hänen eron jälkeinen vaihe ja monisuhteinen kokeiluvaihe. Rakastuin siihen ihmiseen ja hän sanoi minusta samaa. Puhuttiin yhteenmuuttamisesta ja perheiden yhdistämisestä. Yhtäkkiä hän alkoikin puhua rakastavansa muita kumppaneitaan. Samaan syssyys huomasin hänen manipuloivan minua. Erilaiset pelottelut, kiristäminen ja uhkailu alkoivat hiljalleen tulla kuvioon mukaan. Hänessä ei ollut ikinä mitään vikaa, minussa sitten taas paljonkin. Pitkään ajattelin asioiden muuttuvan, koska rakastin häntä niin paljon. Toisin kuitenkin kävi. Kun hän oli imenyt minut aivan kuiviin hän jätti minut kuin nallin kalliolle. Nyt minun on todella vaikea luottaa enää kehenkään. Miten vastaavan tilanteen voisi välttää. Tapahtumista on jo pitkä aika, mutta en ole päässyt tästä hyväksikäyttäjästäni yli.
Kysymys siis kuuluu... Mihin asioihin tutustumis-/ihastumisvaiheessa kumppanissa kannattaisi kiinnittää huomiota välttääkseen tällaiset tilanteet, pitääkseen itsestään ja hyvinvoinnistaan huolta, kun kuitenkin haluaisin rakastua, antaa rakkautta ja jakaa elämäni jonkun kanssa?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että joku haluaa sinua ja vain sinua. Haluaa tehdä kaikkensa sinun tyydyttämiseksi seksin onnistumiseksi. Haluaa sinua myös intohimoisesti, henkisesti ja fyysisesti, eikä pysty olemaan erossa. Haluaa olla myös jatkuvasti henkisesti läsnä ja osa elämääsi. Sellaisen ihmisen tunnistaa siitä, ettei sinut itse tarvitse esittää mitään toinen tuntuu lukevan ja tietävä ajatuksesi muutenkin, jolloin jonkun roolin vetäminen ei onnistu, eikä tule edes mieleen. Sielunkumppannin löytymisen tietää kun sen kohtaa. Jokaisella on oma jossain.
On varmasti jossain, mutta mitä jos elinikä ei riitä sielunkumppanin löytämiseen 😔.
eri
Sataprosenttisen varma ei voi kenestäkään olla, mutta puheiden ja tekojen pitää olla keskenään linjassa eli ei niin että puhutaan kauniita, teot ovat jotain muuta. Jotain kertoo myös ihmisen historia eli onko siellä monimutkaisia ja vaihtuvia ihmissuhdekuvioita kumppaneissa ja ystävissä vai tasaisempaa menoa. Puhuuko ihmisistä pahaa vai arvostaen, vaikka nämä olisivatkin entisiä kumppaneita tai ystäviä. Ja jos kaikki on muiden syytä asiassa kuin asiassa, niin sellaista ihmistä kannattaa vältellä.
Vierailija kirjoitti:
Sataprosenttisen varma ei voi kenestäkään olla, mutta puheiden ja tekojen pitää olla keskenään linjassa eli ei niin että puhutaan kauniita, teot ovat jotain muuta. Jotain kertoo myös ihmisen historia eli onko siellä monimutkaisia ja vaihtuvia ihmissuhdekuvioita kumppaneissa ja ystävissä vai tasaisempaa menoa. Puhuuko ihmisistä pahaa vai arvostaen, vaikka nämä olisivatkin entisiä kumppaneita tai ystäviä. Ja jos kaikki on muiden syytä asiassa kuin asiassa, niin sellaista ihmistä kannattaa vältellä.
Tämä.
Mikä tuossa oli hyväksikäyttöä? Monesti alun rakastumisen huuma ja ihastuminen vaihtuu pettymykseen ja suhde kariutuu. Ei ollutkaan tarpeeksi yhteistä, mutta se ei ole hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa oli hyväksikäyttöä? Monesti alun rakastumisen huuma ja ihastuminen vaihtuu pettymykseen ja suhde kariutuu. Ei ollutkaan tarpeeksi yhteistä, mutta se ei ole hyväksikäyttöä.
tiedon pimittäminen, pelottelu, kiristäminen ja uhkailu
Luotettava ihminen nuolee peräaukkoasi heti ensi tapaamisella
Vierailija kirjoitti:
Manipulointi, haukkuminen, kiristäminen, pelottelu, mitätöinti, vertailu, ei ottanut ikinä minkäänlaista kritiikkiä vastaan, syyllisti ja niin edelleen. Jo ammattinsa seurauksena tiesi mistä naruista vetää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manipulointi, haukkuminen, kiristäminen, pelottelu, mitätöinti, vertailu, ei ottanut ikinä minkäänlaista kritiikkiä vastaan, syyllisti ja niin edelleen. Jo ammattinsa seurauksena tiesi mistä naruista vetää.
Hän on siis persoonallisuushäiriöinen.
Mulla on 100% luotettava. Kiltti, lempeä mussukka. Ei mikään alfauros. Hieman itsetunto-ongelmainen. Keskittyy vain minuun ja jakaa kaiken arjestaan. Sängyssä oli suorituspaineita alkuunsa pitkään. Kesti varmasti aikansa, että uskoi, että hän kelpaa minulle juuri sellaisena kun on enkä ole lähdössä pois. Häntä ei kiinnosta yhdenyön jutut. Hän tarvitsee tunnetta, hyväksyntää ja varmuutta.
"Kysymys siis kuuluu... Mihin asioihin tutustumis-/ihastumisvaiheessa kumppanissa kannattaisi kiinnittää huomiota välttääkseen tällaiset tilanteet"
Kannattaa ihastua jatkossa vain introvertteihin susirumiin autistisiin aseksuaaleihin joilla on agorafobia ja kahvikuppineuroosi.
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että joku haluaa sinua ja vain sinua. Haluaa tehdä kaikkensa sinun tyydyttämiseksi seksin onnistumiseksi. Haluaa sinua myös intohimoisesti, henkisesti ja fyysisesti, eikä pysty olemaan erossa. Haluaa olla myös jatkuvasti henkisesti läsnä ja osa elämääsi. Sellaisen ihmisen tunnistaa siitä, ettei sinut itse tarvitse esittää mitään toinen tuntuu lukevan ja tietävä ajatuksesi muutenkin, jolloin jonkun roolin vetäminen ei onnistu, eikä tule edes mieleen. Sielunkumppannin löytymisen tietää kun sen kohtaa. Jokaisella on oma jossain.
Tuollainen "Minä olen hänen elämänsä valittu. Hän ymmärtää minua täydellisesti." alkaa kuulostaa niin hyvältä että psykopaattikellojen pitäisi soida.
1) Aika
Odota hetki mihin suhde kääntyy, ennen kuin ruvetaan puuhaamaan yhteen muuttamista tms. vaikeasti peruutettavaa.
2) Puhuminen
Jos tuntuu että hän vihjaa johonkin outoon, kuten ap:llä polyjuttuihin, niin puhukaa ne auki.
3) Kumppani oman vahvuuden mukaan
Jos olet vaikeassa elämänvaiheessa ja helposti manipuloitavissa, niin älä uskalla ottaa "jännää kumppania".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen "Minä olen hänen elämänsä valittu. Hän ymmärtää minua täydellisesti." alkaa kuulostaa niin hyvältä että psykopaattikellojen pitäisi soida.
"Haluaa olla myös jatkuvasti henkisesti läsnä ja osa elämääsi." Tuokin on kyllä hieman creepyä 🤔
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 100% luotettava. Kiltti, lempeä mussukka. Ei mikään alfauros. Hieman itsetunto-ongelmainen. Keskittyy vain minuun ja jakaa kaiken arjestaan. Sängyssä oli suorituspaineita alkuunsa pitkään. Kesti varmasti aikansa, että uskoi, että hän kelpaa minulle juuri sellaisena kun on enkä ole lähdössä pois. Häntä ei kiinnosta yhdenyön jutut. Hän tarvitsee tunnetta, hyväksyntää ja varmuutta.
Ihana mies sulla. Pidä hyvänä.
Polyamoria ei sinänsä ole paha asia, mutta jos elää tollasessa epätavallisessa suhdemuodossa, niin pitää olla oikein epätavallisen avoin.