Onko teillä ollut kamalia kämppiksiä?
Itse kärsin sottaavasta kämppiksestä. Meidän siisteyskäsitykset todella poikkeaa toisistaan.
Ensinnäkin se sottaaminen... Jos häneltä putoaa esim ruokaa maahan, hän vähät välittää. Siihen ne jää haisemaan, jopa viikoksi. Sama juttu jääkaapissa, hänen ruoat on siellä mätänemässä ja kivasti hajustaa koko kaapin. Ruoanlaitossaan hän käyttää niin voimakkaita mausteita, että koko kämppään leviää hirvittävä haju(haittaa erityisesti illalla, klo 23--->...).
Hänen mielestään meillä ei ole likaista, vaikka ei olisi imuroitu neljään viikkoon. Lattialla juoksee pölypalloja, ruoanmuruja ja muuta kivaa. Eli siivousvuoroihin osallistumisen odottaminen häneltä on aika turhaa.
Tiedän, ettei minun tarvitsisi olla siivoamassa aina ja yksin. Mutta kun minä en halua elää asunnossa, jossa ruoanpaskat lilluu lattialla, roskikset ja vessat haisee ja lattia on yksi likakasa. Siivoan enemmän itseni vuoksi.
Vertaistukea?
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:01"]
Up
[/quote]
Mun suomenruotsalainen kämppis oli porsas ja lutka. Soppakattila kerran mätäni 5vkoa kesähelteillä tiskipöydällä, oli mielenkiintosta seurata sitä. Muutenkin käyttäytyi kuin porsas. Miehet vaihtui tiheään ja aina antoi huudoista päätellen kunnon hoidot heille
Jokainen kämppis olisi minulle kamala kämppis. Vaadin oman rauhan.
Kyllä, pariskunta. Aina jos tuli jotain pientäkin väittelyn aihetta, niin he automaattisesti kääntyivät molemmat minua vastaan, vaikka toinen olisikin ollut MINUN kanssani samaa mieltä asiasta.
No minun mies on ihan samanlainen kuin sinun kämppis.
On ollut, montakin kertaa. Kokemusta on kommuunista, kimppakämpistä, soluasunnoista. Joten on tullut tavattua aivan mahtavia, sydämellisiä ihmisiä, sellaisia neutraaleja ihan ok kämppiksiä ja suoranaisia sekopäitä.
Tässä viimeisin kaheli joka asui samassa kimppa-asunnossa: hänen ei omasta mielestään tarvinnut maksaa esimerkiksi sähkölaskusta osaansa, jos oli ollut pois asunnosta tai reissussa useamman päivän. Tämä ehto ei pätenyt meihin muihin asujiin kuitenkaan. Hän ei siivonnut koskaan sotjukaan, tiskannut asioitaan jne. Kuitenkin kehtais valittaa vaikkapa faceen siitä miten kämppikset on täysiä sottapyttyjä, jos ei jaksanut kuurata asuntoa lattiasta kattoon kun oli itse ensin käynyt koulun penkkiä kuluttamassa ja siitä suoraan jatkanut töihin. Hän ei tehnyt itse mitään järkevää, "opiskeli", eli kävi koulussa kerran kahdessa viikossa tai juuri silloin kun itseä sattui huvittamaan. Eleli sukulaistensa rahoilla eikä ollut ilmeisesti koskaan tehnyt päivääkään oikeita töitä. Tietysti tämä henkilö myös piti juhlia keskellä viikkoa, vaikka me muut asukkaat monta kertaa ystävällisesti ja asiallisesti pyysimme, että haluaisimme nukkua ennen koulupäivää/töitä. Hänestä oli ihan ok ravata viideltä aamulla suihkussa tai tupakalla, paiskoa ovia jne. Onneksi pääsimme tuosta henkilöstä eroon. Terveisiä tutuille jotka tunnistivat!
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:19"]
Up!
[/quote]
Ei niin kamala, mutta kämppikseni oli hyvä esimerkki suomalaisesta sosiaalisuudesta. En ikinä tiennyt onko hän kotona vai ei, kun ei ikinä pitänyt mitään ääntä. Mutta parasta oli, kun huomasin tori.fi ilmoituksen, että kämppikseni huoneeseen etsitään vuokralaista ilmoituksessa luki "heti vapaa". Koputin kämppikseni oveen kysyäkseni , että millon hän on muuttamassa , ei kuulunut mitään joten avasin oven ja huone oli tyhjä. Hän oli jo muuttanut XD
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:23"]
Jokainen kämppis olisi minulle kamala kämppis. Vaadin oman rauhan.
[/quote]
Tämä. Ei niitä hirviökämppiksiä oikeasti paljon ole. Toki jos häiriintyy panemisen näkemisestä, tai siitä että joku kämppiksen ryyppykaveri jatkoilla joskus vähän tönii seinille uhkaillen, niin onhan jokainen varmaan saanut tuollaisesta osansa. Samoin sun ruoat saatetaan syödä. Tai ulko-ovi jää joltain auki koko päiväksi.
Opiskelin maalla eikä mun aikana enää "normaalit" juuri asuntoloissa asuneet vaan yksityisellä, eli en todellakaan odottanut että olisi pyörinyt jotkut siivousvuorot tai vessapaperin ostoviikot. Hyvä jos huomenen sanoivat joskus alkuiltapäivästä kun sä tulit kotiin.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:56"]Mun suomenruotsalainen kämppis oli porsas ja lutka. Soppakattila kerran mätäni 5vkoa kesähelteillä tiskipöydällä, oli mielenkiintosta seurata sitä. Muutenkin käyttäytyi kuin porsas. Miehet vaihtui tiheään ja aina antoi huudoista päätellen kunnon hoidot heille
[/quote]
L.S.?
Monta kamalaa porsastelijaa ja deekua on ollut, mutta ärsyttävin oli yksi kokoomuslainen ylisuorittaja. Heräsi kuudelta aamulla, kolisteli ja paiskoi ovia niin että minäkin varmasti heräisin ja sulkeutui aina sen jälkeen puoleksitoista tunniksi vessaan käymään suihkussa ja laittautumaan. Ei mitään toisten huomioonottamista missään asiassa, esimerkiksi että olisi voinut meikata huoneessaan jotta muutkin olisivat päässeet esim. aamukuselle.
Piti myös yhteisiä tiloja täysin omana valtakuntanaan, sisusti miten halusi ja piilotti toisten tavarat jotka eivät miellyttäneet. Ei ikinä kysynyt tai neuvotellut mistään asiasta, vaikutti ettei sille tullut mieleenkään että muillakin voisi olla jotain mielipiteitä tai oikeuksia.
Pisteenä I:n päällä: kun talon yhteisen pesutuvan varauslista oli liian täynnä, heitti listan roskiin ja toi tilalle uuden puhtaan listan, johon oli merkinnyt haluamansa vuorot.
3 vuotta samassa kämpässä ja se ei puhunut mulle sanaakaan koko aikana. Kökötti makkarissaan. Silleen se oli ihan kiva kämppis, että kaikki wc-paperit, tiskiaineet sun muut yhteiset jutut ihan luonnostaan jakautui vuorotellen ostettaviksi ja såvessan ja keittiön siivouksetkin meni viikko viikko systeemillä vaikka ei ikinä mitään sovittukaan.
Up