Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G äideille lasten tarkistelusta yöllä!tar

Vierailija
20.06.2015 |

Oletko tarkistellut lapsiasi yöllä, siis käynyt katsomassa, nengittääkö lapsi, onko peittoa tmv. 'onko lapsesi nukkunut samassa huoneessa/sängyssä kanssasi vai ei? Jos tarkistelit, missä iässä suunnilleen lopetit?

Meillä on kaksi lasta, 4- ja 1-vuotias. Esikoinen nukkui samassa sängyssä tai vieressä olevassa pinnasängyssä (joskus yli vuoden iässä sänky siirrettiin vähän kauemmas) ja tarkistelin häntä. En ole ihan varma, missä vaiheessa lopetin, ehkä joskus kahden ikävuoden jälkeen. Kuopus nukkuu vieressäni, pinnasängyssä tai samassa sängyssä ja herään yöllä tarkastamaan.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi 9kk. En tarkastele hengitystä, ennenkun menen itse nukkumaan käyn tarkastamassa onko itkuhälytin varmasti päällä (nukkuu siis omassa huoneessa). Hengityksen tarkastelun lopetin varmaan 4kk iässä. Jos joskus nukkuu pidemmät päikkärit kun yleensä sillon kyllä käyn tarkastamassa :)

Vierailija
22/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistin 0-6kk iässä jatkuvasti, en joskus saanut nukuttuakaan tämän takia kun menettämisen pelko oli niin suuri. Vauva on vuoden ikäinen, nukkuu vieressä ja vielä tarkistelen, mutta en enää niin neuroottisesti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista milloin lopetin. Varmaan kun esikoinen oli 10v? Nuorimmat käyn vieläkin aina katsomassa. Ovat 7 ja 4

Vierailija
24/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvana tarkistelin. Nyt ovat 5 ja 7. Nukkuvat yhdessä omassa huoneessaan enkä ole tarkistellut vuosiin.

Vierailija
25/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksissa on todettu, että kätkytkuolemaa ei voi estää, vaikka se tapahtuisi vanhempien silmien alla .

Vierailija
26/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistan nukkumaan mennessäni ja jos yöllä herään. Flunssa ja siitepölyaikana nukun lastenhuoneessa patjalla, tai siis valvon...
.
Pahimpina öinä lapsi nukkuu happisaturaatiomittari sormessa. Se hälyttää, jos hapetus laskee liian alas.
.
Lapsella ikää 6v. Meidän lapsella vaikea astma ja allergiat. En voi kuitenkaan kuvitellakaan etten tarkistaisi lapsen vointia vaikka olisi perustervekin.

Vierailija
27/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 21:54"]

Tutkimuksissa on todettu, että kätkytkuolemaa ei voi estää, vaikka se tapahtuisi vanhempien silmien alla .

[/quote]

Kätkytkuolemalle ei edelleenkään ole tiedossa mitään yksiselitteistä syytä, ja mä oon ajatellut, että tuo tarkastelu  on joku vaistoon kuuluva juttu. Mun on pakko koskettaa vauvaa yöllä, kun herään, se voi liittyä jotenkin siihen, että vauva myös tuntee äidin olevan lähellä tjsp. Tarkistelusta ei siis ole ainakaan mitään haittaakaan, eikä se ainakaan minulle ole mikään järjellä käsitettävä juttu.

Vierailija
28/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen meidän vanhempien nukkumaan menoa käymme tarkastamassa. Öisin emme, silloin nukumme kaikki. Lapsi alkoi nukkua kokonaisia öitä 3kk iässä, joten silloin loppui tarkistelu. 

Vierailija
29/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkastele 5 vuotiaan unta enää. Nukkuu omassa sängyssä jossa sellainen ns.turvalaita ettei pääse tippumaankaan. 

Nukkui pitkään samassa huoneessa, silloin oli helppo todeta että hyvin nukkuu. 

Vierailija
30/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:48"]

Ostin hälyttimen, joka ilmoittaa jos jokin on vialla. Huomasin vauvan synnyttyä etten muuten itse nuku lainkaan. Ja silti katson joko lasta tai hälyttimen valoa illalla ja jos herään yöllä :) vauva nukkuu siis omassa sängyssä,samassa huoneessa.

[/quote]

Ja jotkut on luotu rennoiksi hyväntuulisiksi äideiksi ja toiset neuroottisiksi.

Vierailija
31/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistan aina ennen kuin menen nukkumaan ja usein yöllä kun käyn vessassa. 9v,7v ja 5v

Vierailija
32/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeesti? Kyllä mä nyt sen tajuan, että vauvaa tarkkailee ja niin olen tehnyt itsekin, mutta että perusterveitä vanhempiakin lapsia? Ja mä kun olen luullut olevani ylihuolehtivainen...

Vierailija
33/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:17"]

Siis oikeesti? Kyllä mä nyt sen tajuan, että vauvaa tarkkailee ja niin olen tehnyt itsekin, mutta että perusterveitä vanhempiakin lapsia? Ja mä kun olen luullut olevani ylihuolehtivainen...

[/quote]

Niinpä... Meillä ainakin lapsi havahtuu jos huoneen ovea autotaa. Ihan turhaan heräisi useamman kerran tuon takia jos yölläkin kävisi katsomassa. 

Vierailija
34/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan tarkastellut ja murrosikäiset lapseni ovat edelleen hengissä. Mitä te sairaalloisesti tarkastelijat voitatte näillä alapeukuillanne?

Vierailija
35/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi nyt 2 vuotta ja aina tarkastan (enää en hengitystä :) ) kun menen itse nukkumaan että peitto hyvin jne. Myös jos itse herään yöllä niin käyn katsomassa. Lapsi nukkuu ihan meidän viereisessä huoneessa, jonne siirtyi vuoden iässä. Ovet on auki ja nykyään tallustaa itse aamuyöstä meidän sängyyn nukkumaan ♡

Vierailija
36/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vilkaisen lastenhuoneeseen mennessäni nukkumaan, korjaan peittoa tms. mies tekee tätä tosin tunnollisemmin. Lapset 3 ja 5. Jos jotain ihmeellistä yninää yöllä saatan käydä katsomassa, yleensä tosin vain kuuntelen sängystä avaamatta silmiäni. Osaavat kutsua paikalle tai kömpiä viereen jos jotain hätää. 

Vierailija
37/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 1v ja 2v ja en ole tarkistellut muuta kuin ihan ekoina parina kuukautena saatoin illalla käydä kurkkaamassa (varmaan pari kertaa viikossa) jos oli pitkään ollut hiljaista. Molempien kohdalla siis.

Ekan kuukauden ovat nukkuneet yöt vieressäni, sen jälkeen ovat nukkuneet pääosin omassa sängyssään. Esikoinen oli muistaakseni 3kk kun siirtyi omaan huoneeseen ja toisen kanssa kärvisteltiin pidempään, jonkin aikaa nukuttiin sohvallakin kunnes oli ehkä 10kk kun siirtyi sisarensa kanssa samaan huoneeseen. Molemmilla siis joku yliaisti että heräsivät heti kun suunnittelin edes makkariin astumista ja kuitenkaan eivät osanneet nukahtaa jos olin lähellä. Molempia imetin kuitenkin 1v (ikäero 1v2kk). Varmaan haistoivat että maitoa lähietäisyydellä tai jotain. Asumme pienessä asunnossa jossa on "paperiseinät" joten heräilyäänet kuuluu kyllä hyvin.

Molemmat terveitä, alusta saakka erinomaisesti nukkuneita tapauksia. Parikuisesta ovat nukkuneet öitä useimmiten 0-2 heräämisellä ja niin olen minäkin.

Vierailija
38/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien kanssa n.2kk ikään oli kello soimassa aina 6h edellisestä imetyksestä, jos eivät heränneet itse syömään niin herättelin syömään sen 6h jälkeen. Molempia piti herätellä pari kertaa, yleensä heräsivät siis itse tissiä kyselemään. Sen jälkeen olen käynyt tarkistamassa vain satunnaisesti, jos esim. herään siihen että lapsi yskii tms. Tai jos lapsi sairaana. Lpaet 3v ja 5v.

Vierailija
39/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 3 kk ja 21 kk. Tarkasteluja ei tapahdu koskaan. Vien ensin taaperon ja 3 kk tulee tunnin myöhemmin petiin. Seuraavan kerran olen niistä kiinnostunut vasta aamulla. Vauva alkoi vasta nukkua täysiä öitä, joten posotan kuin sika aamuun asti ihan tyytyväisenä. 21 kk nukkuu lastensängyssä ja osaa tulla sanomaan, jos herää jostain syystä outoon aikaan (nukun samassa huoneessa, mutta olen pidempään hereillä ja herään aiemmin).

Vierailija
40/41 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

13v. Ja 11v. vieläkin käyn katsomassa ennen nukkumaanmenoa tai, jos herään yöllä. Peitot ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi