Käytättekö te kaikki ruoanlaitossa "hyvälaatuista oliiviöljyä"?
Kuka tunnustaa käyttävänsä huonoa oliiviöljyä?
Mistä te tiedätte, mikä on "hyvälaatuista"?
Kommentit (45)
Nykyisin käytän ruuanlaitossa avokadoöljyä tai kookosöljyä. Päädyin näihin valintoihin luettuani mikä öljy kestää korkeita lämpötiloja. En itsekään tykkää oliiviöljyn mausta. Olen kokeillut monia. Mutta pois niitä ei kannata heittää. Siitä saa oivan ihonkuorinta-aineen. Sekoita öliiviöljyä+suolaa+sitruunamehua. Hiero esim. sääriin, kasvoihin ja käsiin. Jätä iholle joksikin aikaa. Hiero lisää ja huuhtele pois. Aurinkoa on parasta välttää käsittelyn jälkeen sitruunahapon takia.
Mun kreikkalaisen miehen veli myy Korfulla tätä "laadukasta kreikkalaista extra-virginiä." Eli toisinsanoen hakee Spar-kaupasta halvinta mahdollista muovipulloöljyä ja kaataa ne pieniin tummanvihreisiin pulloihin, teippaa jonkun erikoisen etiketin kylkeen ja myy sikahintaan laatutietoisille turisteille. :'D
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 13:33"]
Huonolaatuiset on kemiallisella prosessilla valmistettuja, hyviä ovat vain mekaanisesti puristetut. Paistamisessa ja korkeissa lämpötiloissa PUFA- kasviöljyt eivät ole terveellisiä, koska hapettuvat ja muuttuvat haitallisiksi. Parhaimmillaan ei kypsennettävissä ruuissa eli salaatit ym. Paistamisessa terveellisempää olisi esim. voi tai voi-öljysekoitus tai kookosöljy.
[/quote]
Taasko nää hullut jakaa näitä valheitaan... Miten te jaksatte? Paljonko saat joka propagandaviestistä? 100€? Ja maksajakin on tiedossa...
[/quote]
Kyllä tuo on ihan perustietoa rasvoista ja kaikkien kuuluisi se tietää.
[/quote] Entäs me, joille noista sun mainitsemista voista ja kookosöljystä tulee jäätävä ripuli? Jätetään paistetut ruoat historiaan?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 14:05"]Haen Kreikasta pari kertaa vuodessa paikalliselta luomutuottajalta extra virgin -oliiviöljyä. Muuta en kelpuuta.
[/quote]
:D
Ravitsemusterapeutilta kuulin, että Suomessa myytävä rypsiöljy, se halpa, on ravintoarvoltaan paaljon parempaa kuin oliiviöljy. Rypsiöljyä kun käyttää pari ruokalusikallista, niiin oliiviöljyä pitäisi käyttää muistaakseni neljä desiä joidenkin hyvien rasvojen tai muiden saamiseksi (en nyt tavan tallaajana edes muista, mikä se hyvä aine on). Maku tietenkin on eri asia, ja esim. salaatteihin tai muuhun maun lisäämiseksi oliiviöljy on kenties parempi. Mutta perusruoanlaittoon sanoi rypsin ja rapsin olevan paljon parempaa.
Sanoi, että oliiviöljyn maine on lähinnä eurooppalaista maatalouspolitiikkaa, koska eteläeurooppa elää siitä oliiviöljystä.
Tiedä sitten, mutta itse luotan tuohon arvioon. Hän siis piti meillä töissä luentoa aiheesta.
Tekisi mieli sanoa, että ihan sama mitä oliiviöljyä ostaa. Toin kuitenkin Kreikasta paikallista oliiviöljyä vähän aikaa sitten ja maku on ihan eri luokkaa kuin K-marketista ostetussa luomuoliiviöljyssä.
Käytän extra virgin-luomuoliiviöljyä. Merkkinä yleensä Rainbow. Tällä hetkellä Urtekramin öljyä, se on mielestäni hyvin (liiankin) mietoa. Paistoon en käytä oliiviöljyä, paistan kylmäpuristetussa luomukookosöljyssä.
Käytän sitä oliiviöljyä joka oli "hienoimmassa" pullossa. Siis sellaisessa joka sopi meidän keittiön tasolle parhaiten, eikä mitään kalliin näköisesti hienoimmassa pullossa
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:27"]
Mun kreikkalaisen miehen veli myy Korfulla tätä "laadukasta kreikkalaista extra-virginiä." Eli toisinsanoen hakee Spar-kaupasta halvinta mahdollista muovipulloöljyä ja kaataa ne pieniin tummanvihreisiin pulloihin, teippaa jonkun erikoisen etiketin kylkeen ja myy sikahintaan laatutietoisille turisteille. :'D
[/quote]
Kiitos tästä, näin minä luulinkin.
Ostin meinaan turistina Kreikasta "pienen maatilan" itse puristettua oliiviöljyä ja se maistui ihan kamalalta. Heitin öljyn pois lopulta kun maistui ihan perseeltä salaatin päälle laitettuna.
En käytä ollenkaan oliiviöljyä, en tykkää mausta. En myöskään syö oliiveja, hyi.
Mitäs täällä.taas vouhkataan? VOITA sen olla pitää. Olkaa hyvät vaan. Alapeukut öljyjen voimalla viuhumaan.Voi namnam.
Itse olen viehtynyt macadamia nut-öljyyn. Aivan ihanan tuoksuista ja kestää kovia lämpötiloja. Salaattiin en ole tuota vielä koittanut, en tiedä miten sopisi mutta paistettaessa antaa hyvän maun. Tosin aivan helvatan kallistahan tuo on, pullo maksaa yli 7 euroa. Ei ihan aina viitsi ostaa vaikka mieli tekisi.
Huonolaatuiset on kemiallisella prosessilla valmistettuja, hyviä ovat vain mekaanisesti puristetut. Paistamisessa ja korkeissa lämpötiloissa PUFA- kasviöljyt eivät ole terveellisiä, koska hapettuvat ja muuttuvat haitallisiksi. Parhaimmillaan ei kypsennettävissä ruuissa eli salaatit ym. Paistamisessa terveellisempää olisi esim. voi tai voi-öljysekoitus tai kookosöljy.
Hyvälaatuinen on sellainen joka ei käryä.
En. Käytän Keijun rypsiöljyä lähes kaikkeen.
Käytän. Tykään eniten sellaisesta tyypillisestä kreikkalaisen neitsytpuristetun öljyn makuprofiilista. Se on valintani, kun oliiviöljy saa maistua. Yleisöljynä on Borgesin neutraalia oliiviöljyä. Muita öljyjä on sekalainen valikoima.
En käytä ollenkaan oliiviöljyä. Käytän paistamiseen voita tai rypsiöljyä, jos on tarvis.
Haen Kreikasta pari kertaa vuodessa paikalliselta luomutuottajalta extra virgin -oliiviöljyä. Muuta en kelpuuta.
Bertollia