Miten pysyä hyvässä kunnossa raskauden aikana?
Pystyykö raskauden aikana mitenkään kunnolla ylläpitämään fyysistä kuntoa? Tai kroppaa, niin että raskauskiloja kertyisi mahdollisimman vähän, eikä kasvaisi muuten kuin tuosta mahan kohdalta.. Ekaa lasta ollaan suunniteltu mutta tämä mietityttää, kun olen syömishäiriötä teini-iässä sairastanut ja vieläkin olen melko tarkka omasta kropasta, vaikuttaa heti itsetuntoon jos huomaan että lihon ns. turhaan.
Kommentit (8)
Jos oma kroppa (lihominen) on tärkeämpi kuin lapsi, niin jätä tekemättä. Ei se raskaus kroppaa ainakaan paranna.
Osa pystyy liikkumaan enemmän, osa vähemmän, osa ei ollenkaan. Turhaa sitä etukäteen suunnittelee, voinnin mukaan.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 13:06"]Älä syö kahden edestä tai lopeta liikkumista.
Toimi minulla, 2kk synnytyksestä ja raskauskiloja jäljellä 0, enkä ole vielä edes salille mennyt :D
[/quote]
Minä söin mitä mieli teki, kiloja tuli lähes 20 ja silti kaikki lähti heti. Turvotusta oli paljon myös.
Raskaus ei ole sairaus, kävelylenkille kyllä pystyt ja alkuvaiheessa puntillekin. Oman kropan kuuntelu on tärkeä taito ja lopetat heti kun tuntuu pahalta.
Älä syö kahden edestä tai lopeta liikkumista.
Toimi minulla, 2kk synnytyksestä ja raskauskiloja jäljellä 0, enkä ole vielä edes salille mennyt :D
Jos olet hyvässä kunnossa nyt ja osaat laskea ruokasi koostumuksen hyvin, tulet pysymään timminä ja terveenä raskaanakin. Imetys kuluttaa tosi paljon, joten mieti niitä imetysajan safkojakin vähän etukäteen. Älä missään vaiheessa syö mitään paskaa, vaan tutustu tarkkaan siihen, miten esim. raskauspahoinvoinnin saa kuriin verensokeria tarkkailemalla - ei siis nopein hiilariherkuin, kuten monet tekee, vaan laadukkaalla ruoalla.
Raskaana insuliini käyttäytyy aika eri tavoin kuin muuten, joten orientoidu siihen, että joudut syömään useammin ja pienempiä annoksia pitääksesi sokerit tasaisena. Sillä tavalla jaksat liikkuakin. Ja liikunta taas jeesaa sua lisää sokeritasapainon kanssa. Älä pelkää sitä jatkuvaa syömistä ja näläntunteen poissaoloa, sillä just se pitää sun moottorin tehokkaana.
Useimmat raskauden, synnytyksen ja imetyksen aikaiset ongelmat johtuu siitä, että nainen ei liiku vaan makaa kotona hellittelemässä itseään lohturuoalla. Lapselle voi myöhemmällä iällä tulla tästä ties mitä ns. elintasosairauksia. Vaikka puhut syömishäiriöstä, sulla on monia paljon terveempi asenne, kun kelailet jo etukäteen, miten kroppasi toimii ja miten saat sen valmistamaan sulle terveen lapsen.
Onneksi itse en pysty arvostelemaan toisten raskauksia. Omalla kohdalla kokemus helposta ja vaikeasta raskaudesta. Ekassa raskaudessani olin kipeä jo ennen testiä ja jatkui vielä vaikean synnytyksen jälkeen kivut reilun vuoden. 8 viikolla jäin jo sairaslomalle ekan kerran. Toinen oli niin helppo että olisin kyennyt työskentelemään vielä 15 minuuttia ennen lapsen syntymää. Sekä napanuoran leikkauksen jälkeen maratoonille. Tärkeintä on muistaa ruokavalio. Syö kahta terveellisemmin. Liiku niin paljon kuin vointisi sen sallii...
Liikut kuten ennenkin, suositushan on melkeinpä enemmän liikuntaa kuin normaalisti, paikoillaan saa olla mahd. vähän ja lihaskuntoa on must tehdä verensokerin balanssin takia. Muistat vain laskea että ruokavaliosi riittää. Etkä hätäänny, vaikka sykkeet menee raskaana ihan eri tasolla kuin nyt. Mitä paremmassa kunnossa, sen helpompi synnytys. Mitä parempi yläkroppa, sen iisimmin kannat lasta ja imetät häntä, eli mars puntille.
Voisin ryhtyä pt:ksesi... t. raskausfetissimies