Voiko migreenikohtaukseen liittyä hapen haukkominen?
Tunne, ettei saa happea, mutta ei myöskään saa vedettyä henkeä kunnolla? Tätä ollut eilisestä, on edelleen, ja nyt pukkaa migreeniä.
Kommentit (45)
Tuo voi olla ihan "normaali" ahdistusoire eli stressin tai pelon aiheuttamaa eli sinänsä vaaratonta. Ja jos migreeni liittyisi niskajumiin, niin sekin voisi osaltaan ehkä pahentaa tuota tunnetta 🤔
Jos mitään muita oireita ei ole? Mutta tietysti, jos oikeasti alkaa pyörryttämään tai tulee muita oireita tai enemmän huolestuttaa, niin kannattaa varmaan kysyä lääkäriltä.
Koronaan voi.
Minulla oli monta viikkoa tunne että joku istuu rintalastani päällä.
Ei, mutta tuo hyvinkin vaikuttaa koronaoireilulta. Happisaturaatio kun laskee niin päätäkin alkaa särkeä ja toisaalta koronaan "kuuluu" melkoisen voimakas ja hieman migreenimäinen päänsärky.
Minä saatan haukkoa happea silloin, kun migreeni särky on pahimmallaan.
Kun koskee niin helvetisti, että tuntuu ettei voi hengittää, ja on vähän aikaa hengittämättä, ja sen jälkeen pitää sitä happea kiskoa takaisin.
Tuo voi liittyä kipuun. Samalla ylihengität. Mene pitkällesi ja rauhoitu + hengitä rauhallisesti. T. Kipupotilas monta vuotta.
Hengen haukkominen olisi ollut migreenin aura? Ei minulle ole ollut, enkä ole kuullut vastaavaa. Mutta uskoisin, että hapenpuute saattaa laukaista kohtauksen
Vierailija kirjoitti:
Tuo voi liittyä kipuun. Samalla ylihengität. Mene pitkällesi ja rauhoitu + hengitä rauhallisesti. T. Kipupotilas monta vuotta.
Muuten joo, mutta nuo ap:n oireethan oli toisinpäin eli ensin ei saanut happea ja vasta sitten alkoi särkeä päätä.
Tuota ei siis kipu selitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta tuo hyvinkin vaikuttaa koronaoireilulta. Happisaturaatio kun laskee niin päätäkin alkaa särkeä ja toisaalta koronaan "kuuluu" melkoisen voimakas ja hieman migreenimäinen päänsärky.
Älkää nyt lietsoko pelokkaiden koronapelkoa, kun ne pelotkin voi toisilla oireita aiheuttaa. Ja pelokkaille suosittelen ostamaan happisaturaatiomittarin eli pulssioksimetrin turhaa paniikkia vähentämään. Huom. omikron menee ainakin rokotetuilla hyvin harvoin keuhkoihin, vaikka aiemmat variantit aiheuttivatkin useammin keuhkoihin tuhoa.
Vierailija kirjoitti:
Koronaan voi.
Ap ei kysynyt koronasta 🙄
Sairastin koronan kolmisen viikkoa sitten ja olen jo toipunut siitä, joten ei ole koronaa tämä. Mulla on migreeniä ollut ennenkin, niin tunnistan tämänhetkisen päänsäryn olevan migreeniä. Mietin vain tätä hapen lopppumisen tunnetta, että liittyykö migreeniin mutta on sitten ihan omaa juttuaan vaan. Varmaan ahdistusta josta kärsin myös.
t. ap
Pohdintaa arpomalla. Mig. voi osalla laukaista paniikkihäiriön aivoissa (en väitä että kaikilla on sitä tai sinulla), joka ei ole tahdonalainen aina, vaan aivomekanismi. Vaikka olisi kuinka järkevä ja paniikiton ihminen, joka ei juo alkoholia tai käytä kofeiinia. Se voi saada haukkomaan happea. Tai oireisto joka liittyy migreeniin lihasjumineen, kivut (jos on) tai aivojen tiettyjen osien pieni hapenpuute sillä hetkellä. Mig. lääke supistaa joillakin liikaa verisuonia (hapenpuutetta), siitä vasta tuleekin kaikenlaisia neuro-oireita ja kroppaoireita, ellei itse kohtauksesta.
Sydänkohtauksessa tuntuu ettei saa happea.
Vierailija kirjoitti:
Sairastin koronan kolmisen viikkoa sitten ja olen jo toipunut siitä, joten ei ole koronaa tämä. Mulla on migreeniä ollut ennenkin, niin tunnistan tämänhetkisen päänsäryn olevan migreeniä. Mietin vain tätä hapen lopppumisen tunnetta, että liittyykö migreeniin mutta on sitten ihan omaa juttuaan vaan. Varmaan ahdistusta josta kärsin myös.
t. ap
Auttaisikohan rentoutusharjoitukset tai mielikuvaharjoitukset? Pikaista paranemista ja parempaa vointia ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronaan voi.
Ap ei kysynyt koronasta 🙄
Kysyi että mihin ne oireet voi liittyä. Minä kerroin.
Vierailija kirjoitti:
Sydänkohtauksessa tuntuu ettei saa happea.
Yleensä kipukin on melko voimakasta rinnan alueella ja olo pahoinvoiva sekä kylmänhikinen. Ap:n oireet eivät kuulosta sentään niin vakavilta. Jos ikää olisi 60+ ja riskitekijöitä, niin sitten tietysti voisi olla hyvä poissulkea.
Vierailija kirjoitti:
t. ap
Minullakin se hapen haukkominen tuli monta viikkoa koronan jälkeen. Kuvittelin toipuneeni täysin lievästä koronasta, kunnes alkoi tuo kamala tukehtumisen tunne.
Vierailija kirjoitti:
t. ap
Ettei vaan olisi kuitenkin koronaan liittyvää? Oireethan aaltoilee. Migreeni todella harvoin aiheuttaa tuollaista ja ahdistusperäinen menee ohi paperipussilla. Enkä halua säikäyttää, mutta aivoperäinen? Kokeilepas tuota paperipussia ja jos ei auta, kävisin päivystyksessä.
happisaturaatio kannattaa tarkistaa - hengen haukkominen voi liittyä paniikkihäiriöön, mutta se voi olla koronaan liittyvään infektioon
Ei