Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia vanhempainvapaan jakamisesta?

Vierailija
17.06.2015 |

Onko täällä ketään joilla vanhempainvapaa jaettu vanhempien kesken? Millä tavoin jaoitte ja jäikö jompikumpi vielä sen jälkeen hoitovapaalle?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 18:18"]Onko täällä ketään joilla vanhempainvapaa jaettu vanhempien kesken? Millä tavoin jaoitte ja jäikö jompikumpi vielä sen jälkeen hoitovapaalle?
[/quote]
Joo, minä menin töihin kun vauva oli 6 kk, mies jäi kotiin vanhempainvapaalle + isäkuukauden. Sitten minä jäin kotiin hoitovapaalle. Ja sitten kun lapsi oli 1 v 3 kk niin lapsi meni hoitoon. Toimi oikein hyvin kaikin puolin.

Vierailija
2/9 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kohdalla menin töihin kun vaavi oli 7 kk. Mies oli kotona 4 kk. Sen jälkeen jäin vielä hoitovapaalle siihen asti, että oli 1v 3kk, tällöin hoitoon. Heti alussa haettiin kela-tukia sekä ä-rahan että jaetun vanhempainrahan osalta molemmille. Kelan virkailija ruksi yli miehen osuuden "kun meidän systeemit eivät tule tätä" ja "kyllä te ehditte vielä muuttaa mieltä". Nostin metelin. Tästä on siis 10 vuotta.

Nuoremman kohdalla menin töihin kun oli 6 kk (melkein 7 kk), mies oli kotona 5kk. Meni hoitoon karvan vajaa 1-vuotiaana. Hyvin meni. Eikä vanhempainrahahakemuksesta enää ruksittu miehen osuutta yli. Miehellä oli kotihoidon tukea hetken aikaa sen jälkeen kun vanhempainrahakausi loppui. 

Verottaja kompensoi hyvin kun osan vuodesta oli hoitovapaalla ja/tai vanhempainrahakaudella ja osan ihan kuukausipalkalla. Oli kiva tehdä töitä alle 10% ennakonpidätyksellä. Muutenkin sujui oikein loistavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin töihin, kun vauva oli 4kk. Mies oli vuoden kotona (vanh.vapaa + hoitovapaa). Minä sitten vuoden vuorotteluvapaalla.

Vierailija
4/9 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia, kiitos! Varsinkin Kelan ja molempien työpaikan suhtautuminen kiinnostaa. Tiedän että on lakisääteinen oikeus jakaa vanhempainvapaa vanhempien kesken miten vaan, mutta silti jännittää miten miehen työpaikalla asiaan suhtaudutaan. 

Vierailija
5/9 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan perusprosessit nykyään varmaan ihan ok. Tein silloin v. 2005 valituksen sosiaali- ja terveysministeriöön. Sain todella ympäripyöreän ja puolustelevan vastauksen silloin, mutta 2007 toimintatapa oli jo korjaantunut.

Minä ja mies molemmat it-alalla, joten työnantajan suhtautuminen ihan läpihuutojuttu. Miehen työpaikalla enemmän sääntö kuin poikkeus että isä jonkinlaisella vanhempain- ja hoitovapaalla pidempään kuin se isäkuukausi. Niillä on jonkinlainen "pappakerho" siellä kuulemma. Mun työpaikalla ehkä vähän vanhoillisempi meno, kun työntekijäprofiili on erilainen. Miehen työpaikalla enemmän nörttipainotteinen ja mulla taas myyjäpainotteisempi...

Vierailija
6/9 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 6/6! Meillä on aikomus mun palata töihin kun lapsi on 6 kk ja mies jää n. 1,5 vuodeksi kotiin. Mä jään sen jälkeen kotiin vielä kuudeksi kuukaudeksi. Mulla on töissä tulossa yksi projekti, joka on uran kannalta erittäin tärkeä ja siksi palaan töihin. Ilman sitäkin jakaisimme kyllä kotihoidontuen osuuden ja mies olisi enemmän kotona, koska mulla on tuplapalkka.  Mies ajaa rekkaa ja nykyisessä työpaikassa ei ole yksikään mies ollut kotona lasten kanssa isyysvapaata enempää. Erittäin vanhoillinen työyhteisö. 

Vierailija
7/9 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaettiin  6kk - 6 kk - 3 kk eli minä olin ensin lapsen kanssa, sitten mies ja sen jälkeen minä hoitovapaalla. Työnantaja ei tykännyt tästä systeemistä, koska sijaisen kanssa oli ongelmia. Enkä minä tykännyt siitä, että mies hoiti lapsen, ei tehnyt mitään muuta.

Vierailija
8/9 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaoimme vanhempainvapaata vuoden ajan puoliksi niin, että olimme viikon töissä, viikon hoitovapaalla, eli toinen oli töissä ja toinen hoitovapaalla. Miehen työpaikalla oli kyse lähinnä ilmoitusasiasta, minulla vaati enemmän järjestelyjä. Oli henkisesti erittäin toimiva järjestely, sillä vaikka työviikolla joutui tietysti vähän kirimään hommien kanssa, olivat työviikot erittäin tehokkaita. :) Kotiviikolla jaksoi paremmin olla lapsen kanssa ja puuhata vaikka mitä, kun oli juuri ollut viikon töissä. Ihan loistava järjestely, lähtisin kyllä uudestaankinn jos olisi tarvetta.

Vierailija
9/9 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kotona ensimmäiset puoli vuotta, loput vanhempainvapaat käytti isä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän