Uskaltaisitteko te pysäyttää ryöstäjät? (Pasilan ryöstö)
Oon myös kaupassa töissä Helsingissä ja en varmasti uskaltaisi pysäyttää ryöstäjiä. Meilläkin tapahtuu varastamista ainakin viikoittain, mutta painan aina vartijanappia kassalla ja vartijat tulevat ihan parin minuutin sisällä. Se usein riittää, jos on tuttu ryöstäjä, koska tietää heti, ettei hän kaupasta poistu ilman saalista. Joskus ryöstäjä ehtii paeta, mutta annan tuntomerkit vartijalle ja hän informoi muita liikkeitä ja usein sama henkilö palaakin ryöstämään uudelleen.
Meidän myymäläpäällikkö on meitä ohjeistanut aina kutsumaan vartijat paikalle, koska oman turvallisuutemme takia meidän ei pitäisi ottaa varkaita kiinni. En edes uskaltaisikaan, koska varkaat on usein alkoholisteja ja narkkareita, joten saattavat käyttäytyä arvaamattomasti ja väkivaltaisesti. Voihan niillä olla vaikka puukko vyötäröllä ja saattavat hetken mielijohteesta iskeä myyjää sillä. Joskus kun olen kutsunut vartijat ja ryöstäjä on jäänyt kiinni, niin olen saanut osakseni huorittelua jne. Tuota K-kauppaa oli vieläpä ohjeistettu käyttämään pippurisumutetta ja ottamaan ryöstäjät kiinni. Onko myyjällä sellaiseen velvollisuus, jos ei uskalla tai halua?
Kommentit (12)
En varmaan, sen verran vellihousu olen.
Todellakin. Ei noi vatipäät usko muuta kuin väkivaltaa. Ei ainakaan mun kauppaan tule toista kertaa, kun saa vähän osumaa
Ei tietysti ole velvollisuus, enkä itse myyjänä muutaman kaljan takia alkaisi omaa turvallisuuttani riskeeraamaan.
Ryöstö on rahan viemistä aseella uhaten, nyt puhutaan myymälävarkaasta / näpistelijästä. Kukaan "ryöstä" kaljakeissiä....
Olen töissä pienehkössä firmassa, jossa kuitenkin käsitellään rahaa aika tavalla. Ja kyllä toden totta, meillä on tiskin alla ihan vanhan liiton pesäpallomaila. Ja ohjeena ollaan saatu, että jos joku uhkaa millään tavalla fyysisesti, niin sitä saa myös käyttää. Ei ole tilanteita tullut, ja toivottavasti ei tule.
En minäkään lähtisi myyjänä varkaiden kanssa tappelemaan. Mitäpä sitten, jos sillä myymälävarkaalla on vaikka puukko mukanaan ja ottaa sen käyttöön. Tietyt tyypit saattavat myös purra, jos käsirysy syntyy. Enkä naisena välttämättä olisi kovinkaan vahvoilla esim. kahta miestä vastaan (tai edes yhtä).
Vartijat ja poliisi ovat tällaisia tilanteita varten. Omaa terveyttä ei kannata lähteä riskeeraamaan, eikä sitä monissa paikoissa edes suositella.
Rohkea mimmi silti, varmasti tullut mitta täyteen näiden näpistelijöiden kanssa ja päätti näyttää närhen munat.
Täytyy oikeasti nostaa hattua videon myyjäneidille. Varkaudet eivät ole kuitenkaan myyjän taskusta pois, enkä tiedä palkitaanko varkaiden kiinniotosta mitenkään. Myyjän tuntipalkalla ei myöskään tulisi oletuksena olla, että pitää tarvittaessa painia rötöstelijöiden kanssa. Helpompaa on levitellä käsiä ja todeta, että nyt kävi näin. Itse todennäköisesti antaisin varkaiden mennä, etenkin jos heitä on monta ja ovat aikuisia miehiä.
Mutta tosiaan, respectit myyjälle jämäkästä asenteesta ja kylmähermoisuudesta. Poliisikoulun hakupaperit vetämään :)
En todellakaan riskeeraisi omaa henkeäni parin kaljan vuoksi!!
En uskaltaisi.