Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Villasukan neulojat hoi! tarvitsisin hiukan neuvoja, yritän tehdä ensimmäistä villasukkaa

Vierailija
07.02.2022 |

Käsityöihmiset, yritän opetella tekemään villasukkia, mutta ohjeet tuottavat päänvaivaa. Varren sain neulottua, siinä ei ongelmia, mutta kantapää on hankala. Yhdessä ohjeessa on että pitäisi kaventaa ennen kantapäätä, neuloa varren jälkeen pari oikeaa kierrosta ja samalla kaventaa 6 silmukkaa pois(oletus ohjeessa on että silmukoita on ollut 48) ja sitten alkaa tekemään kantapäätä 20 silmukalla. Toisessa ohjeessa ei tarvitse kaventaa mitään, kahdella puikolla vaan kantapäätä tekemään. Mutta miten kun teen sukkia yhteensä 64 silmukalla? Lanka oli ehkä hiukan ohuempaa kun 7 veljestä, puikot 3.5 ja neulon aika tiukkaa niin varresta tuli ainakin sopiva tuolla määrällä. Tein ensin 48 silmukalla, mutta varresta tuli sen verran tiukka että purin sen ja aloitin alusta. Sukissa on hyvä olla vähän väljyyttä. Niin kavennanko vai teenkö kantapäätä vaan kahdella puikolla eli yhteensä 32 silmukalla, tuleeko liian iso siitä kantapäästä?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ohjeen mukaan, älä sovella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kavenna.

Vierailija
4/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta esim. Martat villasukat ja katso video. Pääset hyvin kärryille.

Vierailija
5/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole aiemmin tehny sukkia, etsi yksi ohje joka on tehty käyttämällesi langalle ja pitäydy siinä. Älä ala soveltamaan ohjetta.

Vierailija
6/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet ensimmäisiä sukkia, niin noudata sitä ohjetta, millä päätät tehdä. Etsi ohje, missä mallitilkun silmukka- ja kerrosmäärä vastaavat omaasi.

Jossain sukissa kavennetaan varren jälkeen, niissä varsi ei yleensä ole kovin joustava, joten siihen joutuu varressa käyttämään enemmän silmukoita kuin mikä on hyvä jalkaterässä. 

Vierailija
7/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole aiemmin tehny sukkia, etsi yksi ohje joka on tehty käyttämällesi langalle ja pitäydy siinä. Älä ala soveltamaan ohjetta.

En ole varsinaisesti juuri tuolle langalle löytänyt ohjetta, se on prisman house merkkiä. 5lankasäiettä yhdessä. Olen katsonut näitä kahta allaolevaa ohjetta. Silmukkamäärän sovelsin itse,siihen määrään en löydä ohjetta, kaikki ohjeet on 48 silmukalle. Missään ei kerrota mitä tehdä jos tekee suuremmalla määrällä. Lapasia osaan kyllä neuloa, villasukat ihan utopiaa. 😟

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/09/16/neulo-yksinkertaiset-sukat-joi…

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/tee_itse/neulonta/villasukan_oh…

Vierailija
8/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla siis on 17 puikolla? 34 kahdella. Ohuella langalla se voi olla ihan hyvä. Itse ehkä kaventaisin joka puikolta yhden. Pitäisi nähdä työ, koska varmaan teet tosi tiukkaa tai ohuella langalla. Itse näen, että tuossa päälipuoli tulee liian leveäksi. Eli otan noilta odottamaan jääviltä puikoilta pari silmukkaa kantapalaan.

Ohjeeni on kaventaa. Mutta näkemättä työtä, se voi olla väärä ohje.

Vierailija
9/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole varsinaisesti juuri tuolle langalle löytänyt ohjetta, se on prisman house merkkiä. 5lankasäiettä yhdessä. Olen katsonut näitä kahta allaolevaa ohjetta. Silmukkamäärän sovelsin itse,siihen määrään en löydä ohjetta, kaikki ohjeet on 48 silmukalle. Missään ei kerrota mitä tehdä jos tekee suuremmalla määrällä. Lapasia osaan kyllä neuloa, villasukat ihan utopiaa. 😟

Katso langan vyötteestä ens alkuun langan tiheys ja sen mukaan valitset ohjeen. Esim. Novitalla on helposti ymmärrettäviä sukan ohjeita aloittelijalle.

Vierailija
10/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on suositus puikon koko?

Vierailija
11/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee kantapää 31 silmukalla - teen vuodessa kymmeniä sukkia - pariton määrä - kantakavennus 10 - 11 -10 - tee 28 krs - poimi 15-16s

Vierailija
12/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso langan vyötteestä ens alkuun langan tiheys ja sen mukaan valitset ohjeen. Esim. Novitalla on helposti ymmärrettäviä sukan ohjeita aloittelijalle.

Minun käsiala on ihan erilainen kuin ohjeissa. Eli sen mukaan ei voi mennä testaamatta. Ja aloittajalla selkeästi on tiukka käsiala.

Vierailija
13/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nyt joku toinen helpompi kantapää -ohje eikä noita missä on kavennuksia ja nostoja ja muita kamalia. esim. tiimalasikantapää

http://www.ullaneule.net/0104/neuvot_tiimalasikantapaa.html

Vierailija
14/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minkälainen sun nilkka on? Jos on jäykkä ja pullea, älä kavenna. Jos siro ja taipuisa, kavenna. 

Vierailija
15/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitanpa järkevään järjestykseen 31 tai 33 silmukkaa kantaan 28 krs - aloita krs niin, että et neulo ensimmäistä silmukkaa , helpompi poimia- poimi 15.16 silmukkaa - kavennukseen 31:  10-11-10 tai 33:11-11-11

Vierailija
16/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tee kantapää 31 silmukalla - teen vuodessa kymmeniä sukkia - pariton määrä - kantakavennus 10 - 11 -10 - tee 28 krs - poimi 15-16s

Jos aloittaja on aloittanut 12 silmukkaa puikolla ja vaihtanut sen 16 silmukkaan , niin sinun laskelmat ei sovi. Käsiala on pakko olla tosi tiukka.

Vierailija
18/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on youtubessa. Katso sieltä.

Vierailija
19/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sun viestisi oli ihan selkeä näin toiselle sukanneulojalle, mutta taatusti hepreaa ap:lle.

Ja ap, se sun lanka on varmaan suht samanpaksuista kuin esim novitan nalle ja sille löytyy ohjeita netistä vaikka kuinka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme