Olen koko ajan pahalla tuulella- onko se vaihdevuosien oire?
Vai pitääkö muilta osin tarkastella elämäänsä?
Oon 45 v ja oon huomannut olevani tosi ärtyisä jatkuvasti.
Sydämessäni olen kiitollinen monestakin asiasta mutta arjessa hyvinkin pahan tuulinen.
Olen jotenkin onneton ja tyytymätön, en edes muista koska olisin nauranut viimeksi kunnolla.
Elämässä on tosin ollut viime aikoina yllättävän paljon vastoinkäymisiä että sinänsä ei ihme että vetää mielen matalaksi- oon kärsinyt terveydellisistä ongelmista, taloudellisista sekä ihmissuhteissa ollut minusta riippumattomia ulkopuolisen aiheuttamia kriisejä., jotka vaikuttaneet perheen hyvinvointiin.
Osaako kukaan edes samastua?
Tämä martyyriys on myös yksi oireistani
Kommentit (27)
Kyllä olin ärtyisä ja herkästi suuttuva. Myöhemmin alkoivat hikoilupuuskat, varsinkin öisin, mikä oli todella rasittavaa.
Syö kevyesti, juo paljon vettä, vältä alkoholia, liiku sopivasti. Ja ennen kaikkea, ole armollinen itsellesi. Kyse on luonnollisesta asiasta.
Vaihdevuosien pahin vaihe kesti minulla noin puolitoista vuotta. Sen jälkeen on ollut aivan mahtavaa!
Taitaa liittyä enemmänkin sukupuoleen. Takamuskin taitaa olla kohtuu kookas😋
Mies54v
Olisikin iso perse niin mikäs olis ollesss.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon huomannut et todella monet 45-55 vuotiaat naiset on aina huonolla tuulella ja todella rasittavia. Hanki lääkäristä apua ennen kuin kaikki vihaavat sinua.
Lääkäristä ei saa muuta apua kuin rintasyöpää aiheuttavaa estrogeenia.
Vaihdevuodet on aivan yhtä luonnollinen asia kuin murrosikäkin.
Ei estrogeeni aiheuta syöpää, eikä lisää syöpäriskiä merkittävästi. En ymmärrä, miksi tässä asiassa estrogeenivalmisteita syytetään? Todella moni nainen saa apua, kun käyttää estrogeenia paikallisesti. Itse asiassa erityisesti rintasyöpäpotilaat HYÖTYVÄT estrogeenivalmisteista.
Jos pitäisi listata terveydelle vaarallisia hormonivalmisteita, aloittaisin aivan ensimmäisenä e-pillereistä. Ne aiheuttavat useille naisille epämiellyttäviä ja haitallisia oireita. Estrogeenivalmisteet päin vastoin HELPOTTAVAT lukuisia kiusallisia oireita.
Älkää heitelkö perättömiä huuhaaväitteitä estrogeenivalmisteiden haitallisista vaikutuksista. Ne ovat enemmän huuhaata kuin Nordinin jutut.
Ei ole minulla ollut tuota oiretta, vaihdevuodet olleet nyt 2 vuotta menossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon huomannut et todella monet 45-55 vuotiaat naiset on aina huonolla tuulella ja todella rasittavia. Hanki lääkäristä apua ennen kuin kaikki vihaavat sinua.
Vaihdevuodet on aivan yhtä luonnollinen asia kuin murrosikäkin.Ei estrogeeni aiheuta syöpää, eikä lisää syöpäriskiä merkittävästi. En ymmärrä, miksi tässä asiassa estrogeenivalmisteita syytetään? Todella moni nainen saa apua, kun käyttää estrogeenia paikallisesti. Itse asiassa erityisesti rintasyöpäpotilaat HYÖTYVÄT estrogeenivalmisteista.
Jos pitäisi listata terveydelle vaarallisia hormonivalmisteita, aloittaisin aivan ensimmäisenä e-pillereistä. Ne aiheuttavat useille naisille epämiellyttäviä ja haitallisia oireita. Estrogeenivalmisteet päin vastoin HELPOTTAVAT lukuisia kiusallisia oireita.
Älkää heitelkö perättömiä huuhaaväitteitä estrogeenivalmisteiden haitallisista vaikutuksista. Ne ovat enemmän huuhaata kuin Nordinin jutut.
Eikö?
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01159
” Vaihdevuosien hormonihoidon riskit
Rintasyöpä
Hormonihoito lisää rintasyöpäriskiä, pelkkä estrogeenihoito vähemmän kuin estrogeeni-progestiiniyhdistelmähoito. Tilastollisesti tämä riskin lisääntyminen nähdään väestötutkimuksissa vasta yli kolme vuotta kestäneen hormonihoidon jälkeen.”
” Kohtusyöpä
Pitkäaikainen estrogeenihoito lisää kohdunrungon syöpää, jos keltarauhashormonia ei käytetä tai sen annos ei ole riittävä. Syöpäriski kasvaa kymmenen vuoden estrogeenihoidon jälkeen lähes kymmenkertaiseksi, jos käytössä on pelkkä estrogeeni.”
” Muut syövät
Pitkäaikaiseen estrogeenihoitoon (yli 10 v) on liitetty vähän lisääntynyt munasarjasyövän riski. Riski on lisääntynyt sekä estrogeenihoidossa että estrogeeni-progestiiniyhdistelmähoidossa, eikä hormonin annostelureitillä näytä olevan vaikutusta.”
” Laskimotukokset
Hormonihoito suurentaa laskimotukos- ja keuhkoveritulppariskin 2–4-kertaiseksi. Riski liittyy tablettimuotoiseen estrogeenihoitoon, varsinkin ensimmäisten 6–12 kuukauden aikana hoidon aloituksesta. Pelkkä estrogeeni lisää tukosvaaraa yhtä paljon kuin estrogeenin ja keltarauhashormonin yhdistelmä. Ikä, huomattava ylipaino sekä liikkumattomuus nostavat riskiä. Sukutausta, aikaisemmat laskimotukokset tai tiedossa oleva tukostaipumus on aina otettava huomioon hormonihoitoa suunniteltaessa. Ikä ja ylipaino ovat laskimotukoksen tärkeimpiä riskitekijöitä. Ihon kautta annettavaan estrogeenihoitoon (geeli, suihke tai laastari) ei liity lisääntynyttä laskimotukosriskiä. Erityisesti riskipotilaiden tulisi suosia tätä annostelumuotoa.
Hormonihoitoon on liitetty myös suurentunut verisuonitukoksen seurauksena kehittyvän aivoinfarktin vaara. Lisääntynyttä aivoinfarktin riskiä ei kuitenkaan ole todettu alle 60-vuotiailla naisilla. Hormonihoidon aivoinfarktiriski näyttää olevan riippuvainen erityisesti estrogeenin annoksesta. Koska aivoinfarktiriskin kliininen merkitys lisääntyy iän myötä, erityisesti yli 60-vuotiaiden hormonihoitoa käyttävien naisten tulisi käyttää pieniannoksista hoitoa.”
Siis täysin riskitöntä! Tai sitten ei.
Vaihdevuodet on aivan yhtä luonnollinen asia kuin murrosikäkin.