Puhuvatko suomalaiset vetäen henkeä sisäänpäin?
Joskus ulkomaiset videovlogaajat kertovat tavasta. Tuleeko mieleen sukulainen tai tuttu joka on tehnyt niin.
Kommentit (16)
Kyllä. En ollut itse tajunnut sitä, kunnes ei-suomalainen mieheni mainitsi siitä. Siitä lähtien olen alkanut kiinnittää huomiota asiaan. Lähes kaikki puhuvat välillä hengittäen sisäänpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. En ollut itse tajunnut sitä, kunnes ei-suomalainen mieheni mainitsi siitä. Siitä lähtien olen alkanut kiinnittää huomiota asiaan. Lähes kaikki puhuvat välillä hengittäen sisäänpäin.
Itsekin kuulin asiasta vasta kun asuin Yhdysvalloissa ja kämppikseni naureskeli tälle.
Sitä ei vaan itse huomaa.
Etenkin lyhyet huokauksenomaiset joo, ei, niin.
Tai sitten vaan toteamus kesken hiljaisen hetken toimistolla "Mä en millään jaksaisi lähteä kääntään (parkki)kiekkoa".
Kaikki syntyperäiset suomenkieliset tekee tätä. Ei kai siinä mitään naureskelemista ole.
Kyllä lähes kaikki suomalaiset tekevät tätä. Varsinkin naiset. Saan kuulla siitä Saksassa jatkuvasti.
Minäkin olen kuullut tästä mainittavan, mutta en ole ikinä huomannut sitä ennen. Etenkin "kyllä" on kuulemma sellainen sana, jossa vedetään henkeä sisään samalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki syntyperäiset suomenkieliset tekee tätä. Ei kai siinä mitään naureskelemista ole.
No en kyllä tee iäkkäämpänä ukkona. Minusta lähinnä keski-ikäisten naisten tapa.
Olen myös nähnyt tätä ihmeteltävän. Miksi se on outoa? Kun ei se minusta mitenkään erikoista ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tee, paitsi jos kokeilen sitä erikseen. Sylkeä voisi mennä väärään kurkkuun tai juomaa, jos siitä tulisi tapa ja sitä pelkään.
Mitä sitten pitäisi tehdä, hönkiä ulos samalla kun puhuu ja sylkeä ympäriinsä?
Kyllä puhuvat. Ihan jokainen suomalainen tekee niin. Ei tietenkään kaikkia sanoja tai lauseita puhuta vetämällä henkeä sisään päin, mutta on meidän kielessä paljon sanoja, jotka yleensä lausutaan vetämällä henkeä sisään päin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten pitäisi tehdä, hönkiä ulos samalla kun puhuu ja sylkeä ympäriinsä?
Heh hauskasti sanottu. Johonkin suuntaan ilma liikkuu.
Mä osaan myös viheltää sidäänpäin!
Geeneissä?
Kyllä. Olisko jännittynyt.