Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko teille jää käyttörahaa kuukaudessa rehellisesti

Vierailija
07.02.2022 |

Jos kuluihin ei lasketa vuokraa, mahdollista autoa ja siitä aiheutuvia kuluja , sähkö ja vesilaskua.

Paljon jää käytettäväksi? Itse olen sairauseläkkeellä ja omistan edinvalvojan vaikka en haluaisi ja saan 100€ per viikko eli 400€ kuussa omalle tilille ja tän lisäksi ei saa muuta. Tuntuu tiukalta välillä kun on kaksi kissaa vielä siinä ruokittavana ja muut kulut . Mutta tiedän ihmisen joka saa edunvalvojan takia 60€ viikko , että häneen nähden olen paremmassa asemassa vaikka tuntuukin että rahat loppu kokoajan. Miten muilla?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos et saa enempää eläkettä, niin ei kai se rahan määrä siitä lisäänny, jos saisitkin sen kerralla kaiken? 

Vierailija
2/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti noin 800€ euroa kuukaudessa käteen jäävä osuus ja pimeästi siihen päälle pari sataa eli noin tonnin verran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän yli 3200 e/kk jää rahaa, jota ei ole etukäteen korvamerkitty.

Vierailija
4/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän 2000 ja loput menevät sijoituksiin.

Vierailija
5/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää yli 1000 €/vko, mutta käytämme viikossa 330-370€ . Meitä on viisi. Selviäisimme siis paljon tätäkin vähemmällä. Koronaikana ei myöskään tee mieli kuluttaa.

Vierailija
6/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos et saa enempää eläkettä, niin ei kai se rahan määrä siitä lisäänny, jos saisitkin sen kerralla kaiken? 

Ilman edunvalvojaa saisin vähän päälle 500€ mutta maksan eläkkeestä edunvalvojan palkkion kuukausittain, että hän hoitaa asiani. Olen mt syistä eläkkeellä ja vasta reilu parikymppinen. Taustalla pakkohoito jaksoja sairaalassa, jonka jälkeen määrättiin 3 vuotta sitten edunvalvoja väkisin. Nyt ei ole ollut 4 vuoteen osastojaksoja ja olen pärjännyt , mutta en saa silti purettua. Olisi se sata euroa kuussa enemmän minulle aika iso summa silti.

Vierailija
7/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800e jää "yli" (kun asuminen, laskut, ruoka, lainat maksettu), josta 1000e sijoituksiin ja 800e hummailen mihin huvittaa.

Vierailija
8/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin per viikko, koska teemme kaikki ostoksemme yhtenä päivänä viikossa.

5.

Vierailija
9/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissoihin minulla on ratkaisu: pienoiskivääri. Siis jos asut maalla.

Vierailija
10/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamasi rahasi on määritelty laissa, sehän riippuu täysin tuloistasi/eläkkeestäsi.

Eikä summia voi mitenkään verrata siihen, ellei asumiskuluja voi vähentää ensin, eikös ne ole sinultakin vähennetty tuosta 400 eurosta.

Käteen jää sama 400 euroa asumiskulujen jälkeen, eläkeläinen 43 työvuoden jälkeen.

Vierailija
11/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkkeellä, eläke on nettona 1560 euroa kuussa. Tililtä menee kaikki omakotitaloasumisen vakituiset maksut, polttoaine, omat ja koiran ruuat, pesuaineet, puhelin ja Netti.

Säästöön jää kuukaudesta riippuen 200-780 euroa. Olisiko tuo siis se "käyttöraha", joka ei mene pakollisiin menoihin?

Vierailija
12/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saamasi rahasi on määritelty laissa, sehän riippuu täysin tuloistasi/eläkkeestäsi.

Eikä summia voi mitenkään verrata siihen, ellei asumiskuluja voi vähentää ensin, eikös ne ole sinultakin vähennetty tuosta 400 eurosta.

Käteen jää sama 400 euroa asumiskulujen jälkeen, eläkeläinen 43 työvuoden jälkeen.

Taas huomaa että rehellinen työ ei kannata

Vierailija
13/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin outo määrittely, että muu kuin vuokra, vesi, sähkö ja auton kulut katsotaan "käyttörahaksi".

Mutta tuon määritelmän mukaan mulla jää yhden hengen taloudessani sitä "käyttörahaa" noin 2 200 euroa kuussa. (Ihan rehellistä rahaa joka euro, ei ole pimeitä tulonlähteitä.)

Vierailija
14/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provisiopalkka. Maksan aina tasan puolet yhteisistä menoista ja minimissään 400 jos peruspalkalla kuukausi. Oikein hyvinä kuukausina saattaa jäädä 1500 . Yleensä jotain noiden väliltä

Vierailija
15/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman edunvalvojaa saisin vähän päälle 500€ mutta maksan eläkkeestä edunvalvojan palkkion kuukausittain, että hän hoitaa asiani. Olen mt syistä eläkkeellä ja vasta reilu parikymppinen. Taustalla pakkohoito jaksoja sairaalassa, jonka jälkeen määrättiin 3 vuotta sitten edunvalvoja väkisin. Nyt ei ole ollut 4 vuoteen osastojaksoja ja olen pärjännyt , mutta en saa silti purettua. Olisi se sata euroa kuussa enemmän minulle aika iso summa silti.

Nyt ei kyllä pidä paikkaansa tuo edunvalvojan palkkio - ei voi olla 1200 euroa vuodessa, maksimi taitaa olla 400 euron huitteilla.

Vierailija
16/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tuhannen kieppeillä jää säästöön per kuukausi kaikkien kulujen jälkeen, vaikka nyt en ole mitenkään yrittänyt säästellä.

Vierailija
17/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ihan ymmärrä mikä käyttöraha jos kuluihin ei lasketa asumiskuluja ja autoa? Mulle ainakin käyttöraha on tulot - menot joihin myös autot ja asuminen lasketaan, ylijäävä on käyttörahaa.

Asuntolainan, autojen, sähköt, ruuat, säästäminen, sijoittaminen ym. jälkeen ns. löysää rahaa jää noin 700€/kk. Siitä sitten maksetaan vaatteet, harrastukset, yms. Säästöistä sitten isot kertaluonteiset maksut, kuten isommat eläinlääkärilaskut tai isojen kodinkoneiden hankinnat ym.

Vierailija
18/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa kaikki asumiskulut, joten periaatteessa mulle jää koko 1300 euron nettopalkkani "omaan" käyttöön. Tosin mä maksan meidän kaikki ruokaostokset yms. noin 500€ kuussa

Vierailija
19/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei kyllä pidä paikkaansa tuo edunvalvojan palkkio - ei voi olla 1200 euroa vuodessa, maksimi taitaa olla 400 euron huitteilla.

Edunvalvojan palkkio ja "sivuunjäävä" osuus , eli osuus mitä en saa. Sosiaalityöntekijä kertoi tästä sivuunjäävästä osuudesta mitä en ole kyllä ikinä nähnyt ,yhden kerran sain imurin ja thats it. Edunvalvoja saa päättää viikkorahani ja se on nyt sen 100€ . Johonkin "sivuun" laitetaan rahaa "jos vaikka kodinkone menee rikki yms" . Kuitenkaan telkkaria en ole vieläkään saanut uutta kun edunvalvoja sanoo "ei ole rahaa".vaikka pitäisi olla siitä sivuun jäävästä osuudesta mitä hän voi hallita ja mitä en itse näe . En itsekkään tiedä mihin tämä sivuun menevä osuus on ja en saa verkkopankkitunnuksia enkä nää omia rahojani sieltä käsinkään.

Katsokaapa MOT edunvalvonnan uhrit.

Ei mene aina kaikki niinkuin pitää , varsinkin kun on yleinen edunvalvoja :(

Vierailija
20/22 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän yli 3200 e/kk jää rahaa, jota ei ole etukäteen korvamerkitty.

Vähän vaikea uskoa, että pakollisten menojen jälkeen jää noin paljon. Tuohan on monelle bruttopalkka.