Kuolevatko naiset elokuvissa ja kirjoissa miehiä useammin?
Hesarissa on juttu https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008553674.html, joka tällä hetkellä on otsikoitu "Tällä kertaa kuolee mies". Jutussa haastatellaan kirjailijoita kirjasta ja sanotaan mm. "Ystävät pohtivat, miksi taiteessa ja kulttuurituotteissa nuori nainen niin usein kokee väkivaltaisen kuoleman ja miksi kuolema esitetään aina niin samalla tavalla."
Mutta onko tuo väite oikeasti totta vai onko kyseessä ko. kirjailijoiden omien luku- tai katselutottumusten luoma harha? Minä en ole huomannut, että esim. dekkareissa tai rikoselokuvissa uhri olisi aina, yleensä tai edes useimmiten nuori nainen. Uhreina on sekä miehiä että naisia kaikissa ikäluokissa. Olisiko kyse jonkinlaisesta vahvistusharhasta, jossa on ajateltu, että "taiteessa ja kulttuurituotteissa" uhri on nuori nainen ja sitten jatkossa aina huomattu nuoret naisuhrit ja sivuutettu muut uhrit?
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Jotta voidaan kuvata mies oikeutetussa väkivallanteossa, hänen täytyy kostaa vaimonsa, perheensä, tms. tärkeän hlön kuolema.
Kyllä, kyllä, mutta ovatko kirjoissa, tv-sarjoissa ja elokuvissa murhien uhrit yleensä nuoria naisia vai eivät? Onhan siellä uhrien joukossa nuoria naisiakin, mutta minun mielestäni huomattavan usein uhri on mies. Mutta toisaalta minä ehdin lukea vain pienen määrän kirjoja ja niistäkin vain osa on rikostarinoita. Sama koskee tv-sarjoja ja elokuvia. On aivan mahdollista, että olen onnistunut valikoimaan tarinoita, joissa rikosten uhrit valikoituvat keskimääräistä tasa-arvoisemmin. Tai sitten tuon kirjan kirjoittajat ovat jollain tavoin päätyneet valitsemaan tarinoita, joissa uhrina on nuori nainen useammin kuin rikostarinoissa keskimäärin. Tuollaisia valintoja saattaa tehdä aivan tahattomasti.
Miten fiktiivisten rikosten uhrien sukupuoli ja ikä jakautuu laajemmassa mitassa? Pitäisikö tarkastella vain menestysteoksia vai otetaanko mukaan ties mitä marginaalituotantoa?
Jotta voidaan kuvata mies oikeutetussa väkivallanteossa, hänen täytyy kostaa vaimonsa, perheensä, tms. tärkeän hlön kuolema.