Yle-Linna :naistenvankila
kiva kun mirkun vaatteet sensuroidaan ettei isukki ja äippä näe ilman omia vaatteita
Katso lähetysajat : Linna - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (2711)
Vierailija kirjoitti:
Tiina kertoo kaikille, että on ollut kuivilla tammikuusta 2021 lähtien. Eikös toi sarja ollut kuvattu kesällä 2021, jossa menee täysin aineista sekaisena linnaan?
Jäin ihmettelemään tuota aineissa olemista. Puhalluttivat kyllä, mutta tekivätköhän vielä huumetestin? Sitä ei tietenkään ohjelmassa näytetty tai kerrottu.
Miten tämä Jane, kun hän vapautuu? Saatetaanko samantien lentokentälle? Tuleeko elinikäinen matkustuskielto EU-maihin/Schengen-alueelle?
Katson sarjaa nyt toista kertaa. Mä tiedän olevani huono ihmistuntija, mutta en vieläkään näe noissa päätähdissä sitä valehtelua, psykopatiaa tai vastaavaa. Jane on mun silmissä ihan perus mummeli ja Lija vähän syrjäytyneen oloinen reppana. Mirellasta tulee epämääräiset vibat, etten haluaisi tai jaksaisi olla tillaisen ihmisen kaveri. Siitä olen samaa mieltä, että Lindalla on todennäköisesti paras tulevaisuus edessään, ettei välttämättä enää joudu uudestaan vankilaan.
Olispa jotain vastaavia lepokoteja aikuisille. Saisi lukea ja kutoa villasukkia, ruokahuolto pelaisi säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Katson sarjaa nyt toista kertaa. Mä tiedän olevani huono ihmistuntija, mutta en vieläkään näe noissa päätähdissä sitä valehtelua, psykopatiaa tai vastaavaa. Jane on mun silmissä ihan perus mummeli ja Lija vähän syrjäytyneen oloinen reppana. Mirellasta tulee epämääräiset vibat, etten haluaisi tai jaksaisi olla tillaisen ihmisen kaveri. Siitä olen samaa mieltä, että Lindalla on todennäköisesti paras tulevaisuus edessään, ettei välttämättä enää joudu uudestaan vankilaan.
Olispa jotain vastaavia lepokoteja aikuisille. Saisi lukea ja kutoa villasukkia, ruokahuolto pelaisi säännöllisesti.
Eihän psykopaattia helposti huomaa. Itse olin sellaisen kanssa naimisissa. Hehän osaavat pitkään teeskennellä ennenkuin alkaa mitään huomaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kyllä sellainen käsitys, että A. Flink olisi Mirellan täti ja H. Flink äiti.
H.Flink on myös täti. M.Flink on äiti.
Tällä jane mummelilla on välillä ilkeä ilme kasvoilla, silmissä välähtää ilkeä katse.
En myöskään pidä siitä miten valittavat lähes kaikesta, he ovat syyllistyneet rikoksiin. Käyttäytyvät kuitenkin kuin kesäleirillä missä purnataan sääntöjä vastaan.
Jane ei osannut suomen kielen tunnilla edes alkeita, huomaa ettei halua vaivautua opiskelemaan niin että osaisi vastata edes helppoihin kysymyksiin suomen kielellä.
Katsoin eilen pari minuuttia ja muutaman jakson nähnyt puolittain. Tuli mieleen että miten saisi 3-6kk tuomion jotta pääsisi tuohon lepokotiin?
Vierailija kirjoitti:
Ihme ettei kerrota mitä tuomioita näillä on, sympatiseerataan vaan. Mistä sen tietää vaikka tämä pullantuoksunen mummo on sarjamurhaaja ausseissa.
Hän on huumeiden salakuljettaja omien puheidensa mukaan. Eli tuskin mikään harmiton mummeli koska normi mummolla ei ole yhteyksiä alamaailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin eilen pari minuuttia ja muutaman jakson nähnyt puolittain. Tuli mieleen että miten saisi 3-6kk tuomion jotta pääsisi tuohon lepokotiin?
Meille tulossa putkiremontti. Voisin hyvin sinkkuna asua sen 4-6 kuukautta tuollaisessa huoneessa (sellissä).
Mirellan ja Armin nimissä löytyy ihan Googlesta heidän rikoksiaan. Armi puukotti omaa äitiään H:n kanssa 90-luvulla. Näistä äiti-tytär -petoksista oli paljon juttuja lehdissä. On vain ajan kysymys, milloin Mirellastakin tulee puhtoinen kirkkolaulaja, vaikka miestään sattui puukottamaan nyt viimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän psykopaattia helposti huomaa. Itse olin sellaisen kanssa naimisissa. Hehän osaavat pitkään teeskennellä ennenkuin alkaa mitään huomaamaan.
Riippuu tapauksesta. Kaikki eivät edes esitä. Itse rakastuin aikanaan tälläiseen pahaan poikaan joka ei kyllä peitellyt sitä että oli psyko, jonka ajattelin rakkaudella parantavani nuorena naiivina. Hyvä ihminen hän oli mielestäni kuitenkin, ei vain kyennyt tuntemaan empatiaa tai myötäkärsimystä yms. Olisi varmaan ollut hyvä kirurki tai muussa työssä missä joutuu paineenalla työskentelee, mutta halusi jännittävämmän elämän.
Vierailija kirjoitti:
Sitten olet aika sinisilmäinen. Rikolliset järjestäen tuovat itsestään parhaat puolet esille aina näissä ohjelmissa ja peittävät kaikki ikävät. Esittävät roolia. Kaikilla noilla taustalla kovia rikoksia mitä suurinosa salasi ohjelmassa. Käsittämättömän julmiin asioihin osa kanssasisarista pystyykin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudessa Seiskassa on juttua Tiinasta. "Joulu ei henkilökohtaisesti merkkaa mulle mitään, se on lasten juhla". Jaaha. Eikös tällä Tiinalle ole lapsia - kaksi elossa ja yksi kuollut heitteillejätön seurauksena. Ja sitten lapset on äidillä. Jos Tiina on 35 niin äidin pitää olla yli 50 vuotias. Onkohan tällä nistillä käynyt mielessä, että sen ikäinen ei enää jaksa hoitaa lapsia? Lapsethan on Tiinan maailmaan haluamia, ei hänen äitinsä. Säälittävä luuseri.
Tiedän tuollaisen tapauksen, että äiti itse on vankilassa oleva narkomaani, joka on tullut lomalla raskaaksi. Sitten jättänyt lapsensa oman äitinsä hoitoon ja jatkanut narkkielämää. Tulee tosiaan mieleen, että miksi se lapsi? Kun ei äitiyteen pysty ja oma äiti jo reilusti yli 50 v työssäkäyvä. Huumeet ainoa sisältö elämässä näille naisille. Yhdellä toisella on peräti 4 lasta, joiden äitinä ei ole oikein voinut olla. Luulisi, että äitiys olisi riittävä syy raitistumisen yritykseen?
Huum. euforia menee joillakin kaiken muun edelle. Eivät välitä edes siitä mitä kohdussa olevalle lapselle käy kun kovat aineet virtaa heidänkin suoniin. Itkettää ihan kun miettii miten toisten elämät pilataan, jo ennen syntymää 😢
Tuollaisesta joutaisi saada elinkautisen... Voi olla m u r h a a k i n julmempi teko toiselle, jos vammauttaa pahasti aineiden käytöllä pienen vauvan ja elämän alun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000528603.html
Vanha uutinen Tiinan lapsen kuolemasta. Vähän eri tarinaa selittää tiktokissa..
Patologinen valehtelija. Samoin kuin poikaystävä. Juu, vasta lapsen kuoleman jälkeen veti nappeja. Tosi säälittävää sakkia.
Joo, ei sit ollutkaan perus sairaustapaus.
Miks tuoki piti valehdella??
Mallalla on iso sydän, kun välitti ja rakasti sitä kiduttaja-murh44jaa niin paljon että meni sen kanssa naimisiin. Vai oliko lopulta?
Kumma kun kuitenkin häirihti itselle tehdyt teot, mutta ei haittaa, jos oma mies kiduttaa ja murh44?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000528603.html
Vanha uutinen Tiinan lapsen kuolemasta. Vähän eri tarinaa selittää tiktokissa..
Patologinen valehtelija. Samoin kuin poikaystävä. Juu, vasta lapsen kuoleman jälkeen veti nappeja. Tosi säälittävää sakkia.
Joo, ei sit ollutkaan perus sairaustapaus.
Miks tuoki piti valehdella??
Eikö nuo kaikki patologisesti valehdelleet? Koittivat antaa itsestään jonkun normi likan kuvan, vaikka lehdet on paljastaneet, että tekivätkin erittäin kovia ja julmia rikoksia toisia ihmisiä kohtaan.
Millainen on tuollaisten naisten omatunto jos tuommoisiin pystyy vai onko sitä ollenkaan?
Oon vähän myöhässä tässä keskustelussa, mutta katsoin Linna-sarjan vasta tuossa viikko, pari sitten ja aloin sen jälkeen kahlata tätä ketjua. Toisaalta ymmärrän näitä mielipiteitä, toisaalta en. Katsoin siis sarjan ilman mitään taustatietoa sarjassa esiintyneiden naisten rikoshistoriasta. Sarjassa itsessään niitä valotettiin kovin vähän.
Tällaisia ajatuksia itselleni tuli mieleen:
Tiina: Kaikesta näki, että hänen elämässään aineet olivat olleet mukana pitkään. Hidas ulosanti, tietynlainen katse silmissä ja lässyttävä puheääni viestivät siitä, että pysyiä tuhoja aivoihin oli jo tullut. Viimeisissä jaksoissa Tiina oli selkeämmän oloinen, oli irrotellut ylimääräiset metallit kasvoistaan ja katse oli jotenkin terävämpi. Toivoin hänelle paljon hyvää, mutta vapauteen pääsy näytti kovin pelottavalta: pieni nainen yksin juna-asemalla, tuore avioero takana, mitä lie edessä. Tätä ketjua lukemalla selvisi, että paluu narkkielämään siellä sitten oli. Tosi surullista. Kyllähän Tiina myös valehteli paljon ja kaunisteli asioita. Ei ollut lapsen kuolema ihan niin puhdas onnettomuus kuin annettiin ymmärtää.
Jane: Tämä herttainen australialaismummukka olisi mennyt minulle läpi kuin väärä raha. Jane näytti kaiken kauniin itsestään sarjassa: kutoi sukkia ym., puhui nätisti muille ja suolsi kameralle niin kaunista ja selkeää englannin kieltä, että olisin voinut kuunnella sitä vaikka vuorokauden läpeensä. Mutta miksi niin suloinen mummo olisi joutunut suomalaiseen vankilaan, ellei olisi täysin syyllinen rikokseensa. Tietenkin hän tiesi, mitä kuljetti. Kuka raahaisi isoja suklaarasioita toiselta puolelta maailmaa muuten vain? Suklaata kun myydään joka puolella maapalloa, Suomessakin. Kun Jane kävi hovioikeuden kuulustelussa, ilme muuttui synkäksi. Samoin, kun vaihtoi osastoa, eipä ollutkaan enää niin sydämellinen vanhus, vaan kiukkuinen ja ärtyisä. Ymmärsin kyllä, että sosiaaliset suhteet oli Janelle tärkeitä, mutta hänen olisi kannattanut opiskella kiven sisällä vaikka vähän suomea, niin ei olisi ollut niin orpo olo niiden seurassa, jotka ei enkkua osanneet hänen kanssaan jutella.
(jatkuu....)
(jatkuu...)
Linda: Ainoa, joka oli ehkä lähestulkoon vahingossa joutunut vankilaan. Ainoa äiti, jolla oli normaali suhde lapseensa. Edelleen, Suomessa ei ihan helposti häkki heilahda, joten kyllä Lindankin on täytynyt liioitella rankasti puolustustaan, että tuli ehdoton tuomio. Lindalla näen tulevaisuuden, jos pysyy kaidalla tiellä.
Mirella: Huhheijaa, mikä nainen. Kaunis kuin mikä, ja niin kauan kun häntä kuvattiin kirkossa laulamassa ja papille juttelemassa, saattoi katsojana miettiä, mitä noin kunnollinen ja harras ihminen vankilassa tekee. Mutta sitten, kun oltiin muualla: missä katumus, missä aikomus pysyä poissa kiven sisältä jatkossa? Hänhän ehti tulla kuvausten aikana istumaan toista tuomiota. Luulenpa, että Mirellan elämä on jatkossa sitä: vankilassa käynti ja uskonnollinen elämä siellä, ulos vankilasta ja rikollinen elämä siellä, ja eikun uudelle kierrokselle.
Lilja: Vangeista ainoa, josta tuli negatiiviset vibat heti alkuun tietämättä hänen rikoksiaan. Kun ne sain tietää, muuttui kuvani Liljasta yhä hurjemmaksi: paatunut, täysin katumaton rikollinen, jonka pitäisi pysyä vankilassa loppuelon. Hän valitti kaikesta: kirjastossa liian vähän luettavaa (isot kirjarivit omassa sellissä....), on tylsää dialyysissa (mitä muuta, mukamas parempaa tekemistä hänellä olisi sillä aikaa ollut...?), tylsää sairaalassa, ei sentään kameran edessä valittanut, vaikka oli kortisonin myötä turvonnut palloksi. Olipa muutos, kun vertasin Iltatytön kuvia vuodelta 2013. Niissä Lilja on hyvin hoikka ja kaunis, eikä muutos ollut pelkissä kasvoissa. Vankilakundin kanssa naimisiinmeno oli kaiken huippu. Tuolla tyylillä Lilja ei tulisi ikinä onnistumaan siviilissä. Toivottavasti istuu vielä kauan.
Itse kun tykkään katsoa lineaarista televisiota, tuntui tyhmältä että täällä suuri osa keskustelijoista oli katsonut kaikki jaksot aikaa sitten, nyt on vielä viimeiset tulossa telkkarissa! Näin ollen keskusteltiin sellaisesta, mistä en tiennyt vielä mitään. Aika hyvin olit tuossa analysoinut noita henkilöhahmoja. Olisi mielenkiintoista esim. vuoden päästä nähdä jakso, missä kerrottaisiin, mitä heille kuuluu nyt. Vaikka kiven sisällä suurin osa heistä on taas. Myös Tytöt 18 -keskustelu kiinnostaisi, mutta se tuli pirun myöhään arki-iltana. Täytyis siirtyä älytelkkarin katsojaksi, joo.
Tiinalla on uusi avomies, tällä kertaa Pirkanmaalla. Saa nähdä, milloin hän valuu pk-seudulle - täällähän ne parhaat apajat on. Mirella on niin pelottava tyyppi, että toivottavasti tuollaisiin ei joudu ikinä törmäämään.
Jos itse olisin päihdeäiti, pyrkisin edes raskausajan olemaan laitoshoidossa, kun yhteiskunta sellaisia tarjoaa. Myös yhteiskunta tarjoaa asuntoa ja työpaikkaa/opiskelupaikkaa vankilan jälkeen. Nämä eivät niihin tartu, vaan jättävät lapset muiden hoitoon ja jatkavat sekoilua.