Pääseekö kaikki musiikkiopistoon haluavat lapset soittotunneille?
Eli musiikkiopistoon on ilmeisesti jonkinlainen testaus, soveltuuko jonkin soittimen soittajaksi. Pääseekö kaikki lapset testistä läpi ja aloittamaan soittotunnit musiikkiopistossa, jos vain soitin sopii motoriikkaan, vai onko siinä jotain muutakin karsintaa? Pääseekö kaikki halukkaat musiikkiopistoon?
Kommentit (11)
Mä kävin yksityistunneilla siihen asti, että pääsin musiikkiopistoon.
Soittotunteja saa rahalla, jos opettaja löytyy. Mutta musiikkiopistoon ei pääse kaikki.
Sinne pääsee jos lapsi on musiikillisesti lahjakas/tasokas/kykenevä
Kertokaa minullekin lisää. Minulla ei hajuakaan mistään musiikkiin liittyvästä.
Mukava tietää, sillä lapseni pääsi sinne - en olisi itse uskonut, kun kuulin että siellä oli pitänyt jopa laulaa, se ei ole kenenkään meidän perheen jäsenen vahvuusaluetta, nätisti sanottuna. Ehkä muut synnynnäiset avut sitten riittivät, vaikka ei musiikkia olla koskaan harrastettukaan millään muotoa. ap
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:31"]
Mukava tietää, sillä lapseni pääsi sinne - en olisi itse uskonut, kun kuulin että siellä oli pitänyt jopa laulaa, se ei ole kenenkään meidän perheen jäsenen vahvuusaluetta, nätisti sanottuna. Ehkä muut synnynnäiset avut sitten riittivät, vaikka ei musiikkia olla koskaan harrastettukaan millään muotoa. ap
[/quote]
Minä en ole musikaalinen, eikä perheenjäsenistäni ole muut kuin isäni, mutta isänikin on ollut lähinnä "vain" kirkkokuorolaulaja. Miehen suvussa on satunnaista musikaalisuutta, mutta ei alan ihmisiä juurikaan. Mutta niin vain yllätyksekseni kuulin poikani laulavan häissä, ja tajusin, että hänhän osaa laulaa ok. Mulla on vähän sävelkorvaa, vaikka ei lauluääntä tai soittotaitoa olekaan, eli kuulen jos joku laulaa pahasti väärin. Mutta niin vain yllätyksekseni pojalla oli soittokokeita koulussa, sekä kitaralla että pianolla. En tiedä kuuluuko nämä opetukseen vai oliko opettajakohtaista, mutta arvosteli ne kuitenkin ja molemmat virheettömästi. No poika alkoi kysellä, että saako kitaran. Ajattelin, että kokeilkoon, saapahan sen myytyä jos ei nappaa. Mutta se harrastus jäi ja hän soittaa jopa korvakuulolta sekä säveltää nykyään omaksi ilokseen ja ne kappaleet ovat onnistuneita, voisi ehkä jopa jollekin kelvata. Tunneille ei ole halunnut. Toinen veli kävi vähän sivussa harratuksen aloitettuaan tunneilla ja hänelläkin on lahjoja, mutta ei ehkä niin selvästi kuin veljellä.
Musiikkiopistoon pyrkiessä on soveltuvuutta selvittävä testi, jossa näkyy lapsen musikaalisuus ja rytmitaju. Itse pikkutyttönä siinä testissä piti laulaa laulu tyyliä "Pieni nokipoika" ja tunnistaa rytmejä sekä onko nauhalta soitettu sointu duuri vai molli. Musiikkiopistoon sitten varmaan pääsee vapaiden paikkojen mukaan soveltuvuusjärjestyksessä :-) Vaikea se testi ei ole, jos se n yhtään musikaalisuuteen taipuvainen ;-)
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:31"]Mukava tietää, sillä lapseni pääsi sinne - en olisi itse uskonut, kun kuulin että siellä oli pitänyt jopa laulaa, se ei ole kenenkään meidän perheen jäsenen vahvuusaluetta, nätisti sanottuna. Ehkä muut synnynnäiset avut sitten riittivät, vaikka ei musiikkia olla koskaan harrastettukaan millään muotoa. ap
[/quote]
Lapsesi mitä ilmeisemmin on musikaalinen, potentiaalinen soittaja. Ei muuten pääsisi läpi musikaalisuuskokeesta. Riippuen tietysti vähän myös siitä mihin soittimeen haki. Piano, viulu ja kitara vetävät hakijoita vuodesta toiseen varmaan eniten. Niihin vaikeampi siis myös päästä. Vaskipuhaltimiin ehkäpä helpompi päästä, mutta ei niihinkään lahjaton varmasti pääse.
Kiitos, toivotaan että hän on potentiaalinen soittaja. Soitin on yksi yleisimmistä, joten ihan rohkaisevaa, että hän pääsi soittotunneille. Meistä vanhemmista kun ei ole oikein apua soittoharrastuksessa, niin hyvä että hän pääsi asiantuntevaan oppiin ja kehittymään alueella, johon kotoa ei saa muuta tukea kuin kannustusta ja kuskaamista. Ap
Kiva, että paikka aukesi! Muuhun keskusteluun: nykyään aika yleinen ajatus on, että ’’musikaalisuudeksi’’ kutsutut hahmotuskyvyt kehittyvät harrastuksen myötä. Ei siis tarvitse etukäteen olla huipputarkka korva yms., jotta voisi aloittaa musiikkiharrastuksen, vaan tekemällä oppii kuulemistakin. Resurssisyistä soitinoppilaspaikkoja ei silti riitä kaikissa opistoissa kaikille, mutta usein on mahdollista päästä ainakin musiikki- tai soitinvalmennukseen, kuoroon, rytmiikkaan ja muihin ryhmäaineisiin, ja sitten päästä oppilaaksi kun paikkoja vapautuu.