Kumman sukunimi lapselle?
Minä ja mies ei olla parisuhteessa eikä aikomustakaan palata yhteen. Yhteishuoltajuus kuitenkin tulossa meille mutta sukunimestä on riitaa kun mies haluaisi oman sukunimensä lapselle koska on tälle vain ego kysymys. Itse taas haluaisin lapselle saman sukunimen kun itselläni, lapsi kuitenkin tulee asumaan kanssani niin helpottaisi kaikkia arkipäiväisiä asioita kun lapsella ja äidillä on sama sukunimi...
Kumman sukunimi teidän lapsilla on jos ette ole avioliitossa eikä aikomustakaan mennä?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 12:00"]Entä kun lapsen isä alkaa uhkailemaan että jättää lapsen isättömäksi ellei lapsen sukunimeä vaihdeta hänen sukunimekseen...
T. Ap
[/quote]
Isän on pakko mennä isyystesteihin. Poliisit hakee jos itse ei mene.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:04"] Niinhän sitä on kautta aikain äpärän tunnistanut siitä että sillä on äitinsä sukunimi :) En usko että miehesi haluaa tahrata nimeään antamalla sen äpärälle. [/quote] Ihana, sit vielä ite ekana tykkäämässä omasta kommentistaan. =D En yhtään ihmettele äitisi ratkaisua, kun sinut hylkäsi. [/quote]Viel yksi pyyntö ois: saanko rinnoistasi tilkan kahvimaitoa? Multa löytyy kädentaitoja ;)
[/quote]
Voi reppanaa, kun sulla ois ees alkeelliset anatomian tiedot hyppysissäsi. Saadaksesi jonkun naisen rinnoista maitoa, naisen pitäisi olla synnyttänyt tai jatkanut imetystä. Ei niitä kenen tahansa random-naisen rinnoistaa saa. Toisekseen, sun varmaan pitäisi päästä jonkunlaiseen läheisempään kontaktiin tämän naisihmisen kanssa, ja suhteen pitäisi olla sen verran luottamuksellinen, että hän jostain syystä päästäisi sut kopeloimaan rintojasi. Voit toki kysyä omalta äidiltäsi asiaa, hän varmistanee saman, muihin naisiin sulla ei taida oikein kontakteja ollakaan.
Elämme avoliitossa ja lapsillamme on mieheni sukunimi. En ole kokent tätä miksikään ongelmaksi, täytyy vain virallisissa yhteyksissä (toisella lapsella sairaus, jonka vuoksi joutuu asioimaan paljon lääkäreiden, terapeuttien, kelan yms.) kanssa asioidessa esitellä aina itsenä muodossa xxx, yyy:n äiti. Eli käytännön elämän takia ei ole mitään syytä valita sinun sukunimeä. Toisaalta kyllä minusta tuntuisi luontevammalta, että lapsilla olisi minun sukunimi, jos lasten isä ei olisi yhtä lailla mukana heidän elämässään.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:04"]Niinhän sitä on kautta aikain äpärän tunnistanut siitä että sillä on äitinsä sukunimi :) En usko että miehesi haluaa tahrata nimeään antamalla sen äpärälle.
[/quote]tämä
ISÄN. Aina isän, koska poikalapsi jatkaa isän sukua. Jos on tyttö niin ei niin väliä, mutta onhan hänkin isänsä omaisuutta, joten miksipä ei isän sukunimeä hänellekin?
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:58"]Äidin sukunimi.
[/quote]Miesvihaaja!
No jos laitatte espanjalaiseen tyyliin molempien sukunimet? Charlotta Möttönen Karvonen? Tai Yezzica Pentintytär Möttönen tyyliin.. Jälkimmäinen onkin mahdollista Suomedda
No lapsihan saa automaattisesti aina äitinsä sukunimen, jos sitä ei muuksi muuteta.
No automaattisestihan lapsi on äidin niminen jo synnärillä, ellei vanhemmilla ole yhteinen nimi. Pidät vaan sen, ei tarvitse "antaa" mitään erikseen, eikä varsinkaan vaihtaa.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:03"]No lapsihan saa automaattisesti aina äitinsä sukunimen, jos sitä ei muuksi muuteta.
[/quote]Feministipropagandaa!!!
Niinhän sitä on kautta aikain äpärän tunnistanut siitä että sillä on äitinsä sukunimi :) En usko että miehesi haluaa tahrata nimeään antamalla sen äpärälle.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:04"]
Niinhän sitä on kautta aikain äpärän tunnistanut siitä että sillä on äitinsä sukunimi :) En usko että miehesi haluaa tahrata nimeään antamalla sen äpärälle.
[/quote]
Ihana, sit vielä ite ekana tykkäämässä omasta kommentistaan. =D En yhtään ihmettele äitisi ratkaisua, kun sinut hylkäsi.
Jos on sekä isä että äiti kummia, niin mikä sitten lapsen sukunimeksi? Yhdistelmänimi?
Meillä on isän nimi lapsella. Isänsä sisaruksista vain tytöillä on lapsia ja näillä oman isänsä nimi, ja miehelle tuntui olevan tärkeää nimen jatkuminen.... Minulle asia oli aivan yksi lysti. Olemme siis, edelleen, avoliitossa ilman aikomusta avioitua. Ja jos nyt jostain taloudellisesta syystä myöhemmin avioidutaan, minä pidän jatkossakin oman nimeni.
miten äidin ja lapsen eri nimi vaikeuttaa arkipäivän asioita?
Ei mitään käytännön merkitystä, antakaa paremmalta kuulostava nimi.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:04"]
[/quote]
Ihana, sit vielä ite ekana tykkäämässä omasta kommentistaan. =D En yhtään ihmettele äitisi ratkaisua, kun sinut hylkäsi.
[/quote]Viel yksi pyyntö ois: saanko rinnoistasi tilkan kahvimaitoa? Multa löytyy kädentaitoja ;)
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:05"]
Jos on sekä isä että äiti kummia, niin mikä sitten lapsen sukunimeksi? Yhdistelmänimi?
[/quote]
Kummia? Lapselle ei voi antaa yhdistelmänimeä.
Meillä lapsella on isän nimi vaikka emme ole yhdessä. Minusta tuntui hyvältä, että lapsella ja isällä on tällainen yhteys. Lapsihan kuitenkin asuu kanssani, joten ei ole epäselvää että hän on minun. Käytännössä myös isän nimi on sikäli kätevämpi että se on helppo nimi, toisin kuin minun .
Entä kun lapsen isä alkaa uhkailemaan että jättää lapsen isättömäksi ellei lapsen sukunimeä vaihdeta hänen sukunimekseen...
T. Ap