Potilaskertomusten käsittelystä
Kävin pari viikkoa sitten eräällä poliklinikkakäynnillä, jota koskeva teksti kolahti tänään postiluukusta ja nyt pistää vähän ihmettelemään. Olin käynnillä melko itkuinen (mutta kuitenkin asiallinen enkä ns. hysteerinen), koska minulle vähän aikaa sitten tehdystä isosta leikkauksesta ei ollutkaan toivottua hyötyä, vaan kärsin edelleen kivusta joka päivä. Minulle entuudestaan tuntematon lääkäri kuitenkin oli vakaasti sitä mieltä, että vaivaa ei enää voi olla, vaan sen sijaan teeskentelen oireet ja minun tulisi siirtyä psykiatrin hoitoon. Tämä on aivan käsittämätöntä, sillä ongelmani näkyy selkesti edelleen kuvantamistutkimuksissa ja jopa ihan paljaalla silmällä. Käynnin jälkeen otin uudelleen yhteyttä poliklinikkaan ja keskustelin puhelimessa minut leikanneen lääkärin kanssa ja hän pahoitteli kovasti kollegansa toimintaa. Sain myös ajan uuteen leikkaukseen, joten tämän suhteen asia on kunnossa.
MUTTA: Teksti ensimmäisestä poliklinikkakäynnistä on lähetetty erään yksityisen lääkäriaseman kahdelle minua hoitaneelle lääkärille ja eri sairaanhoitopiirin keskussairaalaan, jossa minua hoidettiin saman sairauden vuoksi pari vuotta sitten. Yksityispuolella käyn edelleen satunnaisesti hommalla kummalla kyseisistä lääkäreistä, mutta mainitussa keskussairaalassa en ole ollut hoidossa paikkakunnalta muutoni jälkeen. Tekstissä siis lukee muun muassa seuraavaa: "potilaasta välittyy vahvasti kuva oireiden simuloinnista (eli siis teeskentelystä) ja potilas tuntuu toivovan opiaattilääkitystä" ja diagnoosikoodina on epäily Münchausen-syndroomasta. Enkä edes pyytänyt minkään sortin reseptiä, sillä useimmiten vahvat tulehduskipulääkkeet tekevät olostani siedettävän! Nyt huolestuttaa se, miten minuun tästä lähin suhtaudutaan näissä hoitopaikoissa...
Aiheesta jotain tietävät: saako näin tehdä? Lähettää siis tekstiä käynnistä useampaan kyseisen organisaation ulkopuoliseen hoitopaikkaan kysymättä potilaan lupaa. Mitään erillistä tietojenluovutuskieltoa minulla ei ole, sillä en ole kokenut sellaiselle tarvetta, mutta en myöskään ole missään vaiheessa antanut lupaa tällaiseen tiedonsiirtoon. En koe olevani mitenkään "hankala potilas", ja olen aina enne saanut hyvää kohtelua ja asialista hoitoa.
Kommentit (4)
Lupa täytyisi aina kyllä olla kysyttynä. Erikoista kyllä että noin moneen paikkaan on lähetetty ilman lupien tarkistamista; yleensä se on vain tk ja työterveyslääkäri, jos sellaista on.
Ei todellakaan saisi siirtää tietoja organisaatiosta toiseen ilman erillistä lupaa. Noiden kunnallisten yksikköjen välillä tieto voi valitettavasti siirtyä aika automaattisesti, jos on samat potilastietojärjestelmät. Mutta yksityiseltä kunnalle tai toisinpäin EI saisi luovuttaa tietoja ilman potilaan lupaa.
Itse pyrin käyttämään vain yksityisiä, koska tosiaan siellä kunnallisen puolen systeemeissä ne tiedot on iät ja ajat ja voivat pompata esiin sopimattomalla hetkellä, esim. jos jonkun työpaikan mitä hakee työterveyshuoltona on terveyskeskus... En minä ainakaan halua että joku masennusdiagnoosi menneisyydestä tulee sieltä esiin, joten aina yksityisellä, eikä mitään lupia tietojen luovutukseen. Olen laittanut myös e-resepteilleni kiellon ettei niitä saa nähdä kuin hoitava lääkäri ja apteekki.
Ei saa lähettää mihinkään ilman lupaa. Nyt on kyllä tulossa potilastietojärjestelmä, joihin kerätään kaikki potilaiden tiedot mutta siihenkin tarvitaan lupa. Ota yhteys potilasasiamieheen.
Hyvä kuulla, että en ole ainoa jonka mielestä juttu ei nyt ole mennyt ihan oikein. Harmittaa vain koko tilanne juurikin sen vuoksi, että olen tutuilta kuullut monta tarinaa siitä, kuinka yhden lääkärin yksi teksti voi jatkossa vaikeuttaa kaikkea saamaasi hoitoa...
ap