Miehen ajantaju täysin hukassa
Eli olemme kumpikin yli 30 v ja esikoista odotan. Ollaan oltu yhdessä jo vuosia. Mies on aina ollut enemmän tai vähemmän "saamaton" ja hänen ajantajunsa on hieman hukassa. Hoidan suurimman osan kotiaskareista, mies kyllä tekee pakollisia asioita, mutta ei todellakaan heti vaan omassa tahdissaan. Usein puhelin on kädessä ja saattaakin tavallaan huomaamattaan selailla sitä tunteja ja aikataulut paukkuu ja venyy.
Nyt kun lapsi on tulossa, olen alkanut enemmän kiinnittää huomiota tähän miehen käytökseen ja siihen että se pakostikin vaikuttaa parisuhteeseemme. Ilen anellut, pyytänyt kiltisti, yrittänyt selittää ja puhua, huutanutkin. Mutta mikään ei oikein auta vaan mies suuttuu jos hoputan tai otan esiin sen tosiasian, että joitakin aikatauluja on elämässä ja arjessa asetettava ja pihelimen selailua on pakko vähentää, jos ei muuten hommat hoidu. Esimerkiksi tänään kövi ja itse aamulla harrastuksissa ja mies jäi nukkumaan. Kun tulin kotiin klo 11 jälkeen mies alkoi heräilemään ja lupasi tehdä ruokaa. No tämän hän teki suht ripeästi, mutta sen jälkeen hön kaivoi puhelimen esiin ja selaili sitä muutaman tunnin. Hänen päivän ohjelma oli käydä postissa ja kaupassa ostamassa muutamia asioita ja sen jälkeen käydä lenkillä. Kello 15.30 hän sai lopulta aikaiseksi lähteä asioille ja palasi sieltä neljän jälkeen. Sitten hän lähtikin lenkille ja on nyt ollut siell noin 3 tuntia?! Meidön piti syödä lounasta ennen kolmen aikaan ennen asioille lähtöä mutta hön tuumasi ettei ole nälkä vielä. Söin siis lounaan yksin. Meidän piti tehdä yhdessä illallista jonne hön haki tarvikkeita kaupasta ja nyt kello on on yli 19 ja mies edelleen kuhinaa lenkillään ja kun kohta tulee kotiin, menee saunomaan. Sitten kello onkin varmaan lähemmäs yhdeksän ja pitäisi alkaa valmistelemaan illallista. Onko tämä ihan normaalia ja miten saan miehen tajumaan ettei tämä vaan ole oikein. Huolettaa, miten käy lapsen hoidon, kun miehen aikataulut menee miten sattuu ja ymmärrys ajankulusta on olematonta. Ja ennenkuin kukaan ehtii ajatella: mies ei ole pettämässä. Siitä olen varma. Istuskelee varmaan jossain kannon nokassa miettimässä syntyjä syviä tai puhelimellaan.
Antakaa hyviä vinkkejä, miten ottaa tämä asia vielä kerran esiin ja saada mies ymmärtämään minun näkökulmaa.
Kommentit (11)
Lenkillä 3 tuntia. No ohan se tavallaan lenkkeilyä, kun käy panemassa toista naista.
Vierailija kirjoitti:
Lenkillä 3 tuntia. No ohan se tavallaan lenkkeilyä, kun käy panemassa toista naista.
Edelleen, ei käy panemassa ketään. Siitä olen varma. Jos vaikka kävisikin niin ymmärtäisin minne se aika valuu. Mutta mies vaan on niin itsekäs, ettei näköjään osaa ottaa muita huomioon kun se oma aika on niin tärkeää.
Minulla samanlainen mies. Raivostuttavaa ja itsekästä. Ei auta mikään puhe tai pyytely.
Kenen kuvittelit lukevan tuollaisen tekstiseinän? Opettele kappalejako ja palaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla samanlainen mies. Raivostuttavaa ja itsekästä. Ei auta mikään puhe tai pyytely.
Valitsit miehen luonteen perusteella, kuten naiset aina, joten tuollaisen miehen halusit. :)
Pelaa veikkauspelejä. Miksi et pysty soittamaan hänelle?
Onko miehesi nepsy? ADD tai autismin kirjolla? Ajantajun pulmat kuuluvat kuvioon. Myös se, että jää "jumiin" tekemiseen, eli puhelimen selaamiseen vaikuttaa neuropiirteeltä.
Puhelimen ajastin, kalenteri ja erityisesti ymmärrys siitä, että aikataulut koskevat muitakin kuin häntä voivat auttaa. Konkreettisesti: kello hälyttämään esim. 15min päähän, silloin loppuu puhelinaika. Voi kuulostaa aikuisen ihmisen kohdalla hullulta, mutta ei hän taida omaehtoisesti pystyä toimiaan kellottamaan.
Mullakin oli tollanen miesystävä ja ihan syystä en tehnyt hänen kanssaan lapsia. Ei toista voi muuttaa. Tuo on ihan pysyvästä temperamentista pitkälti kiinni.
Eli mies ei pidä ap:sta tarpeeksi huomioidakseen häntä mitenkään ja välttelee hänen seuraansa istumalla kannonnokassa selaamassa puhelinta 3 tuntia.
Juu teillä on unelmasuhde ja tuo mies muuttuu kuin taikaiskusta epäitsekkäämmäksi ja välittäväksi, kun vauva syntyy. 👍
Ei tule muuttumaan. Hyväksy tai lähde.