Muutti espanjalaiseen pikkukylään. Maisema hedelmäpuutarhaan. Kuitenkin ikkunoissa kalterit. Miksi
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008590088.html
Onko Espanjassa jopa pikkukylissä niin paljon ryöstöjä, että kalterit tarvitaan? Milloin tuo tulee Suomeen.
Olin Kanarialla lomalla 15 vuotta sitten. Huomioni kiinnitti se, että maantason hotellihuoneessani oli kalterit.
Huolestuttavaa tällainen
Kommentit (30)
Suomessa monella pientalossa on ovi päivisin lukitsematta, siis ns. kulkuasennossa. Ei sieltä kuitenkaan ole koskaan tullut vieraita ihmisiä pahat mielessä. Samoilla ihmisillä on myös auto äina lukitsematta. Kerran sattui minulle että vieras lapsi istuikin takapenkillä minun tullessa kauppakassien kanssa marketista. Heidän auto oli vieressä oleva toinen samanlainen maasturi. Ei suomalaiset mitään varasta.
Mitä tapahtuikaan Espanjassa hiljattain. Chrome selaimessa sivun päällä hiiren oikealla painikkeella valikko auki ja sieltä "käännä kielelle Suomi".
https://elcaso.elnacional.cat/ca/noticies/detingut-home-violar-brutalme…
Vierailija kirjoitti:
Hänen vuokrakotinsa?
Kuinka hän vuokraa yläkertaa, jos kerran on itse vuokralaisena?
Oletko kuullut alivuokralaisista?
Espanjassa asunnoissa on huono ilmanvaihto, joten esim. pidemmän poissaolon ajaksi ikkunat jätetään auki, mutta eteen laitetaan kalterityyppiset luukut. Näin toimitaan ainakin tuttavien kerrostaloasunnossa. Ei homehdu asunto tyystin. Maan tason taloissa/asunnoissa voi olla tarpeen myös rikollisilta suojautuminen.
Espanjassa costa blancan seudulla oli loma-asunnossa (kerrostalo) ulkoportilla suuret portit jotka piti avata avaimella että pääsi ulos. Aluksi ihmettelin, mutta sitten en enää kun näin epämääräisiä tyyppejä kurkkimassa porttien takaa. Piti odottaa 5minuuttia ennen kun viitsi mennä ulos, varmaan rosvoja/talonvaltaajia kyttäsi portteja jos pääsisivät rappuun ja asuntoihin. Onneksi muualla Välimerellä on paljon rennompaa, eikä tarvitse joka hetki pelätä varkaita tms. Ja siivoojissa oli myös varkaita, Espanjassa hävisi hotellissa pari halpakosmetiikkatuotetta, huomasin myöhemmin kun ne puuttui.
Vierailija kirjoitti:
Ne on sitä varten, että sääolosuhteista riippuen voidaan asentaa ns. pahvit suojaamaan, ettei ikkunat mene rikki ja sitten ne on myös koristeena, kauniita minusta
Ihailetko vankiloitakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänen vuokrakotinsa?
Kuinka hän vuokraa yläkertaa, jos kerran on itse vuokralaisena?Oletko kuullut alivuokralaisista?
Luepa: asunnon vuokraus/ säännöt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänen vuokrakotinsa?
Kuinka hän vuokraa yläkertaa, jos kerran on itse vuokralaisena?Oletko kuullut alivuokralaisista?
Luepa: asunnon vuokraus/ säännöt
Espanjassa vuokratun asunnon vuokraaminen edelleen tai huoneen vuokraaminen asunnossa alivuokralaiselle on sallittua, ellei sitä ole alkuperäisessä vuokrasopimuksessa nimenomaisesti kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olet taas olennaiseen asiaan kiinnittänyt huomiota. Sopii varmaan pelokkaan maalaisen narratiiviin.
Älä viitsi olla typerä. Kysymys on ihan mielenkiintoinen. Kysymys on fiksu ja sinä tyhmä, joka et osaa siihen vastata ja katsot että muiden pitäisi olla samanlainen aivoton kuin sinä olet. Normaalille ihmiselle tuollaiset kalterit tietysti käyvät silmäään ja niitä ihmettelee. Voivat olla jopa asukkaille itselleen joissain tilanteissa turvallisuusriski.
Suomalainen nyt ihmettelee suu auki kaikkea mikä ei ole tismalleen samanlaista kuin Suomessa. Normaalia? Only in Finland.
No monissa maissa on perinteisesti ollut ikkunaluukut. Toimivat tietysti auringonpaistetta vastaan mutta myös suojaelementtinä. Nykyään näkee sellaisia moderneja metallisia rullaverhon tapaisia ikkunaluukkuja, joissa turvallisuus on tietysti paljon parempi.
Toisaalta jos on ulkomailla iso talo, yleensä sen ympärillä on korkea aita tai muuri. Lisäksi on ollut tapana että taloissa on portin- tai ovenvartijat. Ranskassa vielä mun nuoruudessa esim. Pariisin kerrostaloissa oli ovenvartijat. Nykyisin taitaa suurimmaksi osaksi nykyteknologia korvata tämän ammattiryhmän.
Sellaista että yksin seisoo jossakin talo, jossa ei ole mitään turvaelementtejä (ei edes mummo kotona) taitaa olla aika suomalainen tapa :D