Ihmiset jotka kertovat kaltoinkohtelusta itseään kohtaan, mutta suuttuvat jos siihen kuuntelija puuttuu??
Mikä tässä on takana. Miksi kertoa kaverille että joku käyttää hyväksi, jos kaveri ei saa siihen edes sanoa että tuo on törkeää toimintaa??
Mulla kaveri joka kertoo vähän väliä miten sukulaisensa käyttää häntä taloudellisesti hyväksi, ja kun vastaan siihen että hänen kannattaisi lopettaa tuo, tai että sukulainen toimii väärin, niin kaveri alkaa puolustelemaan tätä sukulaistaan, ja suuttuu minulle. Miksi kertoa tuollaisia asioita, jos niihin ei saa mitään sanoa???
Kommentit (12)
Ehkä haluaa vain helpottaa oloaan valittamalla jollekkin, ei kaipaa neuvoja tai kommentteja vaan vähän myötätuntoa.
On ihmistyyppejä, joita kannattaa välttää. Nämä tämmöiset uhriutujat ovat yksi niistä.
Kai hänellä olisi jotain selvitettävää itsensä kanssa noin henkisesti, että pääsisi tuosta hyväksikäyttökoukusta. Voi myös olla, että hän puhuu vähän "lämpimikseen", mutta tilanne ei tunnu niin pahalta kuin kuulostaa (tai tunne helpottaa aina kerrottua), tai hän ei halua sukulaista arvosteltavan koska se koskee häneenkin, tai hän odottaa jotain tietynlaista reagointia. Kenties sitten pitäisi sanoa vain, että no miten sinä pärjäät asian kanssa ja mitä olet ajatellut sille jatkossa tehdä.
Sanooko kaveri itse siis ihan noilla sanoilla, että sukulainen käyttää hyväksi vai kertooko hän vain tilanteista, joissa on antanut taloudellista apua?
No sanon nykyään enää vain että voivoi, ja vaihdan puheenaihetta. Ymärrän halun purkaa mielenpäältä asioita ilman että joku heti neuvoo, mutta ei tuosta ole tässä kyse, koska en neuvo, vaan olen sitä samaa mieltä kuin hänkin, että kaverin vähät rahat menevät tämän sukulaisen taskuun.
Tulee mieleen tilanne jossa on lähisuhdev-valtaa, uhri kertoo siitä jollekin, ja kun tämä sanoo että noin ei saa tehdä, niin alkaa puolustelu ja haggaajan puolusteleminen.
Miksi siis kertoa, jos ei halua että siihen sanotaan mitään.?
Kyllä sitä empatiaa kaikki antaa, jos haluaa myös ratkaista asioita.
Mutta kuten joku sanoi, että jos vain uhriutuu, niin sellaiseen on turha tuhlata empatiaa. Sen voimalla nuo vain uhriutuvat lisää.
Vierailija kirjoitti:
No sanon nykyään enää vain että voivoi, ja vaihdan puheenaihetta. Ymärrän halun purkaa mielenpäältä asioita ilman että joku heti neuvoo, mutta ei tuosta ole tässä kyse, koska en neuvo, vaan olen sitä samaa mieltä kuin hänkin, että kaverin vähät rahat menevät tämän sukulaisen taskuun.
Tulee mieleen tilanne jossa on lähisuhdev-valtaa, uhri kertoo siitä jollekin, ja kun tämä sanoo että noin ei saa tehdä, niin alkaa puolustelu ja haggaajan puolusteleminen.
Miksi siis kertoa, jos ei halua että siihen sanotaan mitään.?
Tämä siis ap
Vierailija kirjoitti:
Sanooko kaveri itse siis ihan noilla sanoilla, että sukulainen käyttää hyväksi vai kertooko hän vain tilanteista, joissa on antanut taloudellista apua?
Kyllä, molemmin tavoin. Ensin saattaa alkaa että taas meni monta sataa sukulaisen taskuihin, että nyt ei itsellä ole rahaa riittävästi, että tulee kyllä hyväksikäytetty olo. Sitten kun sanotaan hänelle että älä anna rahaa sille, tai että se käyttää sua hyväksi, niin suututaan että ei ole asia näin.
ap
valmistelee sinua tuleviin vippeihin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä haluaa vain helpottaa oloaan valittamalla jollekkin, ei kaipaa neuvoja tai kommentteja vaan vähän myötätuntoa.
Näin, purkaa pahaa mieltä, mutta samalla voi myös pelottaa ajatus, että pitäisi oikeasti kääntyä omaa läheistä vastaan. Ei ole vielä valmis pitämään puoliaan. Itse vain myhäilisin myötätuntoisesti toisen kertomukselle, en puuttuisi sen enempää, kun ei toinen selvästi sitä halua.
Aika kummalliselta kuulostaa. Jos kerron ystävälle ihmisestä joka on minua kohtaan ikävä, niin odottaisin kyllä ennemminkin että hän asettuisi minun puolelleni ja sanoisi suorat sanat siitä ikävästä ihmisestä.
Aika erikoista