VR:n yksityistäminen ja junaliikenteen kilpailuttaminen johtaisi lipunhintojen halpuutukseen
Onnibus-efekti lähtisi käyntiin, junalla olisi jälleen järkevää matkustaa vaikka koko perheenäkin.
Kommentit (8)
kannattavia olisi isojen kaupunkien väliset reitit, ei kannattavia olisi kaikki syrjäkyliin menevä liikenne
Miksi ihmeessä yksityinen laskisi lippujen hintoja, kun ne menevät nykyisilläkin hinnoilla kaupaksi?
Onnibus toimii kilpailluilla markkinoilla. Kuka tahansa voi perustaa bussiyhtiön. Junaliikenteessä kilpailutus koskisi lähinnä sitä, kuka maksaisi eniten ratojen käytöstä ja/tai kalustosta. Asiakkasta ei kilpailutuksessa edusta kukaan. Asiakas on maksumiehenä.
Ei todellaan kävisi noin, koska raiteilla on hieman hankalampi kilpailla. Esimerkiksi Englannissa homma meni ihan ketuiksi.
Ja mitä Onnibussi teki markkinoille? Hävitti hajalinjat tehokkaasti. Aikaisemmin isot bussifirmat sopivat eri reiteistä ja pääreittien vastapainoksi heidän oli velvollisuus tehdä vuoroja hiljaisemmillekin seuduille. Ne eivät olleet kannattavia, mutta näin pidettiin joukkoliikenneverkosto kattavana.
Sitten muutettiin kuvioita ja tuli Onnibussi markkinoille ja keräsi kirsikat kakusta. He ajavat vain isojen kaupunkien välillä, joten muiden oli pakko reagoida siihen. Tämä sitten sai aikaan sen, että muualta vähennettiin bussivuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellaan kävisi noin, koska raiteilla on hieman hankalampi kilpailla. Esimerkiksi Englannissa homma meni ihan ketuiksi.
Englannissa rautateiden yksityistäminen meni ketuiksi, ja se peruttiinkin jo muutaman vuoden päästä. Sen sijaan junaliikenteen yksityistäminen on ollut menestys, mikä näkyy siinä, että matkustajamäärät ovat lisääntyneet valtavasti 90-luvun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa käynyt päinvastoin.
Ruotsissa on kilpailu ja hinnat ovat alhaisemmat kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä yksityinen laskisi lippujen hintoja, kun ne menevät nykyisilläkin hinnoilla kaupaksi?
Onnibus toimii kilpailluilla markkinoilla. Kuka tahansa voi perustaa bussiyhtiön. Junaliikenteessä kilpailutus koskisi lähinnä sitä, kuka maksaisi eniten ratojen käytöstä ja/tai kalustosta. Asiakkasta ei kilpailutuksessa edusta kukaan. Asiakas on maksumiehenä.
Miksi ihmeessä Lidl tai S-ryhmä laskisi ruuan hintoja? Kyllä pitäisi olla yksi monopolifirma ruokakauppa-alalla, jotta asiakkaasta ei tulisi maksumiestä. (Tai sitten ei.)
PS. Kuka tahansa voi perustaa junayhtiön.
Vierailija kirjoitti:
kannattavia olisi isojen kaupunkien väliset reitit, ei kannattavia olisi kaikki syrjäkyliin menevä liikenne
Eli juuri niin kuin nyt. Nykyisin VR:llä on vaan oikeus rahastaa niistä "syrjäkylien" junista liikenneministeriöltä lähes niin paljon kuin haluaa, koska liikenneministeriö ei kilpailuta niiden junien liikennöintisopimusta.
Muualla maailmassa käynyt päinvastoin.