•••••• Häät sittenkin lestadiolaisten ehdoilla? ••••••
Mietin tulevan mieheni kanssa, että peruisimme ison osan jo tehdyistä hääsuunnitelmista ja toteuttaisimme häät lestadiolaisvieraiden ehdoilla. Ai miksikö? Tietenkään emme halua, että hääjuhla on kenellekään kiusallinen tai ahdistava tapahtuma ja lestadiolaisia on lapset mukaan luettuina yli puolet vieraista.
Maljat pois, viinit ja alkoholi pois, viihdemusiikki pois, orkesteri pois, tanssi pois. Sukkanauhan ja morsiuskimpun heittokin pitää vissiin jättää pois tai tietääkö onko lestadiolaishäissä tällaista?? Jotain virsiä voisi laulaa, mutta enintään kaksi - pitää huomioida myös ei-lestadiolaiset vieraat emmekä itsekään hirveästi välitä virrrenveisuusta.
Aikaa on viikko ja osa varauksista (esim. orkesteri) meidän pitää kuitenkin maksaa, mutta se on budjetoitu eikä siksi haittaa. Ohjelmakortit pitää vielä äkkiä askarrella uusiksi (apua, paniikki)!!
Mitä mieltä olette tällaisista, onko joku muu ei-lestadiolainen järjestänyt "ei-lestadiolaiset" häät? Miten ei-lestadiolaiset vieraat suhtautuivat?
Nimim. viikon päästä lauantaina :)
Kommentit (19)
Häiden kuuluu olla teidän näköisenne, ei vieraitten näköiset.
En ymmärrä tota viimestä lausetta. Totta kai monet ei-lestadiolaiset parit on järjestänyt ei-lestadiolaiset häät. Siis mitä ap haluaa kysyä?
Järjestä sellaiset häät millaset itse haluat :)
Onnittelut tulevaisuudestasi lapsentekokoneena! Huh huh! Mieti nyt vielä...
Morsiuskimppu on heitetty lähes kaikissa vl-häissä, joissa olen ollut.
Jos aikuisista vieraista alle puolet on lestadiolaisia niin ei kannata muuttaa suunnitelmia. Jotenkin vaikuttaa trollilta koska viime aikoina on paljon keskusteltu siitä onko sopivaa että häihin kutsuu vain aikuisia, jos kuitenkin on tarkoitus juhlia myöhään ja juoda alkoholia? Onko tämä jonkinlainen kannanotti raittiiden häiden puolesta vai mikä? Eli jos lestadilolaisvieraita ahdistaa "maalliset" hääjuhlamenot, niin he osallistuvat vain vihkimisen seuraamiseen kirkossa ja lähtevät sitten kotiin tai sitten syövät vain aterian juhlapaikalla ilman alkoholia. Ei kaikia voi miellyttää.
Häät voi olla aika tylsät niiden ei-lestojen mielestä, miksi haluatte mielistellä lestoja? Onko jompikumpi liikkeestä eronnut? Lestat kyllä hyväksyvät normihäät ja osallistuvat siihen mikä heille sopii. Ihme touhua olisi, jos totta olisi ;)
Siis ette halua että hääjuhla on kenellekään kiusallinen tai ahdistava tapahtuma, joten ajattelette järkätä häät siten että vähemmistöosa aikuisvieraista ehkä tykkää, ja enemmistöosalla aikuisvieraista olo on vähintäänkin tylsistynyt ja todennäköisesti myös kiusaantunut. Mikä logiikka tässä oikein on? Miksi haluatte lestadiolaisia paapoa muiden häävieraiden viihtyvyyden kustannuksella, varsinkin kun itsekin mieluummin pitäisitte ei-lestadiolaiset häät?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:12"]
Onnittelut tulevaisuudestasi lapsentekokoneena! Huh huh! Mieti nyt vielä...
[/quote]
Lukutaito kunniaan?
Me pidettiin normaalit häät, mutta ne lestavieraat lähti kotiinsa siinä vaiheessa kun boolit kannettiin pöytään ja disco alkoi. Tämä siis ilta kasin aikaan joten kaikki näkivät kyllä kakun leikkaukset ja häävalssin yms. Alkumaljakin meillä oli. Meistä ei kumpikaan ole lestoja vaikka miehen suku onkin. Anoppi sanoi että pidätte juuri sellaiset häät kuin itse haluatte. Ja niin tehtiin.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:43"]Me pidettiin normaalit häät, mutta ne lestavieraat lähti kotiinsa siinä vaiheessa kun boolit kannettiin pöytään ja disco alkoi. Tämä siis ilta kasin aikaan joten kaikki näkivät kyllä kakun leikkaukset ja häävalssin yms. Alkumaljakin meillä oli. Meistä ei kumpikaan ole lestoja vaikka miehen suku onkin. Anoppi sanoi että pidätte juuri sellaiset häät kuin itse haluatte. Ja niin tehtiin.
[/quote]
Onpas sulla fiksu anoppi!
Siis mikä juttu tämä on ja kuka ihme muuttaa suunnitelmia viikkoa ennen häitä ja miksi???
Hmm no meillä ei ollu alkoholia, musiikkia, tanssia yms vaikka ei olla lestadiolaisia. Ei siellä kellään tylsää ollut silti, hauskaa oli kaikilla, paljon naurua ja juttua! Tosi paljon kiiteltiin kivoja häitä ja hyvin mielin muistellaan vielä näin melkein kymmenen vuoden kuluttua. Mutta häät pitää olla hääparin näköiset, miettikää tarkkaan.
Siis järjestätte sellaiset häät kuin haluatte eli teidän tapauksessa lestadiolaiset häät. Muilta ei tarvitse kysellä!
Rauha Oulunsalosta
Siis onko hääpari ei-lestadiolainen ja vieraista puolet on? Ja tämä selvisi tässä vaiheessa?
Olisi hakusk kuulla millaiset häät avaajalla sitten tosissaan oli!
Toivottavasti järjestitte semmoset häät kuin itse halusitte. Mun suvusta puolet on vl (itse ex) ja meidän häät oli ihan normaalit. Sen verran olimme ajatelleet että "bileet" alkoivat vasta illemmalla, ja vl vieraat saivat halutessaan siinä vaiheessa lähteä pois (tai toki jäädäkin mutta kaikki lähtivät). Sitä ennen oli ruokailu, kahvit ja ystävien ja perheen ohjelmaa, yleistä seurustelua jne. Illalla sitten häävalssi,musiikki,tanssi, alkoholi jne :)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 10:13"]
Toivottavasti järjestitte semmoset häät kuin itse halusitte. Mun suvusta puolet on vl (itse ex) ja meidän häät oli ihan normaalit. Sen verran olimme ajatelleet että "bileet" alkoivat vasta illemmalla, ja vl vieraat saivat halutessaan siinä vaiheessa lähteä pois (tai toki jäädäkin mutta kaikki lähtivät). Sitä ennen oli ruokailu, kahvit ja ystävien ja perheen ohjelmaa, yleistä seurustelua jne. Illalla sitten häävalssi,musiikki,tanssi, alkoholi jne :)
[/quote]
Mistä syystä ylipäätään täytyy olla kirkkohäät?
Avioliitto on juridinen asia, sopimus jossa on velvollisuuksia kummallekin. Juhlat voi pitää sitten erikseen, maalliset juhlat, mutta sitä ihmettelen miksi siihen väliin halutaan silloinkin uskonnollinen siunaus kirkossa vaikka pariskunta ei itse ole mitenkään uskonnollinen.
Teette häistä juuri sellaiset kuin haluatte. Ette joka tapauksessa pysty miellyttämään kaikkia.