Lapsiryhmät ovat nykyään haastavampia kuin ennen
Syynä on se, että erityislapsia ei enää laiteta omiin ryhmiinsä. Näin on sekä päiväkodissa että koulussa.
Itsekin olin 90-luvulla "erityislapsi", koska minulla epäiltiin ADHD:ta. Eli olin erityisryhmässä varmuuden vuoksi ja kun selvisi, ettei minulla ole kyseistä häiriötä, pääsin takaisin normaaliryhmään. Tämä oli yleinen käytäntö.
Nykyään tilanne on toinen: erityislapset pidetään tavallisen ryhmän osana, koska on todettu sen olevan parempi vaihtoehto. Eiväthän käytöshäiriöiset opi oikeanlaista käyttäytymistä, jos he vain "sähläävät keskenään".
Ongelmana on kuitenkin se, että tukea tarvitsevat lapset on vain fyysisesti tuotu samaan tilaan, mutta avustajia ei ole välttämättä lainkaan ja ryhmäkoot ovat liian suuria. Vaikka juuri pienet ryhmäkoot ja tarpeeksi aikuisia mahdollistavat erityislasten toimimisen normaaleissa ryhmissä!
Että väitteenne "kyllähän ennenkin pärjättiin" isojen luokkakokojen jne. kanssa ei sovi nykyaikaan, koska nykytilanne on täysin erilainen.
Kommentit (4)
Ehdottomasti samaa mieltä ap:n kanssa! Luokissa nykyään aina pari-kolme sekopäätä, jotka tekevät opettajan työstä helvettiä. Ehdottomasti pitäisi laittaa eri ryhmiin nämä sekopäät, niin kuin vanhoina hyvinä aikoina. Apukoulut takaisin!
T-ope
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:29"]
Ehdottomasti samaa mieltä ap:n kanssa! Luokissa nykyään aina pari-kolme sekopäätä, jotka tekevät opettajan työstä helvettiä. Ehdottomasti pitäisi laittaa eri ryhmiin nämä sekopäät, niin kuin vanhoina hyvinä aikoina. Apukoulut takaisin!
T-ope
[/quote]
Opettajana varmaan ymmärrät, että nämä "sekopäät" eivät opi oikeaa käytöstä siitä, että ovat keskenään.
Erityislapsille pitäisi olla enemmän henkilökohtaista tukea, jolloin luokanopettajan/lastentarhanopettajan energia ei mene erityisoppilaan kanssa taisteluun. Näin erityisoppilas voisi kuitenkin olla osa normaalia luokkaa/ryhmää ja oppia muilta lapsilta ryhmässä toimimista yms.
T: erityisope
No ilmeisesti hiljensin huutelijat.
Pitää paikkaansa.
t. aineenopettaja