TÄTÄ asiaa YO-opiskelija ei ymmärrä
Trendikahviloissa päivät pitkät kalliita opintolainalla maksettuja erikoiskahveja siemailevat vetelykset eivät ymmärrä kuinka paljon jokainen välivuosi (ylimääräinen vuosi opiskelijana) maksaa. Onhan se varmasti rentoa mennä puolen päivän aikoihin aamukahville hienoon kahvilaan ja lukea meilit Applen kalleimmasta läppärimallista ja varmistua siitä, että tulee varmasti nähdyksi. Someen vielä imagoa tukevat päivitykset ja päivä on avattu.
Jokainen valmistumista lykkäävä vuosi tietää kuitenkin n. 50 000 euron menetystä plus eläke vielä päälle. Vetelille yliopisto-opiskelijoille onkin annettava keppiä oikein kovalla kädellä. Esimerkiksi kirjautumisen jälkeen viisi vuotta aikaa ja sitten potkitaan pihalle - olisi tutkinto valmis tai ei.
Nykyinen "akateeminen vapaus" on johtanut siihen, että yliopistoista valmistuu paljon työkyvytöntä porukkaa. Ei kestetä tulostavoitteita, aikatauluja eikä stressiä. Ollaan kohta saikulla taas siellä trendikahvilassa.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 09:34"]Teknillisellä puolella toi viis vuotta on naurettavan lyhyt aika. Jos haluaa vaihdossa käydä ja oikeasti oppiakki jotain niin kyllä se venyy sinne 6-7 vuoteen väkisinkin. Lisäksi se opiskelu ei ole mitään kevyttä, ensin painetaan päivät luennoilla ja illalla tehdään harkkatöitä tai laskareita ni kyä aika hektiseks vetää jos viidessä vuodessa ulos haluaa. Toki näitäkin on, kaikki pisteet heille, mutta tällänen tavallinen teekkari ei tule selviään viidessa vuodessa koulusta pois jos mielenterveytensä haluaa säilyttää. (Ihan vertailun vuoksi. Kahden vuoden aikana mitä olen opiskellut kirjatenttejä on ollut tasan 2 ja lähes kaikki muut tenttejä/kursseja joissa pitää laskea ja soveltaa matikkaa/fysiikkaa)
[/quote]
Minä valmistuin tkk:lta 4,5 vuodessa ja sain yhden lapsenkin siinä välissä. Olin myös tokasta opiskeluvuodesta eteenpäin töissä. Mutta uskon että tämä riippuu luonteesta, töissäkin saan tunnissa enemmän aikaan kun joku hitaampi päivässä. Toki huomioitava että minun luonteelleni kaikki työt ei sopisi, onneksi on löytynyt sellainen jossa ripeys on hyväksi.
Minä olin tohtorikoulussa tohtorikoulutettava... Saa siitä kouluna puhua. :)
Minusta akateeminen vapaus on ok, mutta sehän on ljo menetetty opintojen vanhentumisen takia.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 08:49"]Trendikahviloissa päivät pitkät kalliita opintolainalla maksettuja erikoiskahveja siemailevat vetelykset eivät ymmärrä kuinka paljon jokainen välivuosi (ylimääräinen vuosi opiskelijana) maksaa. Onhan se varmasti rentoa mennä puolen päivän aikoihin aamukahville hienoon kahvilaan ja lukea meilit Applen kalleimmasta läppärimallista ja varmistua siitä, että tulee varmasti nähdyksi. Someen vielä imagoa tukevat päivitykset ja päivä on avattu.
Jokainen valmistumista lykkäävä vuosi tietää kuitenkin n. 50 000 euron menetystä plus eläke vielä päälle. Vetelille yliopisto-opiskelijoille onkin annettava keppiä oikein kovalla kädellä. Esimerkiksi kirjautumisen jälkeen viisi vuotta aikaa ja sitten potkitaan pihalle - olisi tutkinto valmis tai ei.
Nykyinen "akateeminen vapaus" on johtanut siihen, että yliopistoista valmistuu paljon työkyvytöntä porukkaa. Ei kestetä tulostavoitteita, aikatauluja eikä stressiä. Ollaan kohta saikulla taas siellä trendikahvilassa.
[/quote]
Tuleepa tutustumaan minun elämään, jos nyt vaan jaksat nousta siitä penkiltä opiskelijoita vahtaamasta.
Noustaan yhdessä viimeistään seiskalta joko töihin tai opiskelemaan, nukkumaan olisi ehditty siinä kolmen maissa kun piti essee palauttaa. Joka päivälle on töitä ja opiskelua. Tai no anteeksi, liioittelin nyt: sunnuntain vapaapäivän en aio opiskella. Se on sitten varmaan se mun kesäloma.
Ps: mulla ei ole ollut rahaa ostaa sitä Applen uusinta, niin viititkö tuoda mukanasi? Sitten kehtaan mennä niihin trendikahviloihinkin.
1/10.
T. yliopisto-opiskelija joka ottaa opinnot vakavasti.
Käyn salilla aamulla klo 5.30, sieltä kotiin ja suihkuun ja kas - klo 7.30 olen jo lukemassa tenttiin. KLo 10.00 trendikahvilaan laten ääreen, Applella on kätevä tarkistella essee kuntoon ja laittaa se sitten tentaattorille. Opiskelen kolmatta vuotta ja olen jo saanut kasaan sen verran opintopisteitä, että valmistuminen häämöttää jo ennen asettamaasi 5 vuoden rajaa. Mutta sinähän olet käynyt vain peruskoulun ja oletat, että oppiminen tapahtuu luokkahuoneissa opettajan tiukassa ohjauksessa etkä voi edes kuvitella, että osa luennoista on nykyisin netissä tyyliin katso, kun sinulla on aikaa.
Mistä ap tietää, ettei niillä Applen koneilla tehdä opiskelujuttuja samalla kun niitä kalliita erikoiskahveja hörpitään? Tai mistä hän tietää, ettei nämä ihmiset ole töissä myös (ja sillä hetkellä vapaalla)?
Oikeastihan ap ei tiedä mistään mitään, mutta annetaan hänen päteä.
Tuo ap:n idea rajoitetusta opinto-oikeudesta on oikeasti tosi hyvä! Ainoa vaan kun sen on ollut jo olemassa yli kymmenen vuotta...
Huoli yliopisto-opiskelun aiheuttamista kustannuksista ja vaikutuksesta eläkkeeseen on myös tosi hyvä! Ainoa vaan kun suurin osa opiskelijoista käy töissä jo opintojensa aikana (opiskeluaika venyyy, mutta samalla maksetaan veroja ja eläkettä ja saadaan työkokemusta, mikä nopeuttaa työllistymistä opintojen jälkeen)
Eli oliko ap:lla oikeasti jotain uutta sanottavaa tähän asiaan...?
Ja olisko ap:lla jotain lähdettä tukemaan tuota viimeistä teesiään? Että akateeminen vapaus on johtanut työkyvyttömyyteen?
No huhhuh...mistäs arkistojen uumenista ap on kaivautunut esiin ja päätynyt vuoteen 2015 ihmettelemään maailman menoa?
Tiedoksi, että tuo viiden vuoden tutkintorajoitus on jo olemassa. Siihen voi hakea pidennystä, mutta esim. opintotukia ei myönnetä enää kuin kanditutkintoon kolmen vuoden tarpeisiin ja erikseen maisterivaiheeseen kahden vuoden tarpeisiin. Eli opiskelijat jos jotkut ovat kyllä oppineet elämään resurssien rajoittamina ja ainaisessa stressissä. Ne, joilla opinnot venyy, käyvät luultavimmin töissä samalla ja maksavat siten veroja ja eläkettä, joten huolesi 50000 lisälaskusta joka vuosi on aika irrelevantti.
Niin, sehän tuliskin yhteiskunnalle halvaksi, jos viidennen vuoden jälkeen potkittaisiin yliopistosta pihalle :D Sit olis näitä viittä vaille maistereita ja gradua vaille valmiita, joilla ei kuitenkaan olisi sitä tutkintoa jolla pätevyyden moniin paikkoihin saisi.
Ja kaikilla maistereillakaan ne ansiot ei kyllä tule olemaan 50 000 vuodessa... Eli ehkä me humanistit voidaan ottaa rennosti vastedeskin, kun ei ne ansionmenetyksetkään niin suuret tule olemaan, hah hah.
Mä hörpin kyllä kotona oikeaa kahvia. Ja töissä käyn ja hyvää palkkaa saan jo nyt niin ihan sama.
Tollasta elämää jotkut nuoret kyllä elää, mut harvat heistä on kyllä opiskelijoita. Itse herään 6.30 ja aamupalan jälkeen lähden polkemaan yliopistolle 7 km matkan säässä kuin säässä koska bussikorttiin ei ole varaa. Koulua mulla on yleensä 8-16. Koulussa syön joskus 2,60e maksavan aterian. Yleensä säästän ja olen tehnyt kotona koko viikoksi esim makaroonilaatikon ja syön sitä. Kolmena kertana viikossa klo 17 mulla alkaa työt, jonne myös kuljen 10 km pyörällä. Töistä pääsen klo 21. Pyöräilen kotiin ja teen koulujuttuja yleensä puoleenyöhön asti. Sen jälkeen jo vähän väsyttää. Nyt kesän aikana opiskelen myös, sillä aion valmistua 5 vuodessa eli en lomaile vuoden aikana lainkaan. Pyytäisin ap:ta kertomaan missä vaiheessa päivää lusmuilin ja aiheutin päänvaivaa juuri hänessä?
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 09:33"]
Tollasta elämää jotkut nuoret kyllä elää, mut harvat heistä on kyllä opiskelijoita. Itse herään 6.30 ja aamupalan jälkeen lähden polkemaan yliopistolle 7 km matkan säässä kuin säässä koska bussikorttiin ei ole varaa. Koulua mulla on yleensä 8-16. Koulussa syön joskus 2,60e maksavan aterian. Yleensä säästän ja olen tehnyt kotona koko viikoksi esim makaroonilaatikon ja syön sitä. Kolmena kertana viikossa klo 17 mulla alkaa työt, jonne myös kuljen 10 km pyörällä. Töistä pääsen klo 21. Pyöräilen kotiin ja teen koulujuttuja yleensä puoleenyöhön asti. Sen jälkeen jo vähän väsyttää. Nyt kesän aikana opiskelen myös, sillä aion valmistua 5 vuodessa eli en lomaile vuoden aikana lainkaan. Pyytäisin ap:ta kertomaan missä vaiheessa päivää lusmuilin ja aiheutin päänvaivaa juuri hänessä?
[/quote]
Koulujuttuja yliopistolla? Et ole ihan identifioinut itseäsi opiskelijaksi?
Teknillisellä puolella toi viis vuotta on naurettavan lyhyt aika. Jos haluaa vaihdossa käydä ja oikeasti oppiakki jotain niin kyllä se venyy sinne 6-7 vuoteen väkisinkin. Lisäksi se opiskelu ei ole mitään kevyttä, ensin painetaan päivät luennoilla ja illalla tehdään harkkatöitä tai laskareita ni kyä aika hektiseks vetää jos viidessä vuodessa ulos haluaa. Toki näitäkin on, kaikki pisteet heille, mutta tällänen tavallinen teekkari ei tule selviään viidessa vuodessa koulusta pois jos mielenterveytensä haluaa säilyttää. (Ihan vertailun vuoksi. Kahden vuoden aikana mitä olen opiskellut kirjatenttejä on ollut tasan 2 ja lähes kaikki muut tenttejä/kursseja joissa pitää laskea ja soveltaa matikkaa/fysiikkaa)
15 jatkaa. Ja jos joku nillittää siitä että en ole tarpeeksi fiksu, vaihda alaa jos on niin vaikeeta etc. Keskiarvo on 4.3 ja opintopisteitä kertynyt enemmän ko tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 09:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 09:33"]
[/quote]
Koulujuttuja yliopistolla? Et ole ihan identifioinut itseäsi opiskelijaksi?
[/quote]
Yliopistoa voi kutsua kouluksi. Itsekin teen niin. Vrt. law school.
Porvooseenkin on näemme avattu yliopisto
Hauska tuo yksi, joka yrittää päteä tuolla "ei kouluun vaan yliopistolle" -jutulla :-DDDD Se on kyllä ihan yleisesti käytössä, että mennään kouluun, tehdään koulujuttuja jne. Mut ehkä se sitten kouluttamattoman korvaan kuulostaa niin oudolta; pitäähän sitä nyt puhuakin yliopistosta, jos sellaisessa ollaan! :-DDD
Hitto että on hauskaa! Enpä koskaan opiskeluaikanani törmännyt vastaavaan, että joku kieltäisi käyttämästä sanaa koulu tuossa yhteydessä :-DDDD