Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1v. valvoo keskiyöhön

Vierailija
08.06.2015 |

1-vuotiaani on iltavirkku. Vaikka aamulla olisi jouduttu hoitoa varten heräämään ennen kello kahdeksaa tai vaikka päiväunet olisi jäänyt väliin, uni ei tule kuin vasta 23-00, joskus jopa myöhemmin. Tätä tunnutaan yleisesti paheksuvan, vaikka meidän piltille se tuntuu luonnolliselta rytmiltä. Tavallisesti lapsi herää viimeistään kello 9, joskus viikonloppuna nukkuu vieressä pidempään, mutta yleensä ei.
.
Pitääkö minun väkisin siirtää lapsen unirytmi aiemmaksi? Miten?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna elää rytmiään jos se teille sopii. Muuttuu kyllä kun ikää tulee lisää.

Vierailija
2/18 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oli samanlainen, oli tosin kotihoidossa joten sai nukkua aamulla niin pitkään kun halusi. Pääasia, että unta tulee riittävästi - sen myönsi lopulta meitäkin alkuun paheksunut neuvolan terkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:15"]Anna elää rytmiään jos se teille sopii. Muuttuu kyllä kun ikää tulee lisää.
[/quote]
Milloin muuttuu? Olen itse 41v. ja lapseni 19v. ja vieläkin ollaan ilta-yövirkkuja. Toisille se on vain ns. sisäänrakennettu ominaisuus. Harmi, että vieläkin maailma pyörii aamuvirkkujen mukaan.

Vierailija
4/18 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama mun 1v, ja 6v on tykännyt myös aina valvoa, meillä hän on mennyt nukkumaan n.klo 21 vaikka aamulla olisikin ollut hoitopäivä ja viikonloppuisin n.klo 23. Jokainen elää omaa rytmiään, ainoastaan mun yksi kaveri on jaksanut kauhistella meidän myöhään valvomisia, heillä kun mennää aina nukkumaan klo 19.

Vierailija
5/18 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:15"]Anna elää rytmiään jos se teille sopii. Muuttuu kyllä kun ikää tulee lisää.
[/quote]
Milloin muuttuu? Olen itse 41v. ja lapseni 19v. ja vieläkin ollaan ilta-yövirkkuja. Toisille se on vain ns. sisäänrakennettu ominaisuus. Harmi, että vieläkin maailma pyörii aamuvirkkujen mukaan.
[/quote]

Iltavirkku itsekin, mutta kyllä vauva joutuu taipumaan yhteiskunnan normeihin niin antaa nyt elää omaa rytmiään

Vierailija
6/18 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää et itsekkin valvot myöhään. Lapsethan oppii vanhemmilta. Kokeile joskus mennä itsekin aikaisin nukkuun ja ota lapsonen viereesi. Silitä, paijaa ja laula, eiköhän lapsi nukahda <3

Vierailija
7/18 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme kaikki iltavirkkuja. Laitoin kunnon pimennysverhot, mutta ei sitä lapsukaista saa huijattua... Minulle tämä sopii, koska on mukavaa, ettei aamuisin tarvitse herätä lapsen vuoksi klo 6, kun en kuitenkaan itsekään pysty nukahtamaan ennen puolta yötä. Toivon kuitenkin että alkaisi nukahtamaan aiemmin sitten kun menee hoitoon kokoaikaisesti, nyt vain satunnaisia päiviä. Ap

Vierailija
8/18 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:15"]Anna elää rytmiään jos se teille sopii. Muuttuu kyllä kun ikää tulee lisää.
[/quote]
[/quote]

Iltavirkku itsekin, mutta kyllä vauva joutuu taipumaan yhteiskunnan normeihin niin antaa nyt elää omaa rytmiään
[/quote]
Ai, ei meillä kumpikaan ole joutunut taipumaan sen kummemmin, toisinaan joo. Onneksi on löytynyt vaihtoehdot.

Vierailija
9/18 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut ihmiset vaan on iltavirkkuja, itse teen yötyötä eikä tunnu misaään mennä klo 17.00 töihin ja päästä 7.00 aamulla, mutta auta armias jos joudun herää 6, se on tajuttoman vaikeaa.

Vierailija
10/18 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samanlainen. Ei siitä mitään haittaa ole, kunhan lapsi tosiaan nukkuu riittävästi. Meillä nukahtaa vasta 23-00 mutta nukkuu yleensä 10-11 asti aamulla. Aina on ollut tuollainen, ei vaan saa millään ilveellä aikaisemmin nukkumaan. Onneksi sopii meidän elämään hyvin.

Vierailija
11/18 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:31"]Näyttää et itsekkin valvot myöhään. Lapsethan oppii vanhemmilta. Kokeile joskus mennä itsekin aikaisin nukkuun ja ota lapsonen viereesi. Silitä, paijaa ja laula, eiköhän lapsi nukahda <3
[/quote]

Yritin. Lapsi nukahti äsken vatsan päälle (hitsit, pitäisi päästä pissalle...), mutta menimme sänkyyn jo klo 21. Tuona aikana lapsi hihitteli tyynyä heitellessä, karkasi lattialle kahdesti, nauroi kun yritti tökkiä sormiaan nenääni ym... Lapsi nyt n. 1 v 3 kk

Vierailija
12/18 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Jotkut lapset vaan ovat vähäunisempia. Meillä alkoi rytmi muuttua hieman paremmaksi kun lapsi oli 1,5-vuotias, mutta edelleen 2,5-vuotiaana jaksaa välillä valvoa hyvinkin liki puoleen yöhön ilman päikkäreitäkin. Nukahtaminen oli pitkään todella hankalaa mutta kun vihdoin oppi nukahtamaan itsekseen (vasta melkein 2-vuotiaana) niin elämä helpottui ja lapsi alkoi nukahtaa n. klo 21. Tähän olen jo tosi tyytyväinen, koska jää sitä omaakin aikaa iltaan. 

Unirytmin säätely alkaa aamusta eli pakko vaan herätä aikaisemmin. Ei se muuten onnistu. Mekin yritetään herätä viimeistään kahdeksalta, jotta pysyisi järkevä rytmi. Kun ei olla mitään aamuihmisiä, niin ei aina jaksa. Meillä on vaan ihan turha edes yrittää laittaa lasta päikkäreille, jos on herännyt kahdeksan jälkeen.

Vierailija
13/18 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootko kysynyt neuvolasta apuja? ei kyllä lapsenkaan kannalta hyvä ole jos myöhään valvoo. mutta jos se on periytyvää olla iltavirkku. ootko kokeillu rauhoittavaa musiikkia ku unille aika tulee?

Vierailija
14/18 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:31"]

Näyttää et itsekkin valvot myöhään. Lapsethan oppii vanhemmilta. Kokeile joskus mennä itsekin aikaisin nukkuun ja ota lapsonen viereesi. Silitä, paijaa ja laula, eiköhän lapsi nukahda <3

[/quote]

Ei mene ihan noin. Jokaisella yksilöllä on oma luontainen rytminsä, jonka mukaan eläminen on helpointa. Toki siitä voi yrittää opettaa pois ulkoisten pakkojen takia, mutta ihanteellisinta (ja ehdottomasti käytännössä helpointa) olisi saada elää lapsen oman luontaisen rytmin mukaan.

Nimim. Vauvani oli iltavirkku ja yökyöpeli jo mahassa :)

Vierailija
15/18 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:40"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:31"]

[/quote]

Ei mene ihan noin. Jokaisella yksilöllä on oma luontainen rytminsä, jonka mukaan eläminen on helpointa. Toki siitä voi yrittää opettaa pois ulkoisten pakkojen takia, mutta ihanteellisinta (ja ehdottomasti käytännössä helpointa) olisi saada elää lapsen oman luontaisen rytmin mukaan.

Nimim. Vauvani oli iltavirkku ja yökyöpeli jo mahassa :)

[/quote]

Meillä lapsonen oli aikoinaan iltavirkku, alettiin itsekkin mennee aikaisin nukkuun ja otettiin viereen nukkumaan, laulettiin ja paijattiin niin oppi rytmiin. Tietenkään ketäänhän ei voi pakottaa. Mutta meillä toimi näin. Ja siitä jo viisi vuotta ja nuppumme yhä edelleenkin siinä rytmissä.  

Vierailija
16/18 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valvonki yhtee asti lälläläläää

Vierailija
17/18 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:31"]Näyttää et itsekkin valvot myöhään. Lapsethan oppii vanhemmilta. Kokeile joskus mennä itsekin aikaisin nukkuun ja ota lapsonen viereesi. Silitä, paijaa ja laula, eiköhän lapsi nukahda <3
[/quote]

Miksi pitäisi aiemmin mennä nukkumaan

Vierailija
18/18 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äikkistä teille :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi